חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב שיטת הביופידבק בטריכוטילומניה

 
 
 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בטריכוטילומניה

מאת ד"ר יגאל גליקסמן

מאז שנת  1963   אני מטפל בהפרעות נוירו ביולוגיות  שונות ביניהן גם בטריכוטילומניה  בחו"ל ובארץ.אני יכול לומר בכנות כי אחת האינדיקציות הטיפוליות  שגרמה לי כפסיכותרפיסט לחפש דרכים יצירתיות בתהליך הטיפולי  היא  הטריכוטילומניה.היו פעמים  שהטיפול בהפרעה היה  מעיין מסע  מרתק מלא מסתורין . מבחינה קלינית ראיתי בטיפול בהפרעה זו אתגר  גדול ומשמעותי ביותר.לעיתים מצאתי עצמי חושב ומהרהר על הסיבות הגורמות לאנשים בגלאים שונים מתחומים שונים למרוט את שערותיהם .בחלקם עשו זאת מבלי לשים לב ולייחס לכך תשומת לב  והיו כאלה שמצאו בפעולה זו פורקן עם היבט מרגיע  ולא מכאיב.מדובר באנשים שבחלקם הגדול תפקדו בצורה אפקטיבית למדי בבית, בחברה ובעבודה .ובכל זאת הם עשו זאת לעצמם. בתחילה  התייחסו  אנשי המקצוע לטט"מ  כאל סוג של  הרס עצמי קומפולסיבי, חלק מהמאמרים המוקדמים בנושא  ראו בפעולת המריטה תוצאה של תהליך לא מודע של קונפליקטים מיניים , אחרים ראו בזאת מעיין ביטוי של כעס ,תסכול ושנאה עצמית .לעניות דעתי מכל ההפרעות השייכות למשפחת ה OCD  : טריכוטילומניה היא אחת ההפרעות הפחות מובנות לסובלים ממנה ולאנשי המקצוע המטפלים בה כאחד.במשך שנים רבות  נחשבה הפרעת ה:טריכוטילומניה TTM      כאחת ההפרעות המורכבות ,המתסכלות והקשות לטיפול.לשם טט"מ שהוכנס לרשימת ההפרעות בשנת 1889 על ידי Francios Henri Hallopeau  הייתה קונוטציה לא ברורה ומטעה  כמו: לקלפטומניה , פירומניה , נימפומניה וכד'. מכאן ניתן היה להבין כי למבצע פעולת המריטה ישנה  משיכה והנאה  .   הסובלים מההפרעה ורוב המטפלים בה לא הסכימו עם הנחת היסוד הזו מה גם שלמושג מאניה ישנה פירוש כי מדובר במחלה נפשית חמורה.מה שברור כיום יותר מתמיד הוא כי להפרעת ה טט"מ ישנם שני היבטים : 1 . ביולוגי. ( קיימת סברה כי מדובר במצב  של פרידיספוזציה גנטית הפועלת דרך הסרוטונין = מוליך עצבי ( נוירוטרנסמיטר) = מולקולה העוברת בין תא עצב אחד ( נוירון) לתא המטרה שבמערכת המוחית.והדופאמין שהוא חומר סימפאתומימטי המהווה " מעביר עצבי " במוח ובמערכת העצבים הסימפאתית.        2 . התנהגותי. מדובר בהפרעה הנובעת מפעילות לא מאוזנת של המנגנון האמור לאזן ולווסת רמות של תגובות לגירויים בתוך מערכת העצבים המרכזית. אנשים מורטים שערות במצבים גרויי יתר של אי שקט , מתח ,לחצים והתרגשות  או במצבים של העדר גירויים כגון שעמום וחוסר פעילות.העובדה כי תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה:SSRI כמו :   ,Paxil,Celexa,Zoloft,Luvox,Paxil,Anafranil  Prozac  וכד' גרמו במקרים רבים להקלה משמעותית בדחף למרוט וגם לשלוט בו.אולם בל נשכח כי לתרופות נוגדות דיכאון רבות ישנן גם תופעות לוואי שונות שאינן מקלות על תהליך ההתמודדות עם הדחף למרוט.מניסיוני הקליני אני משוכנע ומאמין  כי טיפול אפקטיבי בהפרעת הטט"מ צריך להיות מבוסס על שילוב של טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי . הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יכול לגשר בין הפער של מה שהתרופות יכולות או לא יכולות לעשות וללמד את המטופל טכניקות להתמודדות טובה יותר עם הדחף למרוט. למרות שקיימות מסגרות לימודיות שונות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי  כולן כאחד מבוססות על אותם עקרונות  ופועלות בדרכים דומות. אני מעדיף את הגישה : Rational Emotive Behavior ataherapy (REBT)    שפותחה לראשונה לפני כ 55 שנה על ידי הפסיכולוג Dr.Albert Ellis זה ברור לחלוטין כי ישנם הרבה מצבים היכולים להשפיע  על רמות הגירוי השונות של הסובל. זאת לכן הסיבה כי אין זה נכון לומר כי קיימת שיטה או גישה טיפולית  אחת לטט"מ. ההפרעה מגיבה טוב יותר לגישה המשלבת  מספר מגוון של שיטות המותאמות באופן אישי למטופל.