הנוכחותהיא מאבני היסוד, המהווה תשתית חשובה ביותר בהשתלבותו של התלמיד בביה"ס,בהצלחתו בלימודים ובתפקודו הכללי. זה כולל התרחקות מתופעות שליליות כגוןאלימות, סמים, אלכוהול ועוד. תלמיד שנוכחותו סדירה הוא תלמיד לומד, פעיל,מעורה חברתית. כמו כן, רמת הנוכחות בכיתה מעידה על תפקוד .
מאת:ישראל זינגר
בדיקת הנוכחות כיום והצעה לייעולה
בדיקת הנוכחות התבססה עד לפני כשלושה עשורים בעיקר על סימון המורה ביומןהכיתה ובדיקת המחנך ביומן בשעת מחנך. מאז שהומצא המנב"ס (תוכנה לניהולממוחשב של בתי"ס) ישנו לרוב תורן נוכחות יומי, שעובר עם דף נוכחות, מוסר אתהחומר למזכירות ושם הוא מוקלד לתוך המנב"ס. תהליך זה הוא ארוך ,לא מדויק,בזבזני מבחינת כוח אדם ולא מאפשר מענה מיידי לבעיית הנוכחות.
אמנם בחלק מבתיה"ס קיימת תוכנת "משוב" שבה מורה אמור להקליד את נתוניהנוכחות של התלמידים בתום כל שיעור. באופן מעשי, חלק מהמורים ממלאים נתוניםאלו לאחר סיום הלימודים, מהבית, אם בכלל. אין כיום דרכים יעילות לאכוף זאתעל המורים.
עוד לקריאה בנושא-ישראל זינגר
הצעתי היא לבנות מערכת שליטה ובקרה פשוטה שתתן מענה מיידי לבעיה. כלמורה יקבל מכשיר סלולארי ,שבו יוכנסו שמות התלמידים שהוא מלמד בכל אחתמכיתותיו. בתחילת כל שיעור יקיש המורה במכשיר את שמות החסרים והמאחריםולאחר סיום הפעולה ע"י לחיצה על הכפתור, ישודר הרישום באופן אוטומטי למאגרהנתונים הכללי הקיים בכל בית-ספר.
יתרונות ההצעה הם ברורים:
א. מעקב ברור ומיידי של נוכחות התלמידים במהלך השעורים.
ב. ניתן לקבוע נוהל של הודעה טלפונית אוטומטית להורי התלמיד שנעדר.
ג. החזרת הסמכות למורה בכיתה.
ד. אפשרות לגורמי הניהול והייעוץ בביה"ס לקבל חתכים מדויקים של נוכחות תלמידים אצל כל אחד מהמורים.
ה. אפשרות לוודא שהמורה אכן נכנס לשיעור.
לסיכום
אין ספק שבעזרת יישום הצעה שכזו, בעיית ההיעדרות תקטן בצורה משמעותית.אחריות התלמיד תגדל, גם אם בתחילה זה יהיה "בלית ברירה". מבחינת המנהל, הואיוכל לקבל תמונה עדכנית ואמינה של שליטה של כל מורה בכיתות בהן הוא מלמד.לא פחות חשוב, צוות הייעוץ של בית-הספר יוכל לאתר ביתר קלות בעיות אישיות,מכיוון שהנוכחות היא סימן הכר ראשוני להימצאותן.
גם ההורים יוכלו לקבל דיווח בזמן אמת על היעדרות ילדיהם , אם ירצו בכך.
אך בל נשלה את עצמנו, יהיו כנראה לא מעט שיתנגדו לרעיון מהפכני זה: מועצות התלמידים, ארגוני המורים, האגודה לשלום הילד, ועוד.
ישראל זינגר-מורה, מחנך ומנהל בית הספר התיכון בליך (2003)
חבר מועצת העיר רמת גן , ומועמד לראשות העירייה מטעם סיעת "רמת גן הירוקה"