מה זה אדום בפנים וירוק בחוץ? שאלה זו נוגעת, תתפלאו, לא רק לאבטיח, אלא גם למסמך, לתוכן באתר אינטרה-נט הפונה לעובדי הארגון ולאתר החברה, הפונה ללקוחות הארגון ולספקים ולמשוטטים ברשת. האדום והירוק יכול גם להיות מסמך אימייל מכוון לתוך הארגון או מחוץ לארגון.
כמו אבטיח, אם התוכן מכוון פנימה – לתוך הארגון – הוא אדום – ואם הוא מכוון החוצה – ללקוחות ולספקים – הוא ירוק. וירוק ואדום ידוע לכולנו, הם צבעים שונים לגמרי.
השאלה הפנייה היא החוצה או פנימה, היא שאלה מרכזית כשמתכננים מסמך או תוכן. בהנחה שרוב המסמכים והתכנים הם שיווקיים, כלומר, נועדו לשכנע או להניע, הרי שההבחנה אם פונים לקהל בתוך הארגון או העסק או מחוצה לו קובעת לא רק את המסר שרוצים להעביר, אלא את הטון, את התכנים ואת סדר הופעתם.
הפנים החוצה או פנימה? כתיבה חוץ ארגונית, כתיבה פנים ארגונית
הבחנה זו נכונה גם עבור כתיבת ניוזלטר, עיתון חברה מקוון, שהוא מסמך שיווקי לעילא ולעילא. גם ניוזלטר יכול לפנות לתוך הארגון ולהתמקד בתוכו או ל"צאת החוצה" – לפנות לקוראים מזדמנים, לנסות לעניין לקוחות פוטנציאליים או לחזק קשר עם לקוחות קיימים.
השבוע נתתי ייעוץ אישי בכתיבת ניוזלטר, ואני רוצה לשתף אתכם בפתרון הסוגיה – איך משכתבים תוכן שנכתב בארגון מתוך ראייה פנים ארגונית לתוכן שמתאים לקהל מחוץ לארגון. כלומר, משתמשים בחומרי גלם של הארגון כדי לשווק אותו החוצה.
קהל היעד
גם אם יש כמה קהלי יעד לניוזלטר, יש לבחור קהל יעד אחד חשוב, שאליו מפנים את המסרים.
מטרת התוכן
מה המטרה שלי – שיווק חיצוני או שיווק פנימי ? בכל מקרה, צריך לדעת את מי מאדירים.
איך משכתבים תוכן שנכתב בארגון כדי להציגו לקהל מחוץ לארגון ?
המעבר מהכותב פנים ארגוני לקורא חוץ ארגוני הוא לגמרי לא טריוויאלי וכולל כמה וכמה היבטים: מטרה, מסר, חידוש, כותרת, תכנים וכמובן – הנעה לפעולה.
דוגמא לידיעה מקורית:
שידור עבודות תלמידים קורס עריכת וידיאו בטלויזיה
שיתוף פעולה שלהמרכז להכשרה עם "טלוויזיה קהילתית בע"מ",הניב שעות שידור קבועות בערוץ הקהילתי,לאחר שהמרכז קיבל הכרה כ"גוף משדר" מהמועצה
לשידורי כבלים ולשידורי לווין.
החומרים לשעת השידור נערכו והופקו ע"י תלמידי קורס עריכת הווידיאו במרכז בריכוזו של בוגר הקורס, מולי מאור ובהנחיית הרכזת צפירה עדי ומביאים
תכנים חברתיים תנקודותראאות שונות ויצירתיות.
זמני השידור הינם ביום חמישי ב-16:00 ובשבת ב-14:00 בערוץ 208 וביס
צפייה מהנה
כתיבה פנימית
מובא ע"י אילת צורי - כתיבה שיווקית
ניתוח הידיעה
המסר העולה מהידיעה הוא השידור. אכן, השידור הוא התוכן, אבל הוא לא החידוש: החידוש, או ההבטחה בלשון הפרסום, הוא דווקא ההכרה המקצועית של תלמידי הקורס בקרב גוף שידור ממוסד. מטרת הניוזלטר היא להאדיר את המרכז להכשרה, אבל בפועל, המרכז נבלע לגמרי מאופן הכתיבה של הידיעה. הידיעה כתובה בסדר גמור; אבל הטון שלה טכני ולא שיווקי.
והנה הידיעה המשוכתבת:
רשות השידור -לבוגרי קורס עריכת הוידא של המרכז להכשרה
בוגרי תלמידי קורס עריכת הוידיאו של המרכז להכשרהקיבלו רשות שידור בטלוויזיה הקהילתית:שידור
שבועי של תכנים אנושיים וחברתיים שיצרו בעצמם בעזרת הציוד המשוכלל של המגמה.
לאחר שיצרו והפיקו שעת שידור לטלויזיה הקהילתית כפיילוט,קיבלו התלמידים,שזה עתה סיימו את
הקורס בן 10 החודשים,אישור לשדר את תכניהם אחת לשבוע באופן סדיר.
שלטטו ביום חמישי בשעה 16 או בשבת בשעה 14 (לפמני שנת הצהרים)..ותוכלו לצפות בסרטים
קצרים יצירתיים,קלילים,אנושיים ומצחיקים.צפייה מהנה!
כתיבה חיצונית
אז מה שינינו ?
* את הכותרת שהפכה מאינפורמטיבית למוכרת.
* את המסר – המשפט הראשון מדבר על הבוגרים. החידוש בא אחריו.
* מחקנו את התכנים הפנים-ארגוניים כמו שמות ותהליך. הם לא חשובים כאן.
* ולבסוף הנעה לפעולה – מנסים לגרות את קהל היעד לא רק באופן השידור של הסרטים, אלא גם בתועלת המופקת מהצפייה בהם.
התוצאה : טון קליל, כייפי ומעניין.