מרכזיות פנסוניק / יורוקום - מדריך רכש לעסקים
מרכזיות פנסוניק מבית יורוקום כשבמרכז מצויה סדרת המרכזיות מסוג TDE Pure IP היא אחת מהמרכזיות המובילות בישראל. כיצד לבחור מרכזית טלפון לעסק שלכם?
מדריך רכש מרכזיות פנסוניק / PANASONIC לעסקים.
כניסת שירותי מרכזיות טלפון בענן לשוק לא הביאה עדיין לשינוי מהותי בתהליכי קבלת ההחלטות של עסקים, שמעוניינים עדיין לראות מרכזיה פיזית, ששוכנת אצלם בחצר (לרוב בחדר התקשורת). זאת, למרות שעולם המרכזיות לעסקים עבר מזמן לעולם מרכזיות ה- IP. המתחרה הראשית, מזה שנים, בחברת "תדיראן טלקום" היא פנסוניק, שמיוצגת בישראל בבלעדיות בידי קבוצת יורוקום (שבעליה, שאול אלוביץ', הוא גם הבעלים של קבוצת בזק).
מרכזיות פנסוניק מצטיינים בפשטות יחסית, מינימום תחזוקה ובמחיר נוח, מה שהפך אותם לפופולריים בכל רבדי השוק ובמיוחד בתחום העסקים הקטנים והבינוניים. בעולם, מחזיקה פנסוניק כ- 20% מהשוק העולמי של המרכזיות בתחום העסקים הקטנים ובישראל היקף זה מוערך בכ- 25%.
מרכזיות פנסוניק - מדריך רכש לעסקים
ניתן למנות יתרונות וחסרונות בהחלטה של בעל עסק על רכישת מרכזית טלפון מסוג פנסוניק מבית חברת יורוקום:
א. מרכזיות פנסוניק - יתרונות:
1. מרכזיות טלפון עם ניסיון מוכח רב שנים בשוק עם רמת אמינות גבוהה ומחירים תחרותיים.
2. עבודה מול חברת גדולה עם ניסיון רב שנים בהתקנה ותחזוקת מערכות תקשורת לעסקים בגדלים שונים (מפורטים בודדים ועד אלפי משתמשים) למגוון רחב של מגזרים. כמובן, שקבוצת בזק ובראשם בזק בינלאומי עומדת מאחורי פנסוניק והיא המשווק הראשי והגדול שלה, בנוסף לכמות גדולה של משווקים בכל רחבי הארץ.
3. לפנסוניק יש מגוון רחב של טלפונים ממגוון טכנולוגיות ותצורות, שמתאים לכל שולחן עבודה. הם נותנים מענה אופטימלי לבעלי התפקידים השונים בכל עסק.
4. יורוקום גם מפיצה שורה ארוכה של יישומים ומערכות נלוות למרכזיה דוגמת: פתרונות אבטחה, טלפוני SIP, Softphones, טלפוני DECT, מערכות CTI, תוכנות DISA סלולרית (חיוג מהסלולר על חשבון הטלפון הקווי העסקי), רשמי שיחות, Call Accounting, מערכות הקלטה, Call-Center, מערכות אינטרקום ווידיאו, משפחת יישומי Smart הכוללת מגוון יישומים, שפותחו במיוחד ביורוקום עבור מרכזיות פנסוניק ועוד. כך, שהלקוח יכול לקבל מענה מלא לצרכיו במקום אחד.
ב. מרכזיות פנסוניק - חסרונות:
1. חשש ל"חתונה קתולית" עם חברה אחת, מה שמוביל חיש מהר לעלויות רכישה, תחזוקה, תמיכה, שדרוג וכיו"ב גבוהות ללא כל פרופורציה מול פתרונות מתחרים וחדשים.
2. פנסוניק עצמה החלה לספק שירותי תקשורת מתקדמים, שהם מבוססי ענן, והפתרונות המשווקים בישראל הינם, ברובם, מוצרי תקשורת מסדרות ישנות ונחותות, שרובן נמצאות לקראת סוף מחזור החיים שלהן. למעשה, רוב המרכזיות של פנסוניק, שנמכרות בישראל, הן היברידיות (מעורב אנלוגי ו- IP), גישה שמזמן עברה מהעולם, אך משום מה עדיין שולטת בתחום זה בישראל עם מוצרי פנסוניק.
3. בנוסף, רוב מוצרי פנסוניק בארץ תומכים ומופעלים בחיבורי PRI-ISDN, טכנולוגיה בת יותר מ- 30 שנה, שמזמן עברה מן העולם (מלבד ישראל).
4. לאור הסעיפים הקודמים, אין ודאות עוד כמה זמן תמשיך פנסוניק לפתח ולייצר את קו מוצרי התקשורת הפיזיים הללו למרכזיות. כבר כיום, המיקוד של עולם התקשורת ובתוכו פנסוניק עבר למוצרי ענן (מרכזיה IP וירטואלית) ומוצרי "תקשורת אחודה", שהם העתיד בתחום הטלפוניה, גם לדעתה.
5. הלקוח אינו יכול להפסיק את השירות כרצונו (כבול לתקופת ההסכם), אינו יכול לשדרג בעצמו או לשנות בעצמו את הגדרות המרכזיה, אינו יכול להעלות או להוריד שלוחות כרצונו ואינו יכול לעבור לספק אחר עקב כבילה לטכנולוגיה קניינית של ספק אחד.
6. יש עלויות והתעסקות מתמדת ברכישת ציוד וחלפים ואחזקתם, הקצאת מקום (שטח רצפה), הוצאות חשמל ומיזוג, תמיכה טכנית, הדרכת עובדים, וכיו"ב.
7. הלקוח משלם גם על אופציות הקיימות במרכזיה ובפורטים, שאין הוא עושה בהם שימוש בכלל וגם לא ייעשה בהם כל שימוש בעתיד (מקבל את המרכזיה As-Is).
מרכזיות פנסוניק - דגמים / דגמים עיקריים
כיום, יש 12 דגמים מובילים לרמות השוק השונות למרכזיות פנסוניק:
א. NS1000. מדובר במוצר החדש ביותר בסדרת המוצרים של מרכזיה מבית פנסוניק, שמיועד לרמת העסקים הגדולים. זה למעשה שרת תקשורת המגיע במארז 19 אינץ' לארון תקשורת, שתומך בעד 600 קווי חוץ ו- 1,000 שלוחות פנים, לרבות תמיכה מלאה ב- SIP ו- CTI.
ב. TDA100D. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 126 קווי חוץ ו- 128 שלוחות פנים. זו אחת המרכזיות הפופולריות בישראל ברמת ה- SMB.
ג. NCP1000. מדובר במרכזיה Pure IP לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 96 קווי חוץ ו- 108 שלוחות פנים, עם שרת CTI מובנה, שמגיעה במארז 19 אינץ' לארון תקשורת.
ד. NCP500. מדובר במרכזיה Pure IP לרמת העסקים הקטנים, שתומכת בעד 72 קווי חוץ ו- 68 שלוחות פנים, עם שרת CTI מובנה, שמגיעה במארז 19 אינץ' לארון תקשורת.
ה. TDE600. מדובר במרכזיה Pure IP לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 640 קווי חוץ ו- 992 שלוחות פנים (עם הרחבה עד 1,152 שלוחות).
ו. TDE200 ו- TDE100. מדובר במרכזיה Pure IP לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 128 קווי חוץ ו- 256 שלוחות פנים (כולל 160 שלוחות IP).
ז. TDA600. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 640 קווי חוץ ו- 960 שלוחות פנים, עם שרת CTI מובנה.
ח. TDA200. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים והבינוניים, שתומכת בעד 128 קווי חוץ ו- 160 שלוחות פנים, עם שרת CTI מובנה, שמגיעה במארז 19 אינץ' לארון תקשורת.
ט. TDA100. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים, שתומכת בעד 96 קווי חוץ ו- 84 שלוחות פנים, עם שרת CTI מובנה.
י. TDA30. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים, שתומכת בעד 12 קווי חוץ ו- 52 שלוחות פנים.
י"א. TES824. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסקים הקטנים, שתומכת בעד 8 קווי חוץ ו- 24 שלוחות פנים וכוללת ניתוב פקס אוטומטי.
י"ב. TEA308. מדובר במרכזיה היברידית לרמת העסק הביתי, שתומכת בעד 3 קווי חוץ ו- 8 שלוחות פנים וכוללת ניתוב פקס אוטומטי.
יש לציין שלכל המוצרים הללו יש סדרה שלמה של מוצרים נלווים, שנרכשים בנפרד ובראשם טלפוני IP, תוכנות נלוות ושירותי ערך מוסף רבים, בהתאם לצרכים הספציפיים של העסק. לצורך הפעלת חלק ניכר מהתכונות האפשריות במרכזיות פנסוניק נדרשת תוספת רישיון או חומרה בתשלום נפרד.
מרכזיות פנסוניק - סקירת מחירי שוק
יש כמה אפשרויות לרכישת המרכזיות מהדגמים שהוזכרו כאן:
א. ישירות מיורוקום או מאחד ממפיציה (יש די הרבה בשוק. כאמור, בזק בינלאומי היא הגדולה מבין המפיצים של יורוקום), בהסדרי תשלום רגילים.
ב. שכירה של המרכזיה ב"שכירות תפעולית" חודשית או בתשלומים ארוכי טווח מאחד ממפיציה של יורוקום.
ג. רכישה של מרכזיה משומשת ומשופצת או מרכזיות מדגמים ישנים, שכבר לא מיוצרים יותר (עודפי ציוד) מאחד מספקי הציוד המשומש, או מאחד מהמפיצים של יורוקום, או אפילו רכישה ישירה באינטרנט.
העלויות של מרכזיות פנסוניק תלויות בצרכים של העסק, בתצורה המוזמנת על ידו ובהיקף מכשירי הקצה ושירותי הערך המוסף שהוא מזמין. המחירים יכולים לנוע בין 1,600 ₪ (פלוס מע"מ) למרכזיות פנסוניק הקטנות ועד עשרות עד מאות אלפי שקלים למרכזיות הגדולות. דוגמאות: TES824 תעלה כ- 1,600 ₪, TDA100 תעלה כ- 2,700 ₪. אלו מחירי מבצעים, שלעיתים קיימים בשוק. ללא מבצעים, המחירים למרכזיות לפחות כפולים. מדובר בשוק מאוד גמיש ותחרותי בכל הקשור למרכזיות פנסוניק. זאת, בשונה משוק מחירי מוצרי תדיראן טלקום, שבו הגמישות להוזלות ולמבצעים היא די נמוכה. טלפוני IP יעלו מ- 300 ₪ ומעלה ליחידה. עלויות התקנה, תחזוקה וביטוח תלויות בהיקף וברמת השירות והתחזוקה, שנרכשים מהמפיץ, ויכולים לנוע בין אלפי עד עשרות אלפי ₪ לשנה. מרכזיות משופצות או מעודפים יכולות לעלות בין חצי עד רבע ממרכזיה חדשה. כמובן, על מי שמחובר ב- PRI לרכוש כרטיסי PRI (במחירים של מאות ₪ ועד אלפי ₪, תלוי במספר הפורטים), ונוספות כאן עלויות קווי ה- PRI, שמשולמות לבזק, או לספק תקשורת מתחרה, במחיר של עשרות עד מאות ₪ לחודש, תלוי במספר הפורטים. למי שמחובר ב- SIP TRUNK יש עלויות של הפס הרחב, חיבורי ה- SIP ורישיונות ל- SIP בהיקף של מאות עד אלפי ₪ לשנה, תלוי בהיקף הפורטים.
מרכזיות פנסוניק - טיפ לעסקים:
ההתלבטות של עסקים בינוניים עד גדולים לגבי בחירת מרכזיה אינה יכולה להישאר בגדר של התלבטות תיאורטית בלבד. הבאנו מספר טיפים כיצד להיערך למצב הזה, וסקרנו בהרחבה מחירים ומתחרים בשוק. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק חדש \ שירות חדש ובענן, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. אפשר לעשות זאת עם קבוצת עובדים הנמצאת למשל בסניף מרוחק, או קבוצת עובדים חדשה, שעובדת בנפרד (או מרחוק). את הקישור ל- VPN העסקי עבור קבוצה זו, שתפעל ברשת של ספק אחר, אפשר לבצע די בקלות דרך המרכזיה (בהנחה שמדובר במרכזייתIP ולא במרכזיה אנלוגית או היברידית ישנה). לאחר ההתנסות וקבלת משוב מהעובדים על רמת השירות אצל הספק החדש, ניתן להמשיך ולקבל החלטות: אם העובדים לא מרוצים מהספק החדש, מומלץ להחליף לספק חדש אחר. יש כמה בשוק, וצריך להמשיך עד שמוצאים ספק טוב ומתאים לעסק ולצרכיו. אין להשלים בשום אופן עם התשלומים המופרזים לספק שירותי הטלפוניה הוותיק, רק בגלל סנטימנטים לניסיונו ולוותק שלו בשוק. ההתנסות בקנה מידה קטן אצל ספק חדש תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק בטרם ייטוש (או יצליח לשפר) את ההסכם הקיים שלו עם הספק הוותיק.
מרכזיות פנסוניק - סכום המלצות
מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים ובספקים החדשים, מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.