מתי בדרך כלל מתחילים בפעילות של קידום אתרים? לרוב, את הגשר הזה חוצים כאשר מגיעים אליו, כלומר כאשר האתר נבנה ועלה אל האוויר. מבחינת שלביות, זה הגיוני למדי: לא ניתן לקדם אתר שטרם נבנה. בנוסף לכך, במקרים רבים אנשי מקצוע שונים עוסקים בבניית אתרים ובקידום אתרים. יחד עם זאת, לעתים מבנה האתר והתוכן המוזן בו דורשים שינויים לצורך קידום אתרים. התחשבות בצרכי קידום בשלב הבנייה יכול למנוע את הצורך בשינויים אלה.
טכניקות שונות של קידום אתרים עוסקות באספקטים שונים של התחום. קיימות טכניקות אשר לא נוגעות למאפיינים הפנימיים של האתר, למשל מיקום קישורים אל האתר מאתרים אחרים. יחד עם זאת, קשה לקדם אתר ללא נגיעה במבנה שלו ובתוכן שלו. ראשית כל, יש להרכיב את הגרעין הסמנטי של האתר, כלומר רשימה של ביטויים וצירופי מילים שעל פיהם מנוע החיפוש ידרג אותו. יש לעבד את הרשימה ולמחוק משם ביטויים שכיחים מדי, ביטויים נדירים מדי, מילים בודדות וכדומה.
בשלב השני יש לחלק את רשימת מילות המפתח לתת רשימות על פי כל דף ודף באתר, שאליו יוכלו הגולשים להיכנס ישירות (מבלי לעבור בדף הראשי של האתר). את התוכן המילולי של כל דף ודף יש להתאים למילות המפתח הרלוונטיות אליו. יש לדאוג לכך שמילות המפתח יופיעו בכותרות ובתת כותרות של הדפים. בנוסף, יש לבחון ולעבד את מערכת הקשרים בין דפי האתר, להוסיף קישורים פנימיים במידת הצורך.
ניתן לראות שלצורך קידום אתרים יש צורך לעבד גם את התוכן של האתר וגם את המבנה שלו. לכן מומלץ להתחיל לחשוב על קידום אתרים עוד בשלב של איפיון ובניית האתר, במיוחד אם מדובר באתר שמטרתו מסחרית. באתר מוצלח שם הדומיין והכותרת הראשית תומכים בפעילות לקידום אתרים. לכן חשיבה קדימה משתלמת.
לסיכום, מומלץ להתחיל לחשוב על הנושא של קידום אתרים עוד בשלב של איפיון האתר. בדיקה של אתרים מתחרים ושל פופולריות התחום הנבחר עשויה לשנות את אפיון האתר באופן משמעותי. כך, למשל, אם מדובר באתר בנושא רחב, ייתכן ואפשר לבחור נישה מסוימת בה התחרות תהיה קשה פחות. לכן מומלץ להטיל את משימת הקידום על הצוות שעוסק בבנייה. כדאי בהחלט לשקול פנייה לחברה אשר מתמחה גם בבנייה וגם בקידום אתרים.