איך הופכים פטנט טוב לסיפור הצלחה?
מאת: שמואל שי, ממציא בכיר ומנכ"ל חברת ג'נראל מרקטינג סולושיין
הרגע בו גילית את הפטנט הוא רגע חשוב. אך ההצלחה בשיווק תקבע אם הוא יהפוך לפטנט טוב.
נתקעתם בגשם שוטף ללא מטריה, ומייד ברחתם למקום מסתור, תוך כדי ההמתנה עלה במוחכם הרעיון המבריק: פיתוח תרסיס שמונע מטיפות הגשם להרטיב אתכם.
חזרתם הביתה כשאתם בטוחים שבעזרת הפטנט החדש שלכם לא תצטרכו לעבוד יותר למשך כל חייכם.
יכול להיות שניהלתם כמה שיחות נלהבות עם החברים על הרעיון, אך בסופו של דבר, סביר להניח שאחרי כמה ימים כבר תשכחו מהכול.
רבים מאיתנו נוהגים להגדיר את הרעיון הראשוני שלנו כפטנט. הרעיון יכול להיות נחמד או פורץ דרך אפילו, אבל מכאן ועד להפיכתו לפטנט הדרך ארוכה.
לעיתים, אף לא תוכלו לרשום על הרעיון פטנט. להפתעתכם תגלו כי במקרים רבים מישהו כבר חשב על זה קודם והקדים אתכם. הפטנט שלו שמור אי שם ביפן ויתכן כלל כי לא נעשה בו שום שימוש.
במקרים אחרים, תגלו כי למרות היותו של הרעיון יוצא דופן לא כולו יכול להיחשב כפטנט ותאלצו להסתפק ברישום פטנט על חלקים מסוימים מן המוצר. זה מה שקורה בדרך כלל בחברות התוכנה המחזיקות באלפי פטנטים- כשבודקים לעומק מגלים כי הפטנטים רשומים על חלקי קוד בלבד בתוך התוכנה.
נכון, הסיפורים המעניינים ביותר הם על השלב הראשוני ביותר של הפטנט: כלומר, רגע ההכרה של הממציא שהוא עומד בפני הדבר החדש שישנה את העולם.
חשוב לזכור כי לא משנה עד כמה הרעיון נראה מבריק באותו הרגע, מה שיהפוך אותו לפטנט טוב אלו דווקא השלבים "המשמימים" שאחרי.
בדרך כלל, מה שקורה לאחר רגע גילוי הרעיון ועד להפיכתו לפטנט או מוצר, כבר לא ממש מעניינים אף אחד.
בשנים האחרונות חלו התפתחויות חיוביות המקצרות את תהליך רישום הפטנט. אך בכל הקשור לשיווק הפטנט הממציאים עדיין נתקלים בשוקת שבורה. קשה מאוד להשיג את המימון הדרוש לשם פיתוח הפטנט, וגם כאשר זה כבר נמצא, כיצד משווקים אותו לכל העולם?
שמואל שי, ממציא בכיר ומנכ"ל חברת GMS, המתמחה בפיתוח פטנטים ובשיווקם, אומר כי "רגע גילוי הרעיון הוא רגע מכונן בדרכו של ממציא. זה רגע שטוף הילה ותקווה. עם זאת, הוא גם הרגע שבו צריך להתחיל לעבוד קשה".
שי טוען כי לא מספיק שהרעיון פורץ דרך על מנת שיהפוך לפטנט איכותי כזה שמניב תשואה להוגה הרעיון.
שיטות השיווק המוכרות בארץ כדי להביא מוצר לשוק הבינלאומי, מתבססות בעיקר על עבודה עם מפיצים בינ"ל. בסך הכול, מדובר בשיטה מוכרת, אך נושאת בחובה עלויות נוספות.
"הבעיה שמשקיעים לא לוקחים בחשבון את שלב ההפצה. סכום ההשקעה נגזר בדרך כלל, מעלויות הפיתוח, ואז נותרים עם מוצר ללא יכולת לשווק אותו", טוען שי.
עבור בעיה זו קיימת שיטת שיווק נוספת הפופולארית מאוד ברחבי העולם. שיטת שיווק ישירה כפרסומת באמצעי הטלוויזיה המסחרית (DRTV). חשוב להדגיש, כי לא מדובר בפרסום בערוצי הקניות, אלא בפרסום במסגרת השידורים המסחריים הרגילים.
שיטה זו חוסכת את עלויות ההפצה למשווק, למפיץ ולחנות וכוללת רק את עלויות הפרסומות (ומדובר בפער ניכר). בנוסף, השיטה מאפשרת מרווחים גדולים יותר ליזם ואף מוזילה את עלות המוצר לצרכן הקצה.
כי פטנט מצליח זה פטנט שמוכר.