יש הרבה אירוניה בעובדה שטט"מ יכולה לגרום בו זמנית לסיפוק צרכים ביולוגיים מחד ושל הרס ונזק עצמי מאידך.  גישות טיפוליות שהוכחו כאפקטיביות. 1 . Habit Reversal Trainung ( HRT) =  אימון להפיכה ושינוי הרגלים.2 . Sitimulus Control ( SC)                   =  שליטה על גירויים.      הגישה הטיפולית של HRT  פותחה על ידי  ד"ר נתן אזרין  Dr .Natahn Azrin  בשנת 1973  לצורך טיפול באי שקט מוטורי  , טיקים  וטורט  .  משנת 1973 החלו מטפלים שונים ליישם את גישתו  של ד"ר אזרין ומחקרים שבוצעו על ידו וחבריו  Nunn &Frantz   בשנת 1980 הראו תוצאות טובות ביותר של הפחתת מריטת שערות ביותר מ 90% של המטופלים.שיטת ה : HRT  מבוססת על 4 שלבים המחייבים לימוד ותרגול נפרד של כל אחד מהם ולאחר מכן לבצע אינטגרציה של כל 4 השלבים לרצף אחד.1 . אימון לפיתוח רגישות ומודעות לאפיזודות  המריטה – התלישה  תוך כדי רישום ותיעוד מובנה .  2 . למידה ואימון של טכניקות הרפיה שונות ( כולל היפנוזה או היפנוזה עצמית) במגמה להרגיע את      מערכת העצבים המרכזית ומיקוד      תשומת הלב   במתרחש בגוף.   בתהליך  זה,שילוב שיטת הביופידבק יכול להעלות את רמת       האפקטיביות הטיפולית מאחר והמטופל יכול לראות את הקשר ורמת המתאם  בין מחשבותיו ,      תחושותיו ורגשותיו לבין הנתונים האובייקטיביים המוצגים באמצעות המכשור על צג המחשב..3 .למידה ואימון של טכניקות נשימה סרעפתית על מנת להגביר את תחושת ההרפיה והמיקוד הפנימי     למתרחש בגוף. גם כאן יש שילוב של מכשור שיטת הביופידבק.4 . לימוד ואימון של טכניקות  כיווץ והרפיה של שרירים ( ג'יקובסון).      כאן נעשה שימוש במכשור שיטת הביופידבק  באמצעותו ניתן למדוד  את רמת המתח החשמלי      שבשרירים.     שיטת הביופידבק: ביופידבק זו שיטה לימודית- טיפולית, ידידותית, נעימה, מרתקת וחוויתית. זו שיטה בלתי חודרנית וללא תופעות לוואי. מטרתה לעזור למטופל לרכוש תוך זמן קצר ידע, כלים ומיומנויות לצורך פיתוח והעמקת מודעותו האישית לתחושות הגוף ולהשגת שליטה רצונית על תגובות בלתי רצוניות .השיטה מבוססת על 4 תחומים:  1 . הרפואה2 . הביולוגיה.3 . הפסיכולוגיה.4 . הטכנולוגיה.כמו כן על תחומים כמו: הרפואה ההתנהגותית לפיה נלמדות טכניקות התמודדות לצורך מניעת מחלות ובעיות בריאותיות , שינוי הרגלי התנהגות מזיקים ובכך לגרום ליכולת תפקודית אישית טובה יותר במצבי חיים שונים.בניגוד לשיטות אחרות בהן לרוב המטופל פסיבי, בשיטת הביופידבק המטופל אקטיבי. הוא זה החייב לקחת אחריות על לימוד ותרגול הנלמד.בשיטה נעשה שימוש במכשור אלקטרוני מתוחכם אליו מחברים את המטופל ( בדרך כלל בקצות האצבעות של הידיים או על המצח) . המכשור מודד באופן מדויק ואמין , מעבד ומזין למטופל ולמטפל על צג המחשב נתונים אובייקטיביים על תהליכים ושינויים פיזיולוגיים המתרחשים בגוף כמו: רמות המתח הרגשי והפיזיולוגי, קצב פעימות הלב, קצב ואופי הנשימה, הפעילות המוחית, זרימת הדם בגוף וכד'. שיטת הביופידבק מאפשרת "לגלות סודות המוסתרים על ידי הנפש ומתגלים על ידי הגוף."הרעיון הוא לשלב את השימוש במכשור שיטת הביופידבק בכל אחד מהשלבים המכשור המומלץ הוא : EDA ;HRV;RESP; TEMP; SEMG שיטת ה: HRT   אימון להפיכה ושינוי הרגלים ייחודית השיטה היא בעובדה שהיא מאד אישית  ודיסקרטית, ניתנת לתרגול ברוב מצבי החיים מבלי למשוך תשומת לב מהסביבה. מעבר לכך ניתן להתייחס לשיטה כבולמת הרגלים.