לפתוח את הדלת לעולם משמעותי של עשייה וקידום
מערכת החינוך בישראל פותחת שעריה בפני תלמידים מכל גווני הקשת ולבעלי צרכי למידה שונים, כשחלקם מוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים. עבור תלמידים אלה פותחה מערכת הלימודים של החינוך המיוחד, המאפשרת להם לזכות בחינוך, בלמידה ובטיפול המתאימים לצרכיהם מתוך מטרה להקנות להם את הבסיס הנדרש לחיים משולבים בקהילה, לרכישת ידע ולהשכלה. אנשי המקצוע הפונים אל לימודי חינוך מיוחד הם אנשים שנכונה להם עבודה קשה ואתגרים מרובים מדי יום, אך לא פחות מכך – סיפוק, תחושת הישגיות עצומה והגשמה עצמית שאין שנייה לה.
מה כוללת הכשרה בתחום חינוך מיוחד ?
מטרתם של לימודי חינוך מיוחד להכשיר אנשי חינוך ראויים ומקצועיים להוראה במסגרות של החינוך המיוחד או כמשלבים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגיל. מורים העושים את צעדיהם בעולם החינוך המיוחד, לומדים כיצד להתאים את תוכניות הלמידה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, וכיצד ניתן להביאם לרמה לימודית גבוהה, להגשמת יכולותיהם ולעמידה ביעדים.
לימודי חינוך מיוחד נוקטים בגישה המשלבת שיקום והומאניות, המעמידה את המורים במקום בו הם נדרשים למצוא את הדרך לליבו של כל ילד ואת הדרך הנכונה לשלב אותו בלמידה. בהכשרה במסלול לחינוך מיוחד רוכשים המורים כלים המאפשרים להם את רכישת הידע האקדמי הנדרש להוראה, כמו גם את ההבנה כיצד לעבוד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כיצד להיות קשובים להם, וכיצד לזהות את אותן נקודות בהם ניתן להעצים אותם.
לימודי חינוך מיוחד כוללים קורסים בהתפתחות הילד ובהתפתחות גופנית, נושאים פרא-רפואיים, עבודה עם ליקויי חושים (עיוורון וחירשות), בהקניית כלים להתמודדות עם התנהגות חריגה, בפיתוח וקידום שפה, כיצד לפתח אוריינות אצל תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, עבודה עם ילדים על הקשת האוטיסטית וכן עבודה עם ילדי ADHD.
לימודי חינוך מיוחד כוללים גם היכרות עם סוגים שונים של פגיעה גופנית או מוחית, המאפיינים של פגיעות אלה, דרכי האבחון ודרכי טיפול למיניהן, בין אם מסורתיים ובין אם חדשניים, המאפשרים לקדם את הסובלים מלקויות אלה. לימודי חינוך מיוחד כוללים הכשרה מיוחדת וייעודית שאינה דומה להכשרתם של מורים רגילים, גם לנוכח העובדה כי במהלך לימודי חינוך מיוחד זוכים הסטודנטים להתנסות וחיכוך רב עם ילדים אלה, גם במסגרת שעות טיפול שבועיות.
מהם המסלולים בהם אפשר ללמוד חינוך מיוחד ?
- חינוך מיוחד לגיל הרך,הכולל עבודה עם בני 0-6. בסיום המסלול יוכלו בוגריו להשתלב בגני הילדיםהפונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, לעבוד כמורים בבתי הספר של חינוך מיוחד אוכמשלבים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל.
- חינוך מיוחד לכיתותא-י"ב, המאפשר לבוגריו להשתלב כמורים בבתי הספר לתלמידים בעלי צרכיםמיוחדים או בבתי הספר הרגילים.
לימודי חינוך מיוחד לילדי ADHD
ילדי ADHD הם מי שסובלים מקשיי קשב וריכוז, אוכלוסיה הגדלה בהתמדה, שהשייכים אליה מתקשים לעמוד בדרישות הלמידה של בתי הספר ומתקשים להמשיך ללימודים גבוהים. קשיים אלה גורמים לתחושות קשות של תסכול ומצוקה, עד כדי עזיבה מוקדמת של המסגרות הבית ספריות - היות ואלה אינן מספקות את המענה הנדרש.
ילדי ADHD אינם נדרשים למסגרות חינוך מיוחד ויכולים להשתלב בבתי הספר הרגילים, אם רק יינתן מענה לצרכיהם בדמות שילוב והעשרה. לפיכך, אנשי מקצוע של חינוך מיוחד יכולים להועיל להם בצורה משמעותית מאוד. באמצעות עבודה צמודה עם ילדי ADHD יכולים מורי חינוך מיוחד לסייע להם בפיתוח אסטרטגיות למידה, לסייע להם לזהות את נקודות החוזק המעצימות אותם, ולאפשר להם בטחון רב יותר בדרכם הלימודית והאקדמית גם בהמשך הדרך.