הסודות מאחורי המדפים – סל ממוצע, מה ניתן לעשות עם נתון זה ?
יובל לובנשטיין
כולנו קונים בחנות כזו או אחרת. האם אתם יודעים שכול קניה שלכם היא חלק ממאגר נתונים אדיר שיש לכול רשת, אשר מאחוריו נמצאים ועמלים מנתחים וכלכלנים רבים, אשר מנסים לשחות בים הנתונים ולתת למנהלים מידע על הנעשה אצלם בעסק.
בעידן המחשב הטבלאות, הגרפים ובסיסי הנתונים, אחד הדברים החשובים, זה דווקא הפשטות ומיקוד.
מדד אשר מרבים להשתמש בו נקרא הסל הממוצע, או ערכו בשקלים של הסל הממוצע, אשר מתקבל מחלוקת הפדיון במספר פעולות הקופה, קרי מספר האנשים אשר שילמו עבור הקניות.
נתון זה קל לחישוב ובעיקר להבנה והוא מתקבל ברמה של נקודת מכירה בודדת, תת רשת (מגה בעיר, מגה, מגה בול) וכמובן ברמת הרשת (מגה).
נתון זה כמובן אינו זהה בין החנויות השונות של אותה רשת וכמובן הוא משתנה בין חודשי השנה ואפילו במהלך היום, אולם הוא מהווה נקודת התייחסות טובה למנהלים לגבי מצב החנות ולגבי תרומת המנהל לשמירתה ובמיוחד לגבי יעדי השיפור שהוא התבקש לקדם.
מנהלים אשר לוקחים נתון זה ברצינות, יכולים תמיד לשפר את הביצועים על ידי הוספת עוד פריט אחד לסל הקניות של הלקוח, דבר שבא לידי ביטוי במבצעי קופה, בארגון נכון של במות התצוגה, שילוט, המצאות מלאי של פריטים מבוקשים, בקיצור – ניהול נכון של נקודת המכירה.
קיימת שונות רבה בערכי הבל הממוצע בין הפורמטים השונים של אותה רשת. לדוגמא ערך הסל הממוצע במגה בעיר מגיע לכ- 70 שקל ואילו במגה בול יכול להגיע ל-300 שקל , כאשר ממוצע הרשת הכולל מגיע לכ-125 שקלים ללקוח.
לכל סגמנט קיימים ערכי סל "ממוצעים" לדוגמא מקובל לדבר על סל של כ- 110 ש"ל למשתלה ולערך סל של 38 ש"ל לבית קפה.
מנהל רשת אשר רוצה לקדם את החנות שלו, חייב להבין לא רק את המספר הממוצע שלו, אלא גם להבין ממה הוא מורכב, כלומר מה תרומת כול מחלקה לסל שלו ורק ככה יוכל לאתר מחלקות חזקות ולחזק אותן יותר, להבין מדוע יש חולשה במחלקות אחרות וכול זאת תוך מיקום החנות שלו ביחס לביצועי שאר החנויות ברשת ואו במתחם בו הוא נמצא.