הסודות מאחורי המדפים – האם ברבעון השני, יהיה רבעון שיא לרשתות המזון ?
יובל לובנשטיין
הרבעון השני אשר לסיומו יש עוד חודש מכירות נוסף, הכולל את פעילות חג השבועות, אמור להיות אחד הרבעונים הטובים של רשתות המזון.
רשת מזון אשר ברבעון זה, לא השיגה תוצאות טובות, סימן שהיא כנראה בבעיה לא קטנה.
ברבעון זה חלו מספר אירועים, אשר לבטח ישפרו את ביצועי הרשתות.
הראשון הא פעילות חג הפסח אשר תרמה למכירות הן של סוף הרבעון הראשון וכמובן לפעילות ולהכנסות של תחילת הרבעון השני.
אולם את עיקר תשומת הלב אבקש לייעד לנושא של השינויים במחירי המוצרים, אשר תורמים לאווירה של עליות מחירים, חלקן בעקבות שינויים ואו עליות מחירי חומרי גלם אולם רובם ככולם הם "תפיסת טרמפ" על האווירה הכללית שמשהו לא יציב קורה בעולם.
תקופות מסוג זה, הן התקופות הטובות ביותר של עסקים קמעונאיים ולבטח של שוק המזון, אשר בו נמצאת תנועת לקוחות וסחורה, בקצב המהיר ביותר.
במצבים כאלה קורים מכלול רחב של פעילויות ומהלכים אשר תורמים רבות לרווח של הרשת, להלן מספר דוגמאות
* ספק/יצרן העלה את מחירי המוצרים ב- 4% - הרשת מעלה ב- 5% את
המוצרים.נכון שזה רק "עוד אחוז אחד", אך במכפלות זה לא מעט כסף,
שהוא נטו לרשת.
* ספק מבקש העלאת מחיר, אולם היא לא מאושרת לו, מנגד הרשת
מעלה ומייקרת במיידי, את מחירי בסחורה שלו, במטרה לאגור שומן
ורווח עתידי.
* הרשת מעלה את מחירי הצרכן של המותג הפרטי שלה ואו היבוא ללא
קשר למחירים ואו לעלויות.
* ספק מבקש עליות מחיר, הרשת מאשרת לו את העלייה, אך במועד
עתידי, נגיד עוד 50 יום, אולם מנגד מייקרת את מחירי הצרכן במיידי.
במציאות קיים שיכלול השיטות ולוקחים גם מפה וגם משם, כאשר התוצאה בפועל היא עלייה משמעותית הרווח של הרשת.
לזה יש להוסיף את העובדה, שלאחר החג ישנה ירידת מה בפעילות של מספר המבצעים ברשת לצד העמקת המבצעים הקיימים, כלומר הסבירות לעליית הרווח הגולמי במצב זה , היא גדולה.
אולי בגלל זה לא נראה שחברת אי.די.בי, אשר פרסמה דוחות גרועים לרבעון הראשון, לא נראתה כלל מודאגת ?
לא נשאר הרבה זמן על מנת לאמת ניתוח זה, משהוא כמו 5 שבועות, לא הרבה זמן לכול הדעות.