הצגת נושא, בין אם היא במצגת Powerpoint או מסמך היא דומה.
למרות שהפורמט שונה,על המצגת, בדומה למסמך, להתמקד במסר, להציג מספר תכנים תומכים ולהתאים לצורכי קהל היעד. מצגת טובה, בדומה למסמך, היא לא רק ברורה אלא גם משכנעת; כזו שמניעה לפעולה. לתמונות ולכל העזרים הויזואליים יש חשיבות, אך לא רבה. בסופו של דבר, עליהם לתמוך במסר.
אם לא, עדיף להישאר בלעדיהם.
רכיבי המצגת האפקטיבית
מצגת טובה, כמו מסמך טוב, צריכה להיות:
* בעלת חוט שדרה – מסר שעובר מההתחלה עד הסוף.
* בעלת התחלה – מטרת המצגת גוף – הצגת הממצאים וסוף – סיכום המצגת, הצגת המטרה על סמך הממצאים.
מצגת טובה היא:
* שלמה – מכילה את כל המידע הרצוי
* נכונה– כל המידע בה תקף
* מהימנה – תומכת במסר
* ברורה– הקורא מחליט מה מעורפל, דו-משמעי או מבלבל
* קצרה – ניגשת לנקודה
* חיה – משתמשת בשפה פעילה ולא בשפה סבילה
טיפים לכתיבת מצגת:
* תכנן שקף פתיחה – שקף המסביר את מטרת המצגת. המסר יופיע בו וכן מטרת המצגת.
* אם יש צורך, הוסף לו שקף נוסף. עליך להתוות לקורא מסלול, שבו יצעד.
* ארגן את תכני המצגת בסדר כלשהו: סדר מתפתח: מהקל אל הכבד, החשוב לפחות חשוב.
סדר כרונולוגי, סדר של השוואה או סדר של סיבה ותוצאה.
* כוון את התוצאות למסר – הבע אותו במלים נרדפות או בצורה אחרת.
* השתמש באמצעים ויזואליים כדי לגבות את המסר בלבד. אל "תבזבז" אותו לדברים אחרים.
* אם התכנים רבים, (למעלה מ-15 שקפים), ארגן שקף אמצע.
* בסיום המצגת, חזור על המסר. מה שלדברי סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, הוא One more thing.
ומה נלמד מהמסר – סטיב ג'ובס
בספר שחקר את הסוד של ג'ובס, מונה יועץ התקשורת , כרמין גלו, 4 רכיבים עיקריים בהצגה של ג'ובס
1. כותרת
2. רשע
3. שקף פשוט
4. הדגמה
במצגות שלנו, שרבות מהן הן אינפורמטיביות, לא ניתן ליישם את מודל ג'ובס במלואו.
מה נוכל לקחת מג'ובס:
1. נושא – מסר בלשון צורי
2. שקף פשוט
3. הדגמה
טיפ אישי:
כדי לדעת אם המצגת היא בעלת חוט שדרה, בעלת מסר ותכנים תומכים כדאי לשמור אותה בפורמט RTF, (פורמט בסיסי של טקסט ב- Windows). כך אפשר לגלות בקלות פגמים, חזרות מיותרות או העדר חוט שדרה.
הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של אילת צורי, ייעוץ עסקי בכתיבה, כתיבת תוכן שיווקי, כתיבה שיווקית