הקדמה -
מאמר זה הינו אחד מסדרה של עשרות מאמרים שכתבתי, שמטרתם לתת מידע מקצועי לחולים ונפגעים, כיצד לממש את המגיע להם, כצעד חשוב בשיקום ובחזרה לחיים. חלק מהמאמרים דן בפרוצדורות השונות, כיצד לגשת לוועדות רפואיות בביטוח הלאומי, מס הכנסה, משרד הביטחון, קרן הפנסיה, חברת הביטוח. מאמרים אחרים, חשובים אף יותר, מתארים את התהליך האפשרי של חזרה לחיים, מתוך כוחות פנימיים. כיצד להפוך את המצוקה הבריאותית, לנקודת הזדמנות?
הנני רופא ומשפטן. לאחר שחליתי מאד בעצמי; ולאחר שאחד מילדי נפגע קשה בפיגוע התאבדות, כחייל - הבנתי מקרוב את עולמם של החולים והנפגעים. הבנתי עד כמה יש צורך בהקטנת הנזק הכלכלי, שמתלווה תמיד לנזק הבריאותי. עד כמה קשה לחולה להשתקם, כאשר יש לו אי נוחות, או אפילו מצוקה כספית. הבנתי גם עד כמה קשה להתמודד מול הוועדות הרפואיות השונות, המנוכרות ולעיתים אף מזלזלות. נרתמתי לעניין, שכן כרופא ומשפטן יש לי את כל הכלים הדרושים על מנת להצליח לקבל את מה שמגיע בוועדות הרפואיות. לקבל את מה שמגיע לפי החוק והדין. מה שמגיע כדי לסייע לו להשתקם, או לפחות לא להידרדר. לאחרונה התחלתי לכתוב את הידע שלי ולפרסמו באינטרנט, כשירות עבורך. בנוסף הנני פועל בחברת בר מדיקס - למימוש זכויות רפואיות הפועלת מתוך הבנת החולה והנפגע, בצורה מקצועית ובגישה מאד אכפתית http://www.barmedics.co.il
כללים להעברת מסר בצורה אפקטיבית בתוך 20 שניות
א. הצורך
פעמים רבות בחיינו נוצר הצורך להעביר מסר לאדם אחר בתוך זמן מאד קצר, על מנת ליצור אצלו את העניין ותשומת הלב לנושא שאנו מעלים. הצורך קיים במקרים רבים בחיים, כמו: בראיון לעבודה חדשה, בשיחה עם משקיע פוטנציאלי, בשיחה עם המרצה, בבקשת הלוואה ממנהל סניף הבנק, פנייה לבחורה בפאב ועוד ועוד. הכלל הוא "יש רק הזדמנות אחת לעשות רושם טוב בפעם הראשונה" – כלל, שכל איש שיווק ברמה הגבוהה ביותר לומד.
האם אפשר להתכונן כיצד להעביר את עיקרי הדברים, למשוך תשומת לב, לא לעורר התנגדות, אלא ההפך לעורר עניין – וכל זה בתוך כ- 20 שניות? במילים אחרות – האם אפשר "למכור", או "לשווק" את הבעיות הרפואיות שלנו לרופאי הוועדה, על מנת לקבל את מה שמגיע לנו?
כאן החובה להדגיש – לספר מה יש לנו, מבלי לשקר, או להגזים.
מטרת המאמר לדון בדרך כיצד להופיע נכון בפני הוועדה הרפואית. לפי מחקרים שנעשו בבריטניה ובארה"ב, רופא קוטע בדרך כלל את דברי החולה בתוך כ- 18 עד 20 שניות ומתחיל לשאול אותו שאלות. גם בארץ כך קורה. הדבר נובע מהצורך של הרופא לשמוע את סיפורו של החולה לפי הדרך והמילים להם הוא רגיל, על מנת להיות יותר מדויק. אין הדבר נובע מארוגנטיות, אלא מהחינוך הרפואי אותו עבר.
במקרה של וועדה רפואית, הרופא היושב בה אינו מתפקד כרופא, אלא כ"שמאי רפואי", שאצה לו הדרך (לצער כולנו – הרופא מקבל שכרו לפי מספר הוועדות ולא לפי הזמן שהוא מקדיש לכל מקרה ומקרה) – הדבר מביא פעמים רבות לכך, שחלק מהסבל והתלונות של החולה המופיע בפני הוועדה לא נשמעות, או לא נלקחות בחשבון. שפתו של הרופא הינה "רפואית" והוא מצפה לשמוע דברים מתומצתים וברורים.
