הסודות מאחורי המדפים – מה קורה שמחליטים לסגור חנות ?
יובל לובנשטיין
מה לעשות... לא כל העסקים מצליחים. חלק לא קטן מהעסקים הקיימים, בעיקר חנויות ואו עסקים לא גדולים, נאנקים תחת הוצאות הקיום, קרי שכר דירה ודמי ניהול, הוצאות שכר ופרסום ופשוט לא עומדים בתחרות מול הרשתות הגדולות, אשר לחלקן קיים אוויר לנשימה, אשקר מקורו לא אחת מגיע מגיוסי הון מהציבור בשוק ההון.
לעסקים קטנים אלה אין יכולת זו ולפעמים מושכים ומעלימים עין מתוך תקווה שהימים הקשים ייעלמו ולפעמים מחליטים פשוט לסגור.
בדרך כלל מפרסמים מודעת חיסול, הנחה של 50% על כול החנות למעט מוצרים אשר בהם הרווח נמוך יותר ואז עליהם נותנים הנחה מופחתת.
הציבור כמו עט על הטרף גודש את החנות, שסביר שלא זכתה לכזו כמות של אנשים, בכל ימיה ומעבר לצהלה ולהזדמנות ישנה גם מידה של עצבות על זה שהחנות נסגרת ואנשים יאלצו למצוא לעצמם מקום תעסוקה אחר.
אחד הדברים המעניינים במקרה של סגירה היא, שהצרכנים יודעים בדיוק, אבל בדיוק מה המוצרים הטובים, אשר נעלמים בדקות הראשונות. זו יכולה להיות חנות עם 15000 מוצרים שונים, לא תעבור כמחצית השעה וכול המוצרים הטובים ייעלמו.
לצרכנים אין דוחות מכר ואין מחשבים אשר מנחים אותם מה לקנות, הם פשוט יודעים ואז אני תמהה אם זה המצב שהצרכן יודע מה הוא צריך, מדוע בעלי החנות, אשר לבטח מכירים את המוצרים שלהם, לא טרחו והקדים תרופה למכה ומדוע לא הורידו מראש את המחיר על אותם פריטים נדרשים ובאופן כזה ניו מושכים את הלקוחות לחנות ואולי בדרך זו היו משכנעים אותם לקנות עוד מוצרים, מה שנקרא על הדרך ?
אם כולם חכמים וכולם יודעים את כללי המשחק מדוע לא לתמחר את אותם מוצרים נדרשים, אהובים ומבוקשים, נמוך ?
נכון לא תמיד כול כך פשוט, שהרי המוצרים הנדרשים , הם לעיתים מוצרים ממותגים, אשר היבואן בדרך כלל שומר על מחיר המכירה שלהם ולא מאפשר הנחות דרסטיות, אולם אם בעלי המקום היו מיישמים עצה זו ולא היו נכנסים "ללופ" ותהליך של עליות מחירי צרכן, על מנת להשלים את הרווחיות הנמוכה, אולי הם לא היו מגיעים לסגירה ?!