חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יעוץ עסקי בכתיבה-הזיווג בין הכותרת לטקסט

כותרת היא המסר, היא הדבר העיקרי שרוצים למסור לקהל שלנו. בממוצע, מספר האנשים הקוראים את הכותרות גדול פי חמישה מאשר אלה הקוראים את הטקסט כולו, אומר דיוויד אוגילבי, אבי הפרסום, בשנת 1988, הרבה לפני האינטרנט.
כמו שרבים יודעים, עידן האינטרנט שינה את התפיסה הויזואלית שלנו ואת אופן עיכול התכנים. אנחנו קוראים בהיפר-לינקים , והכותרת היא לא רק חשובה להבנת הטקסט, אלא גם זו שתקבע אם בכלל נקרא אותו.
מובא ע"י אילת צורי-
ייעוץ עסקי בכתיבה, סדנת כתיבה

בדומה לאוגילבי, המדבר על כתיבה פרסומית, אני סבורה שגם בכתיבה שיווקית הכותרת לא צריכה להיות מתוחכמת, וגם לא יצירתית, אלא למסור בתמציתיות טלגרפית את שרוצים להעביר. בפוסט זה לא אעסוק ביצירת כותרת, אלא דווקא בסוגיה אחרת, כאובה לא פחות: הקשר בין הכותרת לטקסט.

אין ספק, כי כותב מיומן, שלא לומר מוכשר, יודע לקשור בין הכותרת לטקסט, כך שהקורא לא רק מפתח ציפייה, אלא גם מממש אותה. כותרת יצירתית וטקסט משמים, שאינו קשור אליה, גרועים שבעתיים מכותרת בינונית, שהטקסט מתקף אותה.

דוגמה לכותרת מעניינת שאינה קשורה לטקסט

הכותרת: תקנות בית השיכר
כותרת המשנה: נסיעה בכביש ירושלים-תל-אביב בעקבות בתי מרזח, מבשלות שיכר ושאר מושגים שחוזרים לאופנה
תקנות בית השיכר הוא סרט אמריקני מעולה, על רופא שעושה הפלות לנשים לא נשואות ומקים בית יתומים, שבו מתרחשת דרמה.

קשור לנושא הכתבה ? לא ממש. מתקף את תוכנה ? ממש לא. קיימות כמובן שתי אפשרויות: אם הקורא זוכר את הסרט, הוא מתאכזב מהכתבה. אם הוא לא מכיר את הסרט, הוא אולי זוכר במעומעם כי הוא דבר טוב, אבל לא מבין את ההקשר של תקנות עם תוכן הכתבה, שמספר את סיפוריהם של כמה בעלי מבשלות שיכר בואכה ירושלים.

כיצד יכלה הכותבת לשנות את הכותרת? ליצור כותרת כמו נפלאות בית השיכר, מסיפורי בית השיכר. כלומר, ליצור אנלוגיה על הטקסט, (אינטר טקסטואליות) ותו לא. אפילו בעקבות בית השיכר מתאים יותר, משום שהכתבה מתארת מסע שעשתה בעקבות בתי השיכר.

דוגמה לכותרת שמביעה בקיצור את העיקר

הכותרת: "ספינת המדבר"

כתבה של יואב קווה,כתב הרכב, בטור "מבחן דרכים" בנוגע לכלי הרכב דודג' ראם. ספינה משדרת גודל רב, משהו ענקי. משהו שמשייט, שיש לו שליטה במרחב, אבל גם משהו של fun. ספינת האהבה, למשל. מדבר – גם הוא מרחב ענק. כבר מהכותרת ברור לקורא כי מדובר בכלי רכב, כי במדבר אין מים, אז אם משייטים במדבר, זה כנראה באמצעות כלי רכב. הסתירה בין הכותרת לתוכן היא במובן אחר: קווה מדבר על מפלצת, על "שכונה מפחידה של טנדרים מפלצתיים" ולא על משהו נעים.

אפשר לסלוח לו בגלל התמונה: התמונה, שכידוע לכול שווה אלף מלים, היא תמונה ענקית ואימתנית, שזווית הצילום שלה, המציגה צילום מגמתי של החלק הקדמי של הטנדר (ה"פרונט") בלבד, ללא החלק האחורי שלו, מציעה פולשנות ופחד.

כלומר, הכותרת מתאימה לתוכן מבחינת המסר. היא לא מתאימה לו מבחינת הקונוטציה (חיובית או שלילית), אבל התמונה משלימה את הפער שבין המסר לקונוטציה.

ונסיים בכותרת מצוינת של מירב ארלוזורוב, שתמיד קולעת:

הכותרות של ארלוזורוב, כמו שכבר ציינתי בפוסט קודם, מדברות בגובה העיניים, דיבוריות אך לא נמוכות (לרכוש ולא לקנות) וממקדות את הקורא בעניין המרכזי. כמי שקוראת אותה בשקיקה באופן קבוע, התפלאתי לגלות כי ארלוזורוב השתמשה בשאלה בטור שלה "בתוך הכסף", שעסק הפעם באפשרות לביטוח אדמה. הכותרת "האם שווה לרכוש ביטוח רעידת אדמה", היא ליבת הכתבה, שעוסקת בהעלאת הנושא בקרב הגורמים הלאומיים ובשאלה האם כדאי לאזרח לרכוש ביטוח נגד רעידת אדמה. ארלוזורוב עונה על השאלה בתשובה ברורה בתוך הכתבה: "לא רק שההסתברות שתתרחש רעידת אדמה שתחריב את תל אביב קטנה ביותר, אם לא אפסית, הרי שאם כבר תתרחש רעידת אדמה כזו – יש סיכוי לא רע שכבר לא יהיה מי שישלם". ההדגשה בגוף הטקסט היא של העיתון.
כלומר, הכותרת ברורה, מדברת בעד עצמה והטקסט מתקף אותה.

