עסקים רבים מחפשים דרכים להוזלת עלויות התקשורת שלהם, במיוחד בתחום המרכזיה העסקית.
כיצד בוחרים את המרכזיה המתאימה לעסק וחוסכים בהוצאות התקשורת בגדול?
האם מרכזיית MyPBX היא הפתרון המומלץ?
מספר ספקים החלו לדחוף במרץ את המערכת החדשה של "מרכזיה מוקשחת" בשם MyPBX המיוצרת בסין ע"י חברת Yeastar Technology.
חברה זו מציעה קו של מוצרים תחת שם המותג MyPBX והכוללים את:
א. MyPBX SoHo לעסקים קטנים, עד 30 שלוחות פנימיות ו- 4 שלוחות חיצוניות.
ב. MyPBX Standard לעסקים קטנים ובינוניים, עד ל- 100 שלוחות פנימיות ו- 16 שולחות חיצוניות, עם יכולת להוסיף עוד 8 חיבורים סלולריים.
ג. MyPBX U200 לעסקים בינוניים עם עד 200 שלוחות פנימיות ו- 50 שלוחות חוץ.
לכל סוג יש עוד מספר וריאציות של דגמים בגדלים שונים.
ד. MyPBX U520 לעסקים בינוניים וגדולים עד 300 שלוחות פנימיות ו- 80 שלוחות חיצוניות.
יש גרסאות נוספות של MyPBX: U100, U300, U500, U510 שנבדלות ביניהן במספר השלוחות הפנימיות והחיצוניות. בכל סוג של מרכזיה ניתן לבצע הרחבות מסוימות, בעיקר בחיבורים החיצוניים, כתלות ביכולות של החומרה באותה קופסה.
חשוב להדגיש: אין המדובר במרכזיה חדשה ומתקדמת. מדובר במערכות של תחילת דור מרכזיות ה- IP. המערכות הללו מבוססות חיבורי אנלוג, ISDN ו- ISDN-PRI. המערכות הללו מזמן היו אמורות להיעלם מהשוק, אך הן עדיין נמצאות כאן, בזכות יצרנים סיניים ויבואנים זריזים הדוחפים מוצרים סיניים זולים ומיושנים כאלו לשוק. למעשה, מדובר בתחרות ישירה בקו מוצרי המרכזיה הזולים של מרכזיות יורוקום פנסוניק, ש"שולטת" בשוק העסקים הקטן עד הבינוני.
בישראל, ממשיכים למכור מרכזיות פיזיות בבתי הלקוחות, בשונה מהנעשה בעולם המערבי. הסיבה די ברורה: המנהל הישראלי רוצה לראות את המרכזיה בעיניים, ואינו סומך עדיין על שירותים וירטואליים ובענן. אין בסיס לחשש הזה, אך זו המציאות בשוק הישראלי. לכן, ספקים לא מעטים מוכרים מרכזיות פיזיות ללקוחות, גם אם הן מטכנולוגיה שנעלמה מהעולם וללא כל תמיכה בטכנולוגיות של היום.
מרכזיות מסדרת MyPBX מיובאות לישראל ע"י בלובינט (מפיץ ראשי) וכן ע"י קסורקום, איניטל אפולו וצור יועצים ותקשורת.
מהן התכונות של מרכזיית MyPBX?
כפי שציינו, MyPBX זו משפחה שלמה של מוצרים, החל מרמת ה-SoHoועד רמת ה- Enterprise. אלו מרכזיות עסקיות סטנדרטיות כמו שהיו בישראל בעשורים הקודמים, במחירים זולים. הייחוד של המוצרים בסדרה זו: ההקשחה של המוצר, כך שאין בו חלקים נעים כמו במרכזיות אסטריסק זולות מבוססות מחשב רגיל (דיסקים, מאווררים). הזיכרון מבוסס כאן על פלאש ולא על דיסק. החסרונות הם בקשיחות המערכת לשינויים נדרשים והתאמות מקומיות, אך כ- 95% מהחברות צריכות אף פחות מרבע מהתכונות הנתמכות ע"י מערכות אלו. בנוסף, הספקים הסיניים הוסיפו תמיכה בעברית למרכזיות הללו (בגלל שישראל היא מקום חשוב עבורם לייצוא המרכזיות מהקו הזה).
כל המרכזיות מספקות את כל השירותים הבסיסיים והמתקדמים, שמצפים למצוא במרכזיית IP חדשה: IVR, שיחות ועידה, חיוג קבוצתי, תא קולי (כולל יכולת הקלטה), הגנה בסיסית, חיבורי פקס, חיבורי SIP, חיבורי טלפוני SIP, FXO\FXS, מוזיקה בהמתנה, VPN, אינטרקום וכיו"ב. השליטה במרכזיה היא באמצעות דפדפן. ניתן לחבר VoIP בתוכנה כולל סקייפ.
