החלטתם להקים מגזין ויש לכם רעיון מנצח שלאראיתם באף מגזין אחר? זוהי כבר התחלה טובה, אולם בשביל שמגזין יהיה באמת מנצח, ובעיקר שתהיה לו תפוצה טובה, חשוב לתכנן את המהלכים בקפידה, ולדבוק בכל שלב בתהליך, עם תוכנית מסודרת ומתוכננת. אז מהם הצעדים הראשונים בהקמת מגזין, ומה מידת ההשפעה שלהם על הצלחת המגזין?
מאת: חביב שמעוני
מדפדפים תוכנית עסקית
הקמת מגזין חדש, היא הקמה של עסק חדש לכל דבר. בין אם הקמתם מגזין או בית קפהחדש, הכללים והתוכנית להקמת העסק הזה, במקרה הנדון, מגזין, הם זהים.
לפי חביב שמעוני, כל עסק, גם מגזין, לא יכול להתחיל לרקום עורוגידים אם לא תהיה לו תוכנית עסקית שתגבה אותו. תוכנית עסקית היא מעין ספר עבודה, או תוכנית עבודה, ובה מפורטים על הסעיפים של העסק העתידי. באיזה תחום יעסוק המגזין, מה ההוצאות הצפויות להקמתו, ולתחזוקה שוטפת שלו, סךההוצאות כולל את משכורות העובדים, השכרת המשרד, משאבים כמו ציוד משרדיו מחשבים, וכל מה שנכנס להגדרה הוצאה.
בהמשך יהיה מקום לפרט את המטרות והיעדים, כמו למשל, איך תגיעו לנושאים בתחום בו אתם רוצים לכתוב במגזין, ומה הפוטנציאל של מגזין זה. פרק נוסף בתוכנית העסקית היא סקירה של מצב השוק כיום, מיהם המתחרים, ובמה המגזין שלכם הולך להיות טוב או ייחודי יותר משלהם. מה הסיכונים, ומההסיכויים.
לבסוף, תנתח התוכנית העסקית את צפי ההכנסות, ותוכנית עבודה בשלבים, כאבני דרך לעמידה ביעדים. תוכנית עסקית היא האורים והתומים של כל עסק, גם אם מדובר במגזין. ללא הניתוח של מצב השוק, לימוד המתחרים, מניית היתרונות של המגזין שלכם על פני אחרים, והדרכים להגיע לתפוצה גבוהה אולמספר מפרסמים גדול, חייבות להיות מעוגנות בתוכנית מסודרת.
משווקים את המגזין
תוכנית עסקית היא גם מסמך, העשוי לשמש אתכם במקרה בו תרצו לגייס הון, מבנקים או משותפים עסקיים, ומשקיעים פוטנציאליים. עוד חשוב מאדכי בתוכנית העסקית יהיה פרק הדן בכלים השיווקיים והאסטרטגיות השיווקיות בהן אתם מתכוונים לנקוט כדי לקדם את המגזין שלכם. האם באמצעות קמפיין ענק, או אולי אירוע רב משתתפים, או שמא פרסומים בכל אמצעי התקשורת, או רק הודעות שלמשרד יחסי הציבור ועוד.
חשוב לציין, כי ללא תוכנית עסקית לא ניתן להקים מגזין, או כל עסק אחר.הקמה של עסק חדש כרוכה בסיכונים רבים, ויחד איתם שאיפה גדולה להצליח. אם לא תהיה לכם תוכנית עבודה מסודרת, ואם לא תנתחו ותלמדו מראש את כל התחומיםוהנושאים הקשורים להקמת המגזין, יכול להיות מאד שהתוכנית תיכשל. בין כלהריצות, הלחץ, התוכניות וההשקעה, חשוב שיהיה לכם עוגן, תוכנית מפורטת המונה את כל השלבים צעד אחר צעד.
חביב שמעוני הוא יזם ואיש עסקים, מומחה מדיה ופרסום וממקימי עיתונות המגזין בישראל