טיפים למעקב על כותרת:
• כתבו את הכותרת בסוף, אחרי שהטקסט מוכן לגמרי.
• בדקו כי הכותרת מתמקדת בעיקר הטקסט, במסר שבו, במה שרוצים להעביר לקורא.
• נסחו אותה כך שתרמוז לא רק על העיקר שבטקסט, אלא על התועלת שתביא לקורא.
• אל תתחכמו והיו ברורים. הימנעו מכותרות סתמיות, "עוורות" כדברי אוגילבי.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של אילת צורי-סדנת כתיבה מקצועית

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילת צורי –  המכון להדרכה בכתיבה עסקית

מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית ועסקית. מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח. לפרטים נוספים:
http://www.ayeletz.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילת צורי

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי06/06/131241 צפיות
לפני כחודש עברתי ניתוח שיניים כואב ופולשני, שעד היום כשבוע לאחר מכן, אני מתאוששת ממנו. כשפי פעור, קשה לומר שיכולתי להציג עמדה כלשהי בפני מישהו, בטח לא בפני הרופא שלי, אבל יכולתי לצפות בפעולותיו וללמוד מהן כיצד להכין במהירות ובאפקטיביות פעולה אחרת – במקרה שלי, הצגת עמדה בכתב.

מאת: אילת צוריהודעות לעיתונות - כללי10/04/131223 צפיות
לא ניתן היה להישאר אדישים לידיעה שעלתה לכותרות בתחילת החודש עם חשיפתו של מסמך חוות הדעת של המורים על התלמידים בתיכון רבין בכפר-סבא. המסמך שהוכן בישיבת עבודה פנימית לקראת יציאתה המתוכננת של שכבת יא' אל המסע המסורתי לפולין, נשלח בשוגג על ידי מרכזת המסע אל אחד התלמידים – ומצא משם את דרכו אל חדשות ערוץ 2.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי07/03/131105 צפיות
הבחירות לכנסת ה-19 לוו בסיסמאות רבות שהתמקדו בכמיהה ל"פוליטיקה החדשה" ולשינוי, ואכן תוצאותיהן הצביעו על כך שהעם חפץ בשינוי שכזה. 48 חברי כנסת חדשים נכנסו למשכן המחוקקים בשלהי ינואר כאשר מרביתם הגיעו משתי מפלגות – "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד ומפלגת "הבית היהודי" בראשותו של נפתלי בנט.

מאת: אילת צוריניהול17/02/131576 צפיות
לכנסת ה-19 אשר הושבעה זה מכבר נבחרו 48 חברי כנסת חדשים (!), מתוכם לא פחות מ-26 נשים. מספר שיא זה, בשני אופני הייצוג, הח"כים החדשים או מספר הנשים, דומה באופיו לחילופים המשמעותיים המתבצעים בארגון. אמנם זהותו של המנכ"ל לא השתנתה (נכון לעכשיו), אבל אין ספק שמדובר ברה-ארגון אמיתי בארגון המחוקקים הישראלי. במאמר שלפניכם אתייחס לטיפים העיקריים שאני יכולה לתת לחברי הכנסת החדשים בכל הנוגע להסתגלות מהירה לעבודה לאחר רה-ארגון רציני.

מאת: אילת צוריניהול30/01/131699 צפיות
שני כשלים תקשורתיים עיקריים, שעליהם אתן את הדעת בפוסט זה: האחד נעוץ בהיבט המילוני-לשוני – ואילו השני טמון בהיבט התקשורתי-ארגוני.

מאת: אילת צוריעסקים - כללי02/01/131970 צפיות
ניתוח מקרה מבחן של תרבות ארגונית ב-CIA הסרט ZERO DARK THIRTY שיצא לאקרנים רק לפני כשבועיים, הפך לאחד מסרטי הפעולה המדוברים של השנה; שכן, זהו הסרט הראשון המתעד את המצוד אחרי רב המחבלים אוסמה בין לאדן שחוסל בתחילת מאי 2011.

מאת: אילת צוריייעוץ עסקי20/12/121709 צפיות
גם הנאום המפויס למדי של יושבת ראש מפלגת "העבודה" שלי יחימוביץ ביום שבו נחשפה רשימת המפלגה לכנסת ה-19 לא יכול היה להסתיר את הקצר בתקשורת שבין יושבת הראש למועמדת שנבחרה למקום ה-5 ברשימה – מרב מיכאלי. התקשורת, כור מחצבתן של שתי העיתונאיות, געשה בעקבות חילוקי הדעות ביניהן, וזאת נוכח ההצלחה הכבירה שקצרה מיכאלי בפריימריז של המפלגה שאליה הצטרפה רק שבועות בודדים לפני מועד הבחירות המקדימות.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211487 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211324 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211159 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211356 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201272 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201185 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201051 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica