אחת הטעויות הנפוצות בקרב חברות שונות היא הישיבה על זרי הדפנה, לאחר שמוצר שתכננו ופיתחו יצא לשוק והחל להניב רווחים נאים. הדינאמיות הרבה של עולם הצרכנות והעסקים כיום הביאה למצב שבו מכשירים ומוצרים שאך לפני זמן קצר היו להיט ונחטפו כמו לחמניות חמות אבדו במהירות את כוח המשיכה שלהם והפכו בתוך זמן קצר למיושנים. ככל שקצב ההתקדמות הטכנולוגית עולה, כך הולך ומתקצר מחזור החיים של מוצרים שונים.
על מנת שלא להישאר מאחור ולאבד את מקור ההכנסה, חייבות חברות בכל התחומים להמשיך ולפתח מוצרים בהתמדה. פיתוח מוצר מתחלק, למעשה, לשני חלקים: תהליך התאמה של מוצר חדש לשינויים הטכנולוגיים הצפויים בעתיד או, לחילופין, פיתוח מוצר חדש שיחליף מוצר ישן או שיתן מענה לצורך חדש שנוצר כתוצאה משינויים טכנולוגיים ובמקביל אליהם.
מה בין פיתוח המוצר לבין פיתוח פטנט
אף שיש נקודות השקה רבות בין השניים, השוני ביניהם הוא מהותי. פטנט הוא מוצר או תהליך חדש, שלא היה מוכר בעבר ושכניסה שלו לשוק תורמת לתועלת הכלל. במידה רבה, הרעיונות לפטנטים מגיעים יש מאין, כתוצאה מצורך שהתעורר אצל אדם מסוים.והתברר כמשותף לרבים.
פיתוח מוצר, לעומת זאת,הוא תהליך מובנה של זיהוי צרכים, חיפוש פתרון הולם ופיתוח מוצר שיספק את הפיתרון הזה. לעיתים מדובר במוצר חדש ולעיתים בפיתוח ושיפור מוצר קיים והתאמה שלו לצרכים משתנים.. כך או כך, התהליך הוא מובנה וסדור. הוא כולל את זיהוי הצרכים כנזכר לעיל, הגדרת הפיתרון הרצו או המענה הרצוי לצורך קיים, אפיון המוצר ותכנון שלו.
בתום התכנון נבנה אב טיפוס של המוצר ונבחנת הייתכנות של שיווק המוני שלו. רק לאחר שעבר את כל השלבים הללו מתחילים בשיווק המוני של הפיתוח החדש.
מחקר ופיתוח כאמצעי הישרדות
מרבית החברות הגדולות בתעשייה ובעסקים בישראל מקצות משאבים לנושא מחקי ופיתוח. ההשקעה הזאת נובעת מההבנה כי במצב התחרותי הקיים כיום, הימנעות מהתאמת המוצרים של החברה לדרישות משתנות תהפוך את החברה לבלתי רלוונטית פיתוח מוצרים איננו רק אמצעי להיות ראשון במכירות, אלא פשוט הדרך היחידה להיות.