לאחר החגים נחזור במרץ אל ספסל הלימודים ובהזדמנות זו ברצוני להביא מספר נקודות בנוגע לשילוב בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי. יישום נקודות אלו יאפשרו לנו להגיע להגיע לחינוך ערכי טוב ושלם. בדרך זו נוכל להשיג יחד מספר יעדים נוספים כגון שילוב מערכות, שימוש אופטימלי במתקני החינוך, זמינות מקצועית בכל התחומים, יעילות, מימוש תפישת "הילד במרכז" ועוד.
מאת:ישראל זינגר
1. חזון החינוך אשר בו ראיה הוליסטית ורציפה של החינוך הפורמלי בבתי-הספר יחד עם החינוך הבלתי פורמלי בשעות הפנאי.
2. הפעילויות בתחום החינוך הבלתי פורמלי יכולות לספק צרכים חברתיים, ערכיים וקהילתיים מגוונים בהעניקן לתלמידים מסגרות נוספות לביטוי עצמי.
3. שילוב של פעילויות בלתי פורמליות ופורמליות בחינוך מוצאות את ביטוין במספר אופנים כדוגמת:
בית הספר כמוקד חינוכי-חברתי המספק שירותים חינוכיים לקהילה גם מעבר ליום הלימודים.
פעולות העשרה לתלמידי בתי הספר בתוך יום הלימודים ואחריו.
חיזוק החינוך הבלתי פורמאלי וביסוס הקשר עם בית הספר.
חיזוק המחויבות הקהילתית לפעילות הנוער.
4. לראייתי, אחת המטרות היא יצירת חיבורים, קשרים ורצפים בין המערכת הפורמלית והבלתי פורמלית .
5. מי היא אוכלוסית היעד? תלמידים במסגרת הגנים ובתי הספר, בני נוער ביישוב, הורים, מנהיגויות נוער , ועדי הורים, מחנכים, מורים, אנשי ציבור ברשות , צוות מתנ'ס ועוד.
6. בנוסף, אני חושב שיש לקיים יישות אחת לחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, הנובעת מהתפיסה הרעיונית – חינוך אחד מלווה את הילד מגיל אפס ועד גיל 18 במהלך כל שעות היום.
לסיכום, כפי שציינתי היתרונות:
אחידות המסר החינוכי תאפשר חינוך ערכי טוב ושלם, תוך ראיה הוליסטית של הילד / נער , איגום משאבים ( כספיים ואחרים ), שימוש אפקטיבי במתקנים, אימוץ תפיסת חינוך רוחבית , זמינות , מקצועיות בכל התחומים , יעילות , שיתוף פעולה בין הגורמים השונים במערכת , מימוש התפיסה של ' הילד במרכז ' . יצירת שקיפות בין המערכות , שיתוף בידע ובזרימת מידע , שליטה מרכזית בנעשה בשטח.
הכותב הוא ישראל זינגר נשוי לחגית, אב לרן, גלית וניצן. משנת 2003 מכהן כחבר מועצת העיר רמת-גן. במשך 18 ניהל את בית הספר התיכון "בליך". למידע נוסף על פעילות ישראל זינגר ניתן לקרוא באתר האינטרנט: www.israelzinger.co.il