מדוע הדפוס תפס תאוצה דווקא באירופה ?
הסינים והקוריאנים המציאו מדפסת מתכת לפני גוטנברג אך לא הכירו באפשרויות הטמונות במכבש הדפוס. נוסף על כך, חסרו להם אותיות הא"ב. הדפוס תפס תאוצה דווקא באירופה כיון שהתרבות האירופית הייתה מוכנה לקולטו. באירופה כבר הייתה שיטת הא"ב בת 2000 שנה ומצבור עשיר של כתבי יד. כלומר, היה בנמצא טקסטים חשובים שציפו להדפסה. 200 שנה חלפו מאז שבאירופה למדו לייצר נייר והיו בה פקידים ולבלרים שידעו קרוא וכתוב ויכלו ללמד אחרים. תחיית הלימודים במאה ה-13 עוררו תאבון לספרים ותקופת התגליות הגאוגרפיות יצרו צורך בחדשות, חוזים ארוכי טווח, שטרי קניין ומפות מהימנות. לסיכום: התנאים האנטלקטואליים באירופה באמצע המאה ה-15 עשו את מכבש הדפוס להכרחי ועובדה היא שאנשים רבים במקומות שונים באירופה ניסו למצוא פתרון לבעיה.
מדוע קריאה נחשבת לפעולה אנטי חברתית?
לפני המצאת הדפוס התרחשה כל התקשורת האנושית בהקשר חברתי. אפילו קריאת ספרים המועטת שהתקיימה, נעשתה בקול: הקורא היה משמיע את המילים, בעוד האחרים חוזרים אחריו. עם הופעת הספר המודפס החלה מסורת אחרת: הקורא המבודד ועינו הפרטית. האוראליות הפכה לאילמת, והקורא ותגובתו הפכו לנפרדים מההקשר החברתי. הקורא נסוג אל תוך מחשבתו ועד ימינו אלה, מה שמרבית הקוראים מצפים מאנשים אחרים הוא היעדרותם או שישבו בשקט. בשעת הקריאה הסופר והקורא כאחד קושרים קשר נגד הנוכחות וההכרה החברתיות. ניתן לומר שקריאה היא פעילות אנטי חברתית.
מדוע הדפוס מעודד אינדיבידואליזם?
הדפוס ברא סביבה פסיכולוגית שלא אפשרה עוד להתנגד לאינדיבדואליות. האינדיבדואליזם לא נברא ע"י הדפוס אלא נעשה מצב פסיכולוגי נורמטיבי ומקובל. הוא העניק לנו את עצמנו כפרטים ייחודיים. הדפוס הגביר את רדיפת התהילה וההישג האישי. האפשרות להנציח את דבריו ועבודתו של אדם, יצרה מושג חדש של העצמי. הדפוס נושא את הזהות האישית אל ממלכות לא ידועות. הדפוס יצר את האמונה כי כל יחיד חשוב שלעצמו, וכי רוחו וחייו של האדם עומדים במובן מסוים מעל לחברה.
כיצד הדפוס מעודד לאומיות?
השפה הכתובה הניתנת לצפייה מילאה תפקיד עצום בהתפתחותה של הלאומיות. האפשרות להשתמש במדפסות הניח את דבר האלוהים על כל שולחן מטבח ביתי ובשפה שניתן להבינה (נוסחים רב לשוניים של התנ"ך). באמצעות הדפוס הפך אלוהים לאנגלי, גרמני או צרפתי, בהתאם לשפה שבה נאמרו דבריו. כתוצאה מכך התחזקה הלאומיות והתמעטה קדושתם של כתבי הקודש. אהבת האלוהים הוחלפה באהבת המולדת.