הסודות מאחורי המדפים – ארגון נכון של ראשי הגונדולות, האם
מתכון להצלחה ? (קמעונאות למתחילים)
יובל לובנשטיין
בשם גונדולות, מכנים בקמעונאות את שורות המדפים, על שום הדמיון בינן לבין הסירות של ונציה.
קצה השורה, נקרא ראש הגונדולה- ראש גונדולה קדמי זה, הראש שקרוב למעבר הראשי ואו לקדמת החנות וראש גונדולה אחורי, זה שנמצא מאחור.
איך מסדרים מקום אסטרטגי שכזה ?
האם הוא סידור קבוע, או תצוגה מתחלפת ?
האם יש הבדל בסידור בין חנויות קטנות לבין חנויות גדולות/חנויות מחסן ?
מה הקשר בין מבנה העין שלנו, לצורת הסידור ?
שטחי התצוגה ברשת קמעונאית, הם הנכסים היקרים ביותר של הרשת והם מחולקים לפי אזורים ומיקומים.
מקום עם הרבה תנועה ועם חשיפה טובה ללקוחות, נחשב מקום טוב יותר.
המדפים או השורות, משמשים את שטחי התצוגה של המחלקות הקבועות.
משתדלים לא לשנות באופן קיצוני את מיקום המחלקות, על מנת לסייע ללקוחות להתמצא טוב יותר בחנות ועל מנת לתת להם תחושת נוחות וביטחון.
מנגד ראשי הגונדולות, הם השטחים אשר מתחלפים ומשנים את צורתם אחת לתקופה ומשמשים כמו "חלון התצוגה/הראווה" של החנות.
בדרך כלל השינוי הוא בפרקי זמן של שבועיים ברשתות המזון השכונתיות
ואילו ברשתות המחסנים (מזון ולא מזון) פעם בחודש.
תדירות השינוי יהיה בדרך כלל בדומה להרגלי הקנייה של הלקוחות.
אם רוב הלקוחות פוקדים במהלך התקופה את החנות יותר מ- 3, אזי סימן הוא שיש לקצר את התקופה, מאחר והלקוחות "משתעממים".
התצוגה בראשי הגונדולות בחנויות שכונתיות או חנויות בגודל של עד 600 מ"ר, תהיה מוצר או משפחת מוצרים למדף ואילו בחנויות המחסן סידור הסחורה יהיה אנכי, מוצר או שני מוצרים בכל ראש גונדולה, על מנת ליצור תחושה של מלאי, של ביטחון ברשת ושל מחיר טוב, מאחר וזה "כאילו הגיע" ישר מהמפעל או ישירות מבטן האונייה – תחושה של "דיל טוב".
מאחר ועין האדם, רואה טוב יותר לרוחב (אתם מוזמנים לאגרף את ידכם ולהשאיר פתח קטן ביותר ואז להסתכל על עצם מרוחק. תבחינו שהעין רואה טוב יותר לצדדים מאשר בגובה) ולכן נשאף בחנויות גדולות להציג את הסחורה בראשי הגונדולות, בצורה אנכית ולא אופקית כמו בחנויות הקטנות.
מאחר והמיקום של ראשי הגונדולות, הוא המקום הטוב בחנות, ובדרך כלל שיעור הקנייה ממיקומים אלה גבוה משמעותית מקנייה רגילה ממדף, נהוג לחייב את הספק בגין המקום. כל רשת והשיטה שלה, או דרך הנחה משמעותית במחיר הקנייה או דרך תשלום "מעבר" למחיר הקנייה או שילוב של שתי השיטות.
נשמע לכם מסובך ? ממש לא, הרצון של הספקים להציג בראשי הגונדולות הוא עז ביותר ולעיתים יש "הזמנות מקום" גם מספר חודשים מראש.
בחנויות קטנות, מיקום ראשי הגונדולות אשר בקרבת הקופות, הוא המועדף ביותר, מאחר והצרכן שוהה שם, פרק זמן ממושך יחסית והסיכוי לשלו להשתכנע הוא הגדול ביותר.
בדרך כלל המבצעים האטרקטיביים יוצגו על גבי שטחים אלה כמו מבצעי 1+1
אשר מדברים לכולם, כלומר מבצעים אוניברסאליים, או של מוצרים שתמיד טוב שיהיו בבית ("שלא יחסר").
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ לחברות מוצרי צריכה.