אישורי תוכניות התב"ע ובקשות להיתרי בניה ובכלל הבירוקרטיה במסדרונות העירייה מרעיפות קשיים אינסופיים עבור המבקשים היתרים ואישור תוכניות כדי שיוכלו להוציא תוכניות אל הפועל.
כל ועדה אשר מגיעה אליה בקשה "תוקעת" אצלה את הבקשה עד לדיון וגם אז לא ממהרת לפסול או לאשר. הזמן יכול להתארך בכל ועדה לכמה חודשים ובסך הכל בסוף עלול התהליך לארוך אפלו עד כמה שנים.
תפקיד הועדות השונות הוא אכן מאד חשוב, תפקידן הוא לתת אישור לתוכניות בנייה רבות ומגוונות. במקרים רבים התוכניות מתפרשות על שטחים נרחבים, וקובעות את הנוף אליו ניחשף בעתיד. חלק מהתוכניות משנות את המאזן האקולוגי ותופסות שטחי מחייה של חיות בר, חלקן צריכות התייחסות למיגון ולמצבי חירום, הסדרי תנועה וחנייה, ועוד המון נושאים שכולם משפעים על העיר והסביבה.
יוקר הקרקעות בעיר כמו תל אביב רק הופך את קבלת ההחלטות לעדינה עוד יותר
מאידך, האם סגירת מרפסת צריכה לעבור את מדורי הגיהנום כמו שעובר מגדל רב קומות?
האם אותן ועדות צריכות לטפל באותן בקשות? וכמה זמן זה באמת צריך לקחת?
האם יש סיכוי להליך תקין כאשר אומרים למגיש הבקשה שמספרו בתור הוא 390?
הקושי בקבלת אישורים והיתרי בניה הביא ליצירת "מקצועות" חדשים כגון "מאכערים" או "פרוייקטורים" כפי שקוראים להם באופן חיובי יותר. יותר של המילה.
אותם אנשים מעבירים ודוחפים את הבקשות בין הועדות השונות ומזרזים ככל שניתן את הבקשות.
מצב זה הוא בלתי נסבל מכיוון שאם מגיש הבקשות אינו מכיר"פרויקטור" ולא מכיר את התהליך על כל פרטיו, אפילו טעויות פשוטות של ניסוח עלולות לפסול את הבקשה ולדחוק אותה שוב לסוף התור כמו כן עלולות לקרות פסילות סתמיות של בקשות ולהותיר את המגיש בתשובת "לא" סופית ללא סיבה אמיתית.
אז מה עושים? איך מתמודדים עם הבירוקרטיה?
מאד פשוט, מקציבים זמן מוגבל לכל תיק. לא מקלים ראש, אך הופכים את הטיפול למהיר וזריז יותר, לכל ועדה נותנים זמן מוגבל לכל תיק, בהתאם להיקף הטיפול הנדרש, ובכך יתקצר משמעותית הזמן מרגע הגשת הבקשה ועד להינתן אישור או דחייה.
שוב, מגדל רב קומות אינו מרפסת.
אין סיבה שיערמו כל כך הרבה בקשות או שהן לא תקבלנה את היחס הראוי, בטח שלא מול בקשות ש"נדחפות" בתור על ידי גורמים מטעם.
המצב יכול להשתפר רבות ובידינו לדרוש את השינוי.
בהצלחה לכולנו.
יאיר צברי.