הסודות מאחורי המדפים – איך גורמים לתחושה של שינוי מבלי להפוך את כל החנות ?
יובל לובנשטיין
בני האדם אוהבים שינויים. הם אוהבים לפקוד מקומות אשר מחדשים ואשר משנים קלות את התצוגות וכל זאת מבלי שיאבדו את הביטחון שלהם ומבלי שילכו לאיבוד בסבך המדפים, המעברים, המחלקות והמוצרים.
איך פותרים קונפליקט זה ?
הרשתות הקמעונאיות, אשר עיקר פיתוחן החל המאה האחרונה, מצאו מספר דרכים יצירתיות "ללכת עם ולהרגיש בלי", אשר מצד אחד מאפשרות לצרכן לא ללכת לאיבוד ולהתמצא בחנות ומנגד לתת לו כל פעם מחדש את תחושת השוני וההתחדשות בחנות.
להלן מספר דרכים בהן נוקטות הרשתות הקמעונאיות
* החלפת התצוגה בחלון הראווה – חלון הראווה, כשמו הוא.
החלון מאפשר לצרכן לראות שינוי, מוצרים מעניינים ובאמצעותו מתאפשרת כניסת הלקוח לחנות, משהו כמו הזמנה.
החלונות מטופלים בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע ודקוראטורים אשר מתמחים בתחום.
בעבר, כאשר החנויות רוכזו בעיקר במרכזי הערים וגודלן היה קטן יחסית, תשומת הלב לנושא הייתה גדולה מאשר כיום, אם כי הקניון החזיר לתחום מאט צבע ללחיים.
* החלפת המוצרים בתחילת המעברים – נהוג לכנות את פינות התצוגה בראשי המעברים הקדמיים, אלא הקרובים למעבר המרכזי ולאחוריים, אלא הנושקים למעבר האחורי, בשם ראשי גונדולות, מהטעם ששורות המדפים ממבט על, או ממבט האדריכל, מזכירות את אותן הסירות המוארכות, אשר נמצאות בוונציה המרהיבה.
החלפת המוצרים בחלונות ראווה "שימושיים" אלה, מאפשרת להציג את המבצעים הטובים של החנות, במיקומים עם שיעורי החשיפה הגדולים ביותר וכל זאת מבלי שנשנה את מיקומי המוצרים "הרגילים".
פטנט זה מאפשר למעשה מתן פתרון הולם לרצון הצרכן, שילוב של בטחון ושקט במהלך הקניה (מהעובדה שהוא יודע את המיקום של כל מוצר) ושל הצורך המתמיד של האדם בריגוש ובהתחדשות.
* החלפת מוצרים בכניסה לחנות ואו בבמות התצוגה – לכל חנות , בהתאם למבנה שלה, מוקצים אמצעי מידוף ייעודיים למבצעים, אמצעי מידוף אלא, לא מכילים את המוצרים הרגילים ובדרך כלל אין הם מסודרים לפי מחלקות ואו לפי סוג אוכל מסוים.
הם מוקצים רק למבצעים ועל כן השימוש בהם והחלפת תוכנם אחת לתקופה, מאפשרת חשיפה גבוהה לצרכן והעברת מסרים כולל שינוי והתחדשות.
* שימוש בשילוט תדמית ואו קישוט – להבדיל משילוט המוצרים והמבצעים, קיים גם שילוט, אשר מטרתו לתת אווירה וחגיגיות לסביבת המכירה.