מרעיון למוצר להצלחה
מדוע רוב ההמצאות נופלות בשלב החשוב ביותר בחייהן
ולמה יש ליחס חשיבות רבה לשיווק המוצר בדיוק כמו לשלב הפיתוח
מאת: שמואל שי, מנכ"ל ג'נראל מרקטינג סולושיין.
אין ספק כי מדינת ישראל נמצאת בין המדינות המובילות בעולם בפיתוח והמצאות פטנטים בתחומים שונים , אבל מתברר שבתחום שיווק הפטנטים והבאתם לשלב הסופי , ישראל נמצאת במקום האחרון בחשיבה אסטרטגית בשיווק המוצר בקרב הממציאים.
כאשר פוגשים ממציא ניתן לראות ההתלהבות והריגוש שיש לגבי המצאה חדשה ותמיד נשמע את המשפט שזה פטנט שלא ראו מעולם וכל העולם ירצה להשתמש בו, נשמע כמה חשוב המוצר כמה הוא עוזר,את הפתרונות הטכנולוגיים וכמה הרעיון מדהים, אבל בסוגיית השיווק לא נשמע ולו אפילו משפט אחד כיצד נשווק את המוצר מהם דרישות השוק ומהי הדרך הנכונה לשיווק המוצר.
בתחום השיווק נראה כי הממציאים מתייחסים לסוגיה זו כמעין ילד חורג שאסור לדבר עליו, אבל למעשה סוגיה זו יותר חשבוה אפילו מפיתוח המוצר עצמו.
לרוב שממציא עובד על רעיון חדש עיקר המשאבים מופנים לפיתוח הרעיון ולייצור מוצר עובד, לרוב אין הממציא מיחס כל חשיבה לשיווק המוצר למעט שהמוצר יהיה הצלחה מסחררת בגלל הרעיון.
חשוב לדעת שגם רעיון טוב ואדיר חייב להגיע לידיעת הציבור וכישלון בהצגת המוצר כנדרש תגרום לכישלון המוצר בכללותו.
כאשר ממציא ניגש למשקיע לגייס כספים ברוב המייקרים חוליית השיווק הנה חוליה חסרה מאוד, לא מתייחסים לחשיבותה באופן מעמיק לא מציגים אסטרטגיה ממשית ומהי הדרך הנכונה לשיווק.
וברוב המייקרים המימון שמושג עבור הפרויקט הנו חלקי וברגע שמגיעים לשלב הקריטי של שיווק המוצר, לא נותר כסף להמשך פעילות השיווק, נושא שמלכתחילה לא נכלל בתוכנית הכללית של שיווק המוצר.
מקרים אלה מבאים ברוב המייקרים לסגירת הפרויקט ,מערכת יחסים שבורה בין המשקיע לממציא ב95% מהמקרים הפרויקט פשוט נעלם מהמפה והממציא מוצא עצמו במצב נעילה כללי ללא כל יכולת התקדמות בנושא.
כיום היעדים השיווקים העולמיים מתייחסים בעיקר לגושי אוכלוסיה גדולה כמו ארה"ב, סין והודו שווקים גדולים מאוד המונים מעל 2 מיליארד צרכנים פוטנציאלים, גם אירופה הינה נתח שוק חשוב אבל המערכת ביבשת זו מחולקת לפי מדינות בפועל.
צריך להבין שבעשור האחרון עקב המהפכה התעשייתית המחודשת ,שונו כללי המשחק בתחום השיווק העולמי וזאת בעיקר עקב התקדמות טכנולוגית , שינוי בהרגלי הצריכה , עלויות ייצור ובעיקר הקדמה המשמעותית בהליכי הייצור בעולם ובעיקר בסין.
לכן שממציא חושב לגבי נושא שיווק המוצר לרוב הוא איננו מודע לבעיות העיקריות שקיימות בהליך זה
קיום ישנם שני הליכי שיווק עיקריים
שיווק סיטונאי
שיווק ישיר
השיווק הסיטונאי מתייחס להליך שבוא ממציא מייצר את המוצר או בעצמו או דרך ייצרן חיצוני , מציאת משווק באותה מדינה אשר דואג להפיץ את המוצר דרך מפיצים -> לחנויות-> לצרכן הסופי.
יש להבין כי הליך זה הנו מאוד יקר וארוך מכיוון שלרוב אין המפיצים מחזיקים מלאי וכל אחריות אחזקת המלאי נופלת על היצרן כולל פרסום המוצר, שירות לקוחות, תמיכה טכנית וכו'.
הליך זה הנו הליך מאוד יקר וארוך ועם ניקח לדוגמא את ארה"ב יש להבין שהקמת מערך שיווק סיטונאי יעלה מעל 3-5 מליון דולר לתקופה של 2-4 שנים.
המחשבה כי הממציא ימצא גורם שיבוא וייקח את המוצר מהממציא וידאג לכל הדברים איננה נכונה להיום וכי כללי המשחק ישתנו ללא הכר.
קיימים מיקרים בהם הממציא מוכר את המצאתו לגוף שלישי או אחר, אבל מוצרים אלה בעיקר קורים בתחומים ספציפיים כמו רפואה, תקשורת, מחשבים ובפטנטים ספציפיים להליכים מסוימים.
בנושאי מוצרי הצריכה ואחרים קשה מאוד למצוא היום גוף שירכוש פטנט בשלב הראשוני.
בתחום השיווק הישיר
כללי המשחק שונים לחלוטין,כי בהליך זה מערכת היחסים הנה בין הממציא לצרכן באופן ישיר וזאת ללא כל גורמי ביניים בהליך שיווק המוצר.
נושא השיווק הישיר הנו הליך שקיבל תאוצה בשנים האחרונות בצורה דרמתית
בעיקר אנחנו רואים את כל נושא המכירות דרך האינטרנט, ערוצי קניות ופרסום טלוויזיוני בערוצים מסחריים.
נושא עיקרי שמומלץ לממציא לעשות ,הנו היישום של שיווק ישיר על יד פרסום טלוויזיוני בערוצים מסחריים או כפי שידוע בשפה המקצועית
DIRECT RESPONDS TV
שיטת שיווק זו הנה השיטה היעילה והאגרסיבית ביותר הידועה כיום.
שיטה זו פועלת על בסיס פרסום טלוויזיוני בערוצים מסחריים המאפשרת לצופה לרכוש את המוצר בזמן אמת דרך הזמנה ממרכז הזמנות
תעשיית השיווק הישיר בארה"ב מגלגלת מעל 50 מיליארד דולר בשנה בתחום מוצרי צריכה.
לכן חשוב מאוד להבין כי נושא השיווק של המוצר הנו הגורם החשוב ביותר להצלחת הרעיון בפרויקט
הליך השיווק הישיר חוסך מיליוני דולרים רבים למשקיע ולממציא מכיוון שתהליך זה הינו מאוד מהיר וקצר ולא נדרשים משאבים ארוכי טווח להצלחת שיווק המוצר.
יש לציין כי הליך זה איננו מוכר בישראל מכיוון שאין הצדקה כלכלית להליך במידה שמספר תושביה קטן, הליך זה מאוד מוכר בארה"ב סין והודו ובמדינות בעלי אוכלוסיה גדולה.
לפרטים נושפים בתחומי השיווק ניתן לפנות לחברת GMS בטל 054-2249602
או באתר www.israeli-idea.com
בהצלחה