השלב הראשון :  המיקוד הוא על  לימוד טכניקות שונות לצורך פיתוח מודעות ורגישות אישית להרגל המריטה .  ישנם מורטי שיער המדווחים על דחף או מתח קודם למריטה ויש המדווחים כי המריטה מתרחשת בצורה ספונטנית , לא מודעת כשהם מרוכזים בפעילויות  כגון: צפייה בטלוויזה, משחקי מחשב, שיחה בטלפון, קריאה,נהיגה במכונית וכד'.רובם המכריע של מורטי השיער אינם מודעים  לפעילות בה היו מעורבים  בעת המריטה עד שה"קריזה "של מריטת חופן שערות הסתיים .אלה שאינם מודעים לכך נוטים לשכוח בצורה מהירה את אותם אירועי מריטה הלא נעימים . לגרום לסובלי הטט"מ למקד תשומת ליבם לאקט של המריטה עצמו אינו דבר פשוט.  קל יותר לפתח יכולת שליטה על הרגל כשקיימת מודעות לגורמים  ולמצבים המקיפים  אותו כטבעת .כפי שציינתי קודם לכן,על פי עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית .  לצורך פיתוח יכולת לניטור עצמי יש להנחות את המטופל בהתאם תוך מתן דגש על לקיחת אחריות על הטיפול לפתח כלי- טבלה לצורך תיעוד, רישום וניהול (מעיין יומן מעקב יומי  של נתונים בצורה מובנית וברורה בין טיפול אחד  לשני  .) לגבי תהליך המריטה. הטבלה אמורה לשקף בצורה של גרף את שהתרחש  במהלך כל יום במשך השבוע.נתונים כגון: באילו מצבים התרחשה המריטה?  כמה זמן התהליך נמשך? עד כמה חזק היה הדחף למרוט מ1-10 ? מה הייתה כמות השערות שנמרטו ומהיכן? מה היתה הפעילות בה היה המטופל מעורב בעת המריטה?  מה הייתה רמת העוררות הרגשית  מ1-10 ? וכד'. המעניין הוא כי אפילו מטופלי טט"מ עם רמת מודעות גבוהה לתהליך המריטה הופתעו מאד לראות את תוצאות התיעוד היומי של הרגל המריטה שלהם .תרגול כזה הנעשה בצורה עקבית מניב תוצאות מרשימות בזמן קצר. המטופל  מקבל מידע משמעותי לגבי  הרגלי המריטה שלו והמטפל מקבל מידע העוזר לו להבין ולנתח את פרופיל המטופל בתהליך המריטה ולבצע התערבויות טיפוליות בהתאם.  השלב השני: שלב זה מתחיל בדרך כלל בשבוע השני לאחר שבאמצעות תיעוד ורישום  המטופל פיתח לעצמו רמת מודעות למצבים בהם מתרחשת תלישת השיער. רשם ותיעד בצורה יומית כפי שהודרך לעשות בשלב הראשון.המטופל לומד  טכניקות של כיווץ והרפיית שרירים בצורה הדרגתית ומובנית ( ג'קובסון) . יש לשאוף להגיע למצב של כיווץ דיפרנציאלי  ( רק שרירים אותם מכווצים אכן פועלים)  והרפיה אופטימאלית ( כל שאר שרירי הגוף נמצאים במצב של הרפיה).על המטופל לתרגל טכניקה זו לפחות פעם ביום  במשך 15-20 דקות .    השלב השלישי: שבועיים לאחר למידת השלב השני מתחיל השלב השלישי: בשלב זה לומד המטופל טכניקות נשימה סרעפתית  לצורך העמקת יכולת ההרפיה. את טכניקות הנשימה ניתן ליישם בכל מקום עם או בלי אנשים נוכחים ובמצבים של ישיבה, שכיבה ועמידה בסיטואציות  שונות ( עבודה, נהיגה, צפייה בטלוויזיה וכד')באמצעות שיטת הביופידבק יכולים  המטופל והמטפל להתרשם מקצב ואופי הנשימה . שלב רביעי: בשלב זה לומד המטופל ליישם את שלמד בשלב ב' ( טכניקת כיווץ והרפיית שרירים) ורואה את הקשר בין  מצבי הכיווץ וההרפיה לבין תלישת השיער. ניתן  להתייחס לשלב זה כמו אל  תגובה תחרותית לתלישת השיער. לדוגמה: כיווץ מודרג של האגרופים , או כיפוף והרמה מודרגים של כפות הידיים – בדרך כלל אילו הם האיברים המופעלים בעת תלישת השיער.יש לתרגל טכניקה זו לפחות 3-5 פעמים ביום . בסיום:  לאחר למידת 4 השלבים  יש ליישם את טכניקות  מס' 2,3, ו 4, לתוך מיקשה אחת לצורך התמודדות עם הרגל תלישת השערות .ההנחיות למטופל הן: ברגע שישנה התחושה או דחף התלישה, יש לייחס   לתרגול עדיפות ראשונה!!!1 .הרפיה כללית ומיקוד תשומת הלב לתחושות הגוף.2 .תרגול נשימות סרעפתיות לפחות 2-3 דקות .3 . כיווץ והרפיית האגרופים ( לחזור על זה 5 פעמים .)כיפוף והרמת  כפות הידיים לאחור ( 5 פעמים) במידה והמטופל נמצא בעימומו של תהליך התלישה רצוי להפעיל את מנגנון ה HRT   על מנת להתערב ולהפריע לתהליך התלישה.      שיטת ה: Stimulus Control    שליטה על גירויים    מדובר בשיטה המבוססת על טיפול התנהגותי  שמטרתה לעזור למטופל הסובל מטט"מ  לאתר להתמודד ולהתגבר על פעילות ספציפית (טט"מ) , פקטורים סביבתיים , רמות של עוררות רגשית , או סיבות אחרות  הגורמים לתלישת השיער.שיטה זו עוזרת לשלוט בצורה מודעת באותם  "טריגרים " וליצור כישורים חדשים להבנה בין הדחפים לתלוש לבין התנהגויות אחרות שאינן הרסניות.שימוש בנתוני רשימת התיעוד  של תהליך הHRT    עוזר בצורה משמעותית  להבנת  הקשר בין גירוי לתגובה ובכך להגיע למצבים של שליטה רצונית בדחפים.לצורך קבלת גירויים סנסוריים , ישנה נטייה של רבים מהסובלים מטט"מ להגיע לאזורים בהם נמצאים קצות העצבים – כמו השיער.משיכת שיער, קריעת חלקי עור , נשיכת  לחיים וציפורניים , צביטות , חיטוט באף וכד'  מהווים מעט מקבוצת ההתנהגויות של בני האדם  הכוללות:  גירויים תחושתיים:  מגע וליטוף  של השיער. משיכת השיער. תלישת שיער. עיסוק בשיער לאחר תלישתו. הפרדת  פקעת השערות משורש השיער. משחק עם פקעת השערות לאחר הפרדתן מהשיער. ליטוף  לאורך הלחיים והשפתיים עם  קבוצת השיער שנתלש.  גירויים חזותיים:  צפייה בשיער בעת תלישתו. בדיקת השיער לאחר תלישתו. בדיקת פקעת  השיער כשהיא עדיין עם שערות או לאחר שהופרדו  ממנה. בדיקת גודל השיער שנתלש,צבעו, נוכחות דם בקצוות וכד'.  גירויים אוראליים: .לעיסת שיער שנתלש. נשיכת השיער שנתלש. נשיכת הפקעת. בליעת השערות  קיימות לדעתי מספר סיבות לעובדה שהסובלים מהפרעת הטט"מ ימשיכו את תהליך התלישה  כמו:ההתנהגויות האלו תמיד זמינות ונגישות. השיער הוא תמיד בהישג יד  לפחות בשלבים הראשונים של ההפרעה. האזור ממנו נתלשות השערות גדוש בקצות עצבים  עובדה המהווה מקור טבעי לגירויים. העיסוק בשיער יכול להיות מאד מגרה ומענג למגע . ההתנהגויות יכולות להתבצע בצורה ספונטנית ללא חשיבה כל שהיא. התלישה מתבצעת כשהאדם נמצא לבדו, ללא משיכת תשומת לב .   כפי שציינתי קודם לכן תלישת השיער מתבצעת במצבים של חוסר גירויים ובמצבים של עודף גירויים.כשאדם הסובל מטט"מ נמצא במצב של העדר גירויים  עצם התלישה גורמת לו לגירוי תחושתי מיידי באזור שמלא בקצות עצבים מתחת לעור. הגירוי הוא בעל עוצמה והוא מותנה באזור ממנו נתלשות השערות . הוא יכול להוות עבור חלק מהתולשים גירוי נעים בזמן שאצל אחרים הוא גורם לכאב.במצב של עודף גירויים  יכול אקט התלישה להוות מעיין ספוג הסופג את אי השקט והגירויים הרבים יוצר מעיין חומה החוסמת אותם ומאפשרת מיקוד ויכולת ריכוז טובים יותר במשימה כזו או אחרת. לסיכום:     הצלחה בטיפול בטט"מ מותניית  לעיתים קרובות בשילוב טיפול תרופתי וזאת מאחר ומדובר במרכיבים ביולוגיים  ובמקביל הטיפול  הקוגניטיבי התנהגותי  בשילוב שיטת הביופידבק .יש צורך  בטיפול הכולל מגוון של התנהגויות ביולוגיות וכלים קוגניטיביים התנהגותיים ולא להיצמד לסוג טיפול אחד. תכנית הטיפול חייבת להיות מותאמת אישית לכל מטופל . כשמדובר בגיל ההתבגרות חשוב ביותר לטפל תוך ראייה והתייחסות מערכתית  ( משפחה, מסגרת חינוכית , מסגרת חברתית) .  אני תקווה שמאמרי זה  יאיר  לאנשי המקצוע  המטפלים בסובלים  מטט"מ  את  המנהרה הטיפולית החשוכה לעיתים.    אין לי כל צל של ספק שיש לבצע יותר מחקרים לגבי האטיולוגיה של הטט"מ במיוחד בהיבט הביולוגי.   ספרות מומלצת בנושא  טט"מ:  

