ליקויי למידה משפיעים על חיי התלמיד בזמן הלימודים, עם זאת נראה כי ישנם תלמידי הסובלים מלקויות למידה שונות המפריעות להם לתפקד גם מעבר לשעות הלימודים.
ההפרעות המפריעות לתלמידים לתפקד בשעות שמעבר הן בדרך כלל הפרעות קוגנטיביות שאינן דווקא קשורות בלקות למידה, מקורן יכול להיות רגשי או התפתחותי.
האופן בו מאבחנים לקות למידה באבחון דידקטי שונה מהאופן בו מאבחנים הפרעות התפתחותיות באיבחון מסוג אחר שנעשה בשילוב פסיכולוג ועל כן נקרא אבחון פסיכודידקטי של ליקויי למידה ובמרבית המקרים זוהי נקודת האור למציאת הדרך לפתרון אצל תלמידים רבים.
אבחונים דידקטיים הינם אבחונים ראשוניים, מטרתם לבצע הערכה שטחית לליקויי הלמידה, במידה והאבחון לא מעלה בחכתו את הפרמטרים הדרושים להמשך הטיפול ניגשים לאבחון מתקדם אף יותר.
אבחון פסיכודידקטי נעשה באמצעות אבחון דידקטי פשוט, בתוסף הפן הפסיכולוגי של המאבחן ושל האבחון עצמו, מטרת האבחון למצוא העיות התפתחות, הקשורות במישרין להתפתחות על מנת להתאים טיפול מקל בנושאי ליקויי למידה .
האופן שבו מתבצע הטיפול, תלוי מאוד באופי הבעיה.
תלמידי הסובלים מליקויי למידה ברמת הזיכון ויכולת השינון בקריאה לרוב ילמדו בצורת שמיעה או בצורה ויזואלית אחרת שתאפשר להם לפתח למידה וזכרון בשיטותבהן הלקות פשוט לא משפיעה על היכולת התפקודית שלהם, בכך הם ישיגו את המקסימום שהם יכולים מהלמיד ואילו הלקות תישאר שם אך לא תפריע להם בתפקוד הלימודי.
תסמינים של ליקויי למידה שמקורן בהפרעות קשב, ישפיעו על תחומים רבים אחרים, באבחון ניתן לזהות את הלקויות והטיפול בהפרעות קשב לרוב יהיה מעט יותר מורכב מלקויות למידה, מכיוון שהפרעות הקשב מפריעות כאמור בתחומי חיים נוספים כמו התרכזות בעבודה, בשיחה או בנושאים אחרים בחיים.