הסודות מאחורי המדפים- חליל גובראן והקמעונאות, מה הקשר ?
יובל לובנשטיין
היום קיבלתי למייל שלי הודעה בדבר מבצע אשר מתקיים ברשת שופרסל על אחד מהמותגים הפרטים שלהם בתחום השוקולד.
מחיר יחידה אחת 4.99 ₪ ומחיר שלישיה 13.99 ₪.
לרגע לא האמנתי מה הגליק בפרסום הזה ?
מה הוא כול כך מיוחד ? שהרי גם ככה הרשת מרוויחה כסף רב על השוקולד, אז מדוע לא לתת הנחה רצינית בעת קנייה של מארז ? מדוע הקמצנות הזאת ?
שהרי עלות יחידה בודדת לרשת נעה באיזור 2.25 ₪ כלומר שלישיה עולה לרשת במקרה הגבוה פחות מ- 7 שקלים, אז מדוע לא לצאת במבצע במחיר של 9.99 ₪ ?
האם באמת הצרכן הישראלי כול כך פתי ולא נבון ? נכון שחומרי הגלם עלו ועלית מנצלת את המצב ומעלה את מחירי המוצרים אף למעלה מעלותם האמיתית וזה לגיטימי, אך לשלם כול כך הרבה על שוקולד באיכות בינונית ומטה אפילו אם הוא מיוצר בשוויץ, לא נראה סביר !
הדבר הזכיר לי שיר שכתב חליל גובראן על הנתינה.
אתה נותן אך מעט, עת תיתן מרכושך,
רק עת תיתן מעצמך זוהי נתינת אמת.
כי מה הם קניינייך אם לא דברים אשר תשמור
מפחד שמא תזקק להם מחר?
והמחר, מה יצפון בחובו לכלב מתחכם
הקובר עצמות בחולות נודדים
בדרכו אחר עולי הרגל אל עיר קודשם?
ומהו הפחד מפני הזדקקות, אם לא ההזדקקות עצמה?
והפחד מפני הצמא, שעה שבארך מלאה ושופעת,
מהו אם לא צמא שלא ישבר לעולם?
יש הנותנים מעט מן הרב אשר להם ובכבוד חפצם
ורצונם המוסתר מכתים את נתינתם;
ויש הנותנים את כל המעט אשר להם –
הם המאמינים בחיים, הם מלח הארץ וטנאם מלאה תמיד;
יש הנותנים בשמחה, והשמחה שכרם;
ויש הנותנים בכאב ובצער ואלה מנת חלקם;
יש הנותנים בלא צער ובלא שמחה-
כשם שההדס בחיק העמק שופע ובשמו בכל-
מהם דובר אלוה
ובעיניהם שופע חיוכו על פני עולם.
טוב לתת למבקש
אך מוטב לתת ללא בקשה, מתוך הבנה.
רחבי הלב המחפשים את המקבל –
שמחתם בחפשם רבה משמחת הנתינה.
כל אשר לך יינתן באחד הימים
על כן תן עכשיו ולך תהיה הנתינה, לא ליורשיך.
תדיר תאמר –אתן רק לראויים,
ראה תחילה שתהיה אתה ראוי לתת ולהיות כלי לנותן,
כי החיים הם הנותנים לחיים,
ואילו אתה הרואה עצמך כנותן, אינך אלא עד.
ואתם המקבלים, וכולכם מקבלים הנכם,
אל תכבירו תודתכם פן תכבידו עליכם ועל הנותן.
התעלו יחד עם הנותן ונתינתו מעל כנפי נשים,
כי רוב הרעפת תודה –כפירה בחסדו
של זה אשר אדמת החירות היא לו אם והאלוהים אביו
ישנן רשתות אשר יוצרות מבצעים מאולצים, דברים מגוחכים, כמו הנחות של חצי שקל על מוצר שעולה לצרכן 30 שקל ומעלה וקוראות לזה מבצע.
אכן יש סכנה בעידן הממוחשב, אשר בו נותנים לעיתים הנחה של אחוזים בודדים, אולם הצרכן רואה במתן הנחה זאת חובבנות תפעולית, חוסר רצינות ובזבוז משאבים לריק -
– ובמידה רבה מאוד של צדק.
עדיף לתת ולבצע פחות מבצעים על סכומים מגוחכים ובמקומם לתת על מספר קטן יותר של פריטים משמעותיים ולא פרטי קצה, אשר בקושי יש בהם שימוש, הנחה משמעותית.
מבצע כזה – יוכר לטובה על ידי הצרכן, אשר יזכור זאת ובתמורה יעניק לרשת את כרטיס האשראי שלו גם בפעם הבאה.
כמובן שרשת אשר מעניקה ונותנת מכול הלב, עליה להקפיד שיש מספיק מלאי זמין, אחרת הנתינה תהפוך לכעס אחד גדול, אשר נזקו רב והדיו בחנות ובסלון של ימי ששי אינו נפקד.
הצרכן יודע להעריך היטב את המושג נתינה ולהוא לא צריך קורסים ומכונים על מנת לקבל השכלה זו.
חג שמח ושתהייה במחוזותינו נתינה אמיתית ולא חצאי דברים, אשר נזקם רב מהתועלת.