(וואו, איך מתחילים עם זה בכלל?...קודם כל, נושמים עמוק)
שם מותג - שם חברה, יוצר את המפגש הראשוני שלנו עם המוצר או השירות.
כמו בפגישה עיוורת, אנחנו מגבשים דעה ועמדה ראשונית לגבי המוצר, לא תמיד מבוססת, אך לעיתים קרובות גורלית.
בחירת שם חברה מוצלח ומושך, תגרום לנו לשלוף ספר מסוים מן המדף ולדלג על אחר, לשלוח את היד לשמפו אחד ולהישאר אדישים לזה שלידו, להזמין משלוח פרחים מחברה ששמה מעלה בנו ניחוחות טובים ונעימים יותר מאחרות.
כולנו כצרכנים מכירים היטב את הסיטואציות האלה. לא תמיד אנחנו מודעים לכך, אבל באופן אינטואיטיבי, בחירה נכונה של שם לעסק או למוצר, משפיעה עלינו השפעה דרמטית.
שם חברה מעורר בנו קשת רחבה של תחושות ורגשות - סקרנות, אהדה, אמינות, קירבה, יציבות. שם עסק לא מוצלח, לעומת זאת, יותיר אותנו אדישים (במקרה הטוב) או יעורר בנו חוסר אמון (במקרה הפחות טוב).
לעיתים, שם מוצלח עושה את כל ההבדל בין מותג נחטף ובין עוד מוצר על המדף.
מי אני ומה שמי
בחירת שם לעסק עושה שימוש מושכל בגלריית אסוציאציות ומשמעויות מעולם הדימויים הקולקטיבי שלנו. כך, מרכז לרפואה אלטרנטיבית יקרא לעצמו "דייויד בראון" - כדי ליצור מיתוג מזוהה בין המותג ובין הבעלים, שמשייכים לו מוניטין בתחום הרפואה הסינית. הרווחנו: שם לחברה המשדר תחושה של אמינות, אחריות ומגע אישי.
חברה לייצור שוקולד תפתה אותנו עם "שוקולדה" - שם פשוט לכאורה, אך כזה המנכס לעצמו את כל ערכיו של המותג האהוב והמתוק. הרווחנו: שם לעסק הבונה אוטוריטה, המשדרת לאוהבי השוקולד את "הדבר האמיתי".
חברה ישראלית לקוסמטיקה שמעבדותיה ממוקמות בדימונה תתנוסס על אריזות ורדרדות אלגנטיות בשם "beautylife " - כדי להתרחק מהפרובינציה ולבנות תדמית גבוהה למוצר. הרווחנו: בחירת שם לעסק היוצרת יש מאין אטמוספרה וניחוח של חו"ל.
מחפשים שם לעסק, שם לחברה? שאלו את עצמכם:
מהם היתרונות ונקודות הבידול של המוצר/ החברה/ השירות?
אילו ערכים ותחושות אתם מעוניינים שהמוצר יוביל או ישקף?
מי הוא קהל היעד הראשוני והמשני?
מי הם המוצרים המתחרים? מה הן נקודות החוזק והחולשה שלהם?
איך יעבוד בשבילכם שם עסק מוצלח?
במחיר. מוצרים קיימים על המדף. מותגים קיימים בראש שלנו. שם חברה מוכר לנו הבטחה גדולה - איכות, אמינות, דימוי עצמי חיובי, שיפור ההרגשה, תחושת התרגשות וציפייה - ערכים שבשמם נהיה מוכנים לשלם יותר. בשפת השיווק - פרמיית מותג.
ביצירת בידול. שם מותג מוצלח יוצר באחת הכרה במותג ובידול מהמתחרים. לשם זכיר, מעניין, בולט, יש חלק מהותי בשיווק חכם, יעיל ומוצלח של המוצר.
באיכות. בחירת שם לחברה היא בעלת כוח שכנוע רב: רוב האנשים נוטים ליחס איכויות גבוהות יותר למוצר ממותג מאשר למוצר לא ממותג, כאשר לעיתים כל ההבדל בין השניים הוא שם מוצלח.
בפסון. גם מוצרים "קטנים" יכולים לדהור קדימה עם שמות "גדולים". שם עסק מוצלח משמש מנוף שיווקי ויוצר תחושה של חברה גדולה ובעלת עוצמה.
בוותק ובאמינות. בחירת שם לחברה, מוצלח וחזק, תעורר בנו תחושת קירבה ואהדה. שם מותג טוב, גם כשמדובר במוצר שזה עתה נולד, "יריח" לנו כמו משהו שיש לו איכות מוכחת.
טיפ אחרון וחשוב
בחנו את השמות שעלו עם אנשים סביבכם. ערכו סקר קצר. בסופו של דבר, המוצר נועד להמונים, אז השתמשו ב"תבונת ההמון". יחד עם זאת, אל תבחרו שם לעסק או שם לחברה שאתם לא חיים איתו בשלום. לתחושת השלמות והסיפוק שלכם יש חשיבות, והיא עשויה להתבטא לאורך כל חיי המוצר.
ועוד אחד קטן
אורך רוח. בחירת שם לעסק היא אחת המשימות היותר מורכבות שיש.