The Hair-Pulling Problem

By Dr. Fred Penzel Oxford University Press

 

אודות: ד"ר יגאל גליקסמן  Ph.D הינו פסיכותרפיסט  העובד בגישה הקוגניטיבית התנהגותית בשילוב שיטת הביופידבק.בעל ניסיון קליני רב שנים (1963 ) בטיפול בילדים, בנוער ובמבוגרים במסגרות רפואיות וטיפוליות שונות כגון : בתי חולים, מוסדות ממשלתיים, מרפאות ציבוריות בחו"ל  ובארץ)מטפל- מדריך לטיפול קוגניטיבי התנהגותי,מטפל-  מדריך לביופידבק – מטפל- מדריך לטיפול ביצירה והבעה. -  מוסמך לטיפול זוגי , משפחתי וגישור.- מוסמך לחינוך מיוחד.- מוסמך לטיפול בשיטת  EMDR  .רכש השכלתו באוסטרליה , בארה"ב ובארץ. עבודותיו, מאמריו ומחקריו מוכרים היטב בארץ ובחו"ל.בעל קליניקה פרטית מאז שנת 1967 , ניהל יחידות לביופידבק בבתי חולים ידועים, לשעבר ראש ענף ביופידבק של כללית משלימה .היה היו"ר הראשון של י.ה.ת , שימש כנשיא האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי.,יו"ר ועדת ההסמכה של האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי, 

ד"ר גליקסמן הינו מחבר הספר " ביופידבק הכוח בידיך" בהוצאת אור עם.  

ומחבר הספר באנגלית  biofeedback you are in control    בהוצאת חברת LULU

ניתן להשיגו באמצעות הקישורים באתר www.gliksman.co.il  

 
 
 
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
יגאל גליקסמן .Ph.D
פסיכותרפיה קצרת מועד
  • מומחה לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית.
  • מוסמך לטיפול זוגי, משפחתי וגישור.
טלפונים :
קליניקה : 972-9-7441604+
נייד : 972-54-6670570+

email :yigal@gliksman.co.il www.gliksman.co.il
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יגאל גליקסמן

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןגיל הזהב20/07/103297 צפיות
אחת הדרכים הנפוצות והמקובלות להגדרת בעיית הזקנה היא לנסות להגדירה ולתארה במונחים כלכליים של רווח והפסד. הנחת היסוד טוענת כי הזקנים אינם מייצרים עוד, כלומר השקעתם ותפוקתם אינן עומדות בשום יחס לתמורה ולרווח שמהם הם נהנים. הם מקבלים שירותים וזוכים להטבות משמעותיות בעוד שתרומתם הכלכלית קטנה ביותר. בהתייחסותם של עסקני ציבור שונים העוסקים בזקנים ישנה מעיין מחיקת העבר. אין מתייחסים אליהם במונחים של השקעה בעבר אלא השקעה בהווה בלבד! הם נתפסים כאנשים שאינם חדלים לדרוש ולתבוע זכויות ותנאים בו בזמן שאינם מייצרים משהו שתמורתו הם זכאים לקבל דבר מה שווה ערך ולכן התמיכה בהם היא לרוב בחסד ולא בזכות

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןזוגיות ואהבה19/07/101252 צפיות
אחת התופעות המעניינות ביותר בכל תרבות היא לידת הרעב והצורך באהבה, באינטימיות ובקשר זוגי מכל סוג שהוא. למרות הכמיהה והרצון לאינטימיות, עבור רבים הפחד ממנה מהווה את הגורם המשמעותי ביותר המונע מלהגיע אליה.

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןרפואה משלימה11/06/101586 צפיות
לא ניתן להפריד בין הגוף והנפש , לא מדובר כאן בהפרעות פסיכיאטריות. מצב מתמשך, של כאבים ותשישות, מהווה אצל כל אדם, פוטנציאל להיווצרות קריסת מערכות ההגנה, העלולה ליצור בעיות בתחום הרגשי-נפשי, ומכאן הדרך להיווצרות טראומה מורכבת ולהנצחתה קצרה ביותר. מצב, מעין זה, יוצר תסכול, הרב במיוחד, אצל אנשים, שהיו פעילים והישגיים, לפני פרוץ המחלה (המאפיין את החולים בתסמונות אלו). כמו כן יש להתיחס לעובדה, כי סף וסיבולת הכאב שונים מאדם לאדם.

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןנשירת שיער11/06/103041 צפיות
הטריכוטילומניה ידועה כהפרעה נפשית טורדנית כפייתית של תלישת שיער במיוחד באיזור הראש ( קרקפת, גבות, שפם, זקן. היא קשורה לאי היכולת השליטה בדחפים ומלווה בדרך כלל בטקס של עיסוק בשיער שנתלש ( שזירה, או לעיסה). בדרך כלל קודם לאקט של התלישה מתח מצטבר וגובר, או מצבי של שיעמום. .לרוב מופיעה התופעה אצל נערות ונשים .

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןפסיכולוגיה11/06/102331 צפיות
אורלי( שם בדוי) בחורה בת 26 , אחות מוסמכת במקצועה , הופנתה לטיפולי באמצעות רופא המשפחה שלה. סיבת ההפניה הייתה קשיים בבליעת מזון מוצק. בדיקות רפואיות מקיפות של מומחי אף אוזן וגרון לא הצביעו על כל ממצא פתולוגי. השאלה הייתה האם מדובר בסוג של תגובה היסטרית Globus Hystericus

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןאימון אישי - כללי11/06/101482 צפיות
ההיסטוריה האנושית מלאה בעובדות כי כעס לביטויו השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהגויותיו של האדם. משפטים כמו: " האדם רע מנעוריו, האדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו, איזהו הגיבור הכובש את יצרו? אדם לאדם זאב" מצביעים על קשר הדוק בין היצר לכעס.

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןרפואה משלימה11/06/101465 צפיות
כל אדם זקוק למשוב כל-שהוא על מנת לאשש את ערכו ואכן שיטת הביופידבק מבוססות על עקרונות למידה. אנו לומדים לבצע פעולה כל שהיא ברגע שאנו מקבלים היזון חוזר (משוב) עם איכויות של חיזוק באשר לתוצאות הפעולה ותוך כדי כך אנו יכולים לבצע שינויים וויסות התנהגותי. למעשה כך למדנו לבצע את כל הפעולות היומיומיות שלנו

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181988 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171865 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161712 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica