הסודות מאחורי המדפים – האם כל "שדרוג" מיטיב את מצבו של הצרכן ?
יובל לובנשטיין
אנחנו חיים בעולם בו שדרוג זו מילה עם מספר משמעויות.
משמעות המילה שדרוג, זה לקחת מוצר קיים ולשפר אותו, אך האם כתוצאה ממהלך זה, חל שיפור במצב היצרן ? הטבה במצב הצרכן ? למי בדיוק נעשה השדרוג ?
חברות יוצאות בקמפיינים, בהם הם מציגים את המוצרים החדשים בתוספת פעולות ואו לחצנים וכפתורים משונים.
הידעתם, שרוב הצרכנים אינו מנצל כלל אפילו כ- 70% מתכונות המכשיר אשר בו הוא משתמש ? אז מדוע כלל לשדרג ולהוסיף עוד לחצנים ?
הדבר נכון כמעט בכל מכשיר צריכה, בטח אם הוא מבוסס על אלקטרוניקה ואו מחשב.
כמה מכם אכן משתמש בכל התוכניות של המצלמה אשר ברשותכם ?
נראה שאולי רק בעת קניית המצלמה ואו קצת לאחריה, הקדשתם לזה תשומת לב, אולם בשוטף נראה שהכפתור הפעיל הוא בעיקר on/off.
במילים אחרות למי באמת מחוץ כל השדרוג הזה ?
נראה שאת עיקר ההנאה והתועלת קוטפים המשווקים והיצרנים, אשר יוצרים "באזז" שיווקי אדיר, אשר גורף ומאפשר לסחוב את כל התעשייה הזאת קדימה.
האם ישנם שדרוגים, שלא תמיד מסייעים לכולם ?
עולם הסלולארי הוא דוגמא טובה. למי באמת דרושות כל החבילות ?
בגדול, לחברות, אשר שמות להן למטרה להעלות כל העת את סל השימוש ללקוח.
כמה לקוחות וצרכנים, נהנים ומנצלים עד תום את "החבילות" הללו ?
גם אם 30% שזה נתון גבוה מאד, הרי המשמעות היא שהרוב כלומר כ- 70% משלמים יותר, עבור מוצר שהם לא צורכים כלל ועיקר.
בעיה נוספת הנובעת מתהליך השדרוג הבלתי פוסק היא, הוצאת המוצרים הישנים מהמדף. הדבר חמור בעיקר במוצרי מזון ולהלן דוגמא ממחלקת הירקות.
מחלקה זו עוברת בשנים האחרונות שדרוג ושיפור ניכר בנראות ובאיכות המוצרים, עד כדי כך שלעיתים קשה כבר למצוא חסה רגילה פשוטה על המדף, אולם מנגד ישנה חסה שטופה בקופסא, חסה שגדלה ללא מגע אדם בגידול הידרופוני, כמובן באריזה מהודרת, חסה מסולסלת וחסה ב- 3 צבעים בסלסלה, עלי חסה שטופים ונקיים במגשית וכדומה, הכול למעט המוצר הבסיסי- למה ?
כשמסתכלים על המחיר של מוצרי הבוטיק גם מבינים למה.
זו קמעונאות שאינה במיטבה והלקוח זוכר גם זוכר זאת וכמו שאנו יודעים, זכרונו אינו תמיד קצר מועד, כמו שרבים חושבים.