כמי שהתנסתה במשימות לאחרונה, ולכן נעדרה מזירה זו, וכן התגעגעתי…, רציתי לדבר הפעם על משימתיות בכתיבה. רובנו, גם אם אין אנו כותבים מקצועיים, צריכים לעמוד בדד-ליין, ובכלל – להיערך לכתיבה כמו לכל משימה אחרת.
מאת:אילת צורי, ייעוץ עסקי בכתיבה, ייעוץ בכתיבה ותוכן
ניהול עצמי – כתיבה היא פרויקט לכל דבר
גם אם נדמה לנו כי כתיבה היא עניין של מוזה, טעות בידינו. עלינו לנהל את עצמנו, בדיוק כפי שאנו מנהלים אנשים אחרים אם הם כותבים. ברוח אופטימיסטית, של לאחר חופשה, צודקת שרה מיטשל בפוסט שלה, כי משימת כתיבה מגבירה את השיווק של התוכן שלנו. בואו ונראה את היתרונות שלה.
מיקוד
אם מיטשל מדברת על שינוי מיקוד, אני רואה זאת קצת אחרת: לא שינוי מיקוד, אלא יצירת מיקוד מלכתחילה. אחת הבעיות הגדולות כשניגשים לכתיבה, היא ההחלטה על מה רוצים לדבר. מיקוד פירושו בחירה של התוכן שעליו אני רוצה לכתוב ולא פחות חשוב – הוויתור על התוכן שעליו לא אכתוב במסמך. הכתיבה בעידן המודרני, בפרט בעידן הדיגיטלי רווי הידע, וממש לא משנה באיזו מדיה משתמשים – פירושה על מה לוותר, מה לסנן. התפרצות תסמונת "הנייר הריק" לא מביאה בחשבון רכיב זה.
הרחבת אופקים
מיטשל מדברת על הכתיבה כצוהר לתפיסת מחקר. כלומר, איסוף חומר, צלילה לעומקו של נושא או עניין. אני רואה זאת בהיבט מקיף יותר – של הרחבת אופקים. תמיד, ללא יוצא מהכלל, מצריכה הכתיבה ידע רב מזה המוצג במסמך בפועל. כותב אינטיליגנטי הוא זה שמתוך דבריו ניכרת החשיבה שלו והבנתו את הנושא, שהיא רבה מזו המפורטת. זו מעין צניעות של הכותב, ערך אנושי שאני מאמינה בו מאוד. שוב, העניין מתקשר לעידן התפוצצות המידע, שבו אנו מתבקשים יותר לסנן מידע ולעבדו, מאשר להמציא אותו או לחשוף אותו.
פתיחת קהלים חדשים
הרשת חושפת אותנו לקהלי יעד, שמעולם לא חשבנו שנגיע אליהם. אבל לא רק היא. התקשורת הבין- אישית בארגון, בין אם היא באימייל או דרך אתר פנימי או חיצוני, היא חושפנית יותר מעבר, גם אם אנו לא מודעים לכך. כל נייר עמדה או מסמך פותח בפנינו צוהר חדש, שלא העלינו על דעתנו. גם בבלוג זה, קיבלתי תגובות על פוסטים מכיוונים שלא שיערתי כלל.
החשוב ביותר – ארגון החשיבה ושיפורה
כמי ששנים חושבת באמצעות הכתיבה, ואף פיתחה שיטות לכך, אני מאמינה בדבריו של ויטקנשטיין, פילוסוף אהוב עליי במיוחד, "שפתי קובעת את גבולות עולמי". ככל שהשפה שלנו מתפתחת, הרעיונות לובשים ופושטים צורה, משפטים נאספים זה לזה, כך החשיבה שלנו על הנושא משתפרת, מתחדדת, נעשית עמוקה יותר מחד גיסא ומותאמת לצרכינו מאידך גיסא.
אז בפעם הבאה, כשצריך לכתוב ללקוח, לבוס או להנהלה – חשבו על כל התועלות שאתם מפיקים מכך ועל הערך המוסף שנותר, הרבה לאחר שהמסמך שוגר או התוכן שובץ באתר.
הפסט פורסם לראשונה בבלוג של אילת צורי, קורס כתיבה