האם יש חסרונות מרכזיית MyPBX?
בהחלט. יש הרבה, כמו לכל מרכזיה פיזית בבית העסק. לכן, השאלה הראשונה שכל מנהל אמור לשאול את עצמו: האם יש בכלל צורך במרכזיה פיזית בבית העסק?
התשובה לשאלה הזו כבר די ברורה לשוק התקשורת החכם והמתקדם: נגמר עידן המרכזיות הפיזיות. חבל על הזמן ועל הכסף.
בין החסרונות הבולטים ניתן למנות:
א. "חתונה קתולית" עם ספק אחד ומרכזיה אחת.
ב. העלות של רכישת המרכזיה נחשב כהוצאה הונית, מה שפחות משתלם לעסק, מול תשלום חודשי לשירותי מרכזיה, שנחשב כהוצאה שוטפת.
ג. חוסר גמישות מוחלט לבצע התאמות במרכזיה. תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים.
ד. תשלום נפרד על כל תוספת ועל כל שדרוג. ההוצאות הברורות והכבדות המידיות: טלפונים לעיתים יקרים, רישיונות לקווי SIP ו- PRI, רישיונות ורכיבים נוספים לפקס, Gateways למערכות אחרות בעסק, פאנל למרכזנית, מודולים לסלולר ועוד. למעשה, הלקוח נלכד "במלכודת עכברים", כאשר כל פעם כאשר הוא יהיה מעוניין לבצע שדרוג \ שינוי \ תוספת יכולת, הוא יצטרך לשלם בנפרד ולהוציא רישיון בנפרד, או אפילו להחליף את המרכזיה.
כניסת שירותי מרכזיה בענן לשוק לא הביאה עדיין לשינוי מהותי בתהליכי קבלת ההחלטות של עסקים בישראל המעוניינים עדיין לראות מרכזיה פיזית, ששוכנת אצלם בחצר (לרוב בחדר התקשורת). מנהלים לא לוקחים בחשבון בעת בחירת מרכזיה פיזית, שיש עלויות והתעסקות מתמדת ברכישת ציוד וחלפים ואחזקתם, הקצאת מקום (שטח רצפה), הוצאות חשמל ומיזוג, תמיכה טכנית, הדרכת עובדים וכיו"ב. במרכזיה פיזית, הלקוח משלם גם על אופציות הקיימות במרכזיה ובפורטים, שאין הוא עושה בהם שימוש בכלל וגם לא ייעשה בהם כל שימוש בעתיד (מקבל את המרכזיה As-Is).
המחיר המינימלי של יחידת בסיס MyPBX SoHo הוא כ- 450 דולרים. מערכת ה- Standard עולה כ- 1,200 דולרים. יש למוצרים אלו מבצעים, שנובעים מטבעו של שוק המוצרים הסיניים הזולים (יחסית) וניתן לנהל מו"מ על מחירי המרכזיה והציוד הנלווה.
מחירי מבצעים לדוגמה:
1. חבילה לעסקים קטנים הכוללת: 5 טלפונים IP מסוג SIP-TIP (יבואן: פוקוס טלקום), מרכזיית IP מסוג MyPBX SOHO התומכת ב- 30 שלוחות פנים, 4 שלוחות חוץ אנלוגיות ועד 8 שלוחות חוץ נוספות מסוג IP, במחיר של פחות מ- 3,000 ₪.
2. חבילה לעסקים בינוניים וגדולים הכוללת: 100 טלפונים IP מסוג SIP-TIP, מרכזיית IP מתקדמת לעסקים מסוג MyPBX Standard התומכת ב- 100 שלוחות פנים, כולל ציר PRI אחד ועד 30 שלוחות חוץ נוספות מסוג IP, במחיר: 29,100 ₪.
יש כמובן חבילות נוספות ומבצעים בהרכבים שונים של מרכזיות וטלפונים, לפי צרכי העסק. המחיר כולל גם אחריות מלאה למשך 3 שנים על מרכזיות MyPBX.
אך על זה יש להוסיף כמובן לא מעט רכיבים, מוצרים, מכשירי קצה, חיבורים, רישיונות ויכולות לפי צרכי העסק, שמביאים את המחיר הסופי למעלה מכפלים מהמחיר הזה, רק בעת הרכישה. שלא לדבר על ביטוח ותחזוקה שנתית וכל מה שמתווסף סביב המרכזיה עם הזמן והדרישות הייחודיות המתפתחות של העסק. לכן, חשוב לתמחר את כל העלויות הנלוות לפני הרכישה של המרכזיה עצמה.