חפש מאמרים:
שלום אורח
23.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוק וצדק למלכים ורוזנים

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות29/04/20101065 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

משלי שלמה:

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אֲנִי חָכְמָה, שָׁכַנְתִּי עָרְמָה, וְדַעַת מְזִמּוֹת אֶמְצָא. יִרְאַת ה' שְׂנֹאת-רָע, גֵּאָה וְגָאוֹן וְדֶרֶךְ רָע, וּפִי תַהְפֻּכוֹת שָׂנֵאתִי. לִי-עֵצָה, וְתוּשִׁיָּה, אֲנִי בִינָה, לִי גְבוּרָה. בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ, וְרֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק. בִּי שָׂרִים יָשֹׂרוּ, וּנְדִיבִים כָּל שֹׁפְטֵי צֶדֶק. אֲנִי אהביה (אֹהֲבַי) אֵהָב, וּמְשַׁחֲרַי, יִמְצָאֻנְנִי. עֹשֶׁר וְכָבוֹד אִתִּי, הוֹן עָתֵק, וּצְדָקָה. טוֹב פִּרְיִי מֵחָרוּץ וּמִפָּז, וּתְבוּאָתִי מִכֶּסֶף נִבