האנטומיה של כת: להתמסר לגמרי לאדם ה"מואר" – נחי אלון
מכלול הכוחות, הדוחפים את התלמיד בקהילה לוותר על שיקול דעתו, להתמסר ללא ערעור לסמכות השרירותית ולהיות עיוור לשימוש בכוח שמאחורי החזות האוהבת והפתוחה, הוא עצום. הפסיכולוג נחי אלון מתאר את התהליך המניפולטיבי שעוברים היחידים הנופלים ברשתם של מנהיגי כתות
הרושם בציבור בכל הנוגע ל"גורו" למיניהם ולחסידיהם שאוב מאירועים קיצוניים שנחרטו בתודעתנו, כגון ההתאבדות ההמונית של קבוצת ג'ונסטון או פרשת דייוויד כורש ולצדן פרשות של ניצול מיני וכספי המתפרסמות מדי פעם. במקרים אלו מצטייר המורה כנצלן כריזמטי קר-רוח וכמתחזה המבצר לעצמו מעמד מעין-אלוהי ובדומה לדראקולה, מהפנט את קורבנותיו התימהוניים, החלשים ואובדי הדרך ומשעבד אותם בדרכים מסתוריות למטרותיו הציניות. אל לה לעובדה שמקרים קיצוניים אלו התרחשו במקומות אחרים בעולם להטעות אותנו. התופעה, של הגורו הנהנה מסגידה ללא ביקורת, נפוצה גם אצלנו בקנה-מידה לא מבוטל.
מורים רוחניים רבים אכן הגיעו למקומות מסוכנים ואיש אינו חסין בפני סכנות ההשחתה. אך הדברים מתרחשים לא בגלל שטניות בסיסית הטבועה במורה מעצם טבעו, כי אם תוך כדי תהליך גומלין מתמשך של "שיגעון בשניים" (folie ? deux): המורה מספק לתלמידיו הבטחה משיחית לגאולה אישית ולשחרור מכל סבל, אם יתמסרו לו בשלמות – ואילו הם מספקים לו את ההערצה והעוצמה שהוא זקוק להן, כדי להיות גואל משכנע בעיניהם ובעיני עצמו. בתחילת הדרך יש למורה כוונות טובות, כשרון ויכולת, מידה של צניעות ורצון טוב; אבל במהלך ההתפתחות האופייני בונים התלמידים והמורה, במשותף, דימוי מיתולוגי של המורה כמי שניחן בהבנה על-אנושית; כאדם גדול מהחיים וחף מכל טעות. כמה קל למורה להתחיל להאמין בכך בעצמו וכמה קל לתלמידים להתפתות ולהפקיד בידי דמות מן הסוג הזה כוח בלתי מוגבל!
פרופסור נחי אלון היינו ממייסדי פסיכודהרמה בית ספר לאימון ברוח הבודהיזם לאתר פסיכו דהרמה