הסודות מאחורי המדפים – האם החלב "גולש" מעבר למקרר ?
יובל לובנשטיין
מקרר החלב בסופר הוא המקום הרווחי ביותר. המקרר אשר מוגבל בשטחו, רווי מוצרים, טעמים, מרקמים, מותגים ואולי הכי הרבה אמוציות.
מאחורי תעשיה אדירה זו המגלגלת כ- 10 מיליארד שקל בשנה עומדים רפתנים, מחלבות, חברות שיווק, מיתוג, אנשי שיווק אריזה ובעצם מה לא.
הקרבות בתחום החלב הם צמודים מאד, כאשר הצדדים לא בוחלים בשום דבר, אשר יכול לקדם את האינטרסים שלהם, כולל תחום הריגול התעשייתי.
האם יצא לכם לשאול את עצמכם, איך קורה הדבר שלעיתים חברה אחת יוצאת בהשקה של מוצר מסוים, ומיד לאחר מכן לפעמים בהפרש של ימים ספורים, יוצאת החברה המתחרה בפיתוח דומה או לפחות המזכיר משהוא ?
מוזר הדבר שכן פיתוח מוצר אינו תהליך של יום או יומיים ?
איך זה קורה ?
מאחר ובעולם שלנו דרושה עבודת צוות על מנת לפתח מוצר מסוים, נוצר מצב "שהסוד", אינו נמצא יותר אצל אדם אחד.
מעורבים בו אנשי פיתוח, ספקי חומרי גלם, תקציבאים, גרפיקאים, אנשי פיתוח אריזות וכדומה, דבר המקשה על שמירת הסוד.
בנוסף כל חברה מעסיקה דרך משרדים ייעודיים אנשים אשר תפקידם למשל איסוף מידע מכל סוג.
* מידע על העובדים הבכירים ובני המשפחה שלהם.
* מידע אישי על בעלי תפקידים כולל מידע פרטי, אשר יכול
לשמש אותם כאמצעי סחיטה כזה או אחר.
* האזנות לטלפונים, התחברות לפקסים, דבר אשר ללא ידיעת
בעל הפקס שולח העתקים גם לפקס של המאזין.
* נבירה בפחי אשפה ובפסולת המושלכת ודליית מידע חיוני
ממנו.
* איסוף חומר ממגרסות ושימוש בתוכנות ריגול משוכללות אשר
יודעות לצלם את כל החומר הגרוס ואשר להן תוכנה חכמה
אשר יודעת לשחזר את המסמכים – זה קיים וזה לא מדע בדיוני
* צילום מסמכים וחדירה למקומות העבודה, בעיקר של ספקי
השירות, אשר מטבע הדברים מקום עבודתם מאובטח פחות.
* שתילת אנשי מפתח בחברות מתחרות.
במאמר זה ניתנה אומנם דוגמא על תעשיית החלב, אך תופעה זו אינה מצטמצמת לתחום זה בלבד.
בעולמנו המתפתח והיצירתי, הופך תפקיד קצין הביטחון של הארגון, ליותר מגוון וליותר בעל אחריות לשמירת המידע ולמניעת זליגתו.