ב. תכנון התוכן
מדובר בתחום הרפואה, עם מונחים, מוסכמות וקבלת מסקנות מקצועיות. סביר שאין לך הידע הדרוש על מנת לתאר את המצב הרפואי בצורה מקצועית.
השיטה להתגבר על כך, מורכבת משני מרכיבים:
· סיכום מקצועי בכתב של מצבך הרפואי בעזרת רופא מנוסה ומתמחה בתחום מימוש זכויות רפואיות. הסיכום כדאי שיכוון את תשומת הלב של רופאי הוועדה לכל הבעיות הרפואיות הפעילות, או שבשלן נותרה נכות, תוך הדגשת הפרטים הרפואיים הקובעים את גובה הנכות בכל סעיף וסעיף. דוגמה – ברוב המקרים אין חשיבות להיקף הכאבים, אלא להגבלה התפקודית. כך למשל, כאבי הגב לא יקנו נכות, אלא מידת המגבלה של תנועות הגב ומידת החולשה המוטורית ברגליים, אם קיימת. סיפור דרמאטי של הסבל לא ישנה לגובה הנכות, לעומת ממצאים בבדיקה גופנית, באמצעי הדמייה ובבדיקת הולכה חשמלית.
· מכתב קצר שלך לוועדה, שיוגש על ידך בתחילת המפגש עם הוועדה, בו מפורטות הפגימות והמחלות, תוך הדגשת המגבלות התפקודיות שנגרמות לך.
תוכן דבריך לוועדה יכלול תקציר של מכתבך הקצר, שיוגש, כאמור, על ידך לרופאי הוועדה. ולמען ההדגשה – רק 30 מילים מתוך המכתב, לא יותר - אף אם יש לך "המון" מחלות.
שגיאה ראשונה שבדרך כלל עושים – מנסים להאריך בדיבור ובתיאור הסבל, על מנת להרשים את הרופאים, כי "הם לא מרגישים מה שאני מרגיש".
ג. מבנה הדברים
בדרך כלל יש לנו נטייה להתחיל שיחה בדברים על עצמנו. שימו לב, שגם אתם מתחילים את רוב השיחות ב- "אני...". זו השגיאה השנייה – יצירת ריחוק – "הינה אני כאן"
מבנה הדברים חייב שיהיה אחר-
· ראשית- אתה / אתם – הרופא/ים ומזכיר הוועדה. "שלום, תודה שקבלתם אותי" (אפילו שברור הוא שהם חייבים לקבל אותך). אפשר וכדאי לתכנן עוד משפט קצר מאד המלווה בחיוך קטן ויצירת קשר עיין עם הרופאים. המטרה – ליצור תחושה של קשר יותר אנושי מהצד שלך. בבחינת - אתם אנשים ואני רואה זאת.
· שנית – המסר – אותן 30 מילים מהפרק הקודם, המהוות רשימת הבעיות הרפואיות שלך.
· שלישית – מה אני מבקש/ת - "יש לי X בעיות. בבקשה התייחסו לכל אחת מהן"
ד. הופעה
הכלל הוא – דומה מושך דומה. הרפאים בדרך כלל מופיעים בתלבושת מסודרת, מגולחים ומסורקים. כדאי שגם אתם תופיעו כך. ללא איפור מודגש, או תכשיטים יקרים. רצוי תלבושת בהירה.
ה. שפת הגוף
מומלץ לדבר בקול נמוך ומונוטוני, ללא תנועות מוגזמות. להתנהג בדומה להתנהגותך בחיי יום יום. הרופאים רגישים מאד להגזמות ולתיאטרליות.
ו. ריכוז והתכוונות
נושא זה הינו מעט מורכב. אנו יודעים שאנשים המאמינים בצדקתם, בדרך כלל מצליחים יותר. אם תגיעו לוועדה מתוך תחושה שהצדק עימכם, שיש לכם את אותן פגימות רפואיות קשות, כפי שמופיע בתיעוד הרפואי – הסיכוי שלכם יגדל. יש לבוא מרוכזים בהופעה בפני הוועדה, תוך ריכוז והתכוונות. מבלי להיכנס למליצות – אולם לוחם הקרטה המאומן, מתרכז ומכוון עצמו, לפני שנותן מכה אחת ושובר 20 בלוקים. שחקן הכדורסל עושה אותו הדבר לפני שהוא זורק לסל וגם קולע. בוודאי שמעתם בטלוויזיה פעמים רבות על ההתכוננות המנטאלית של הספורטאים לפני תחרות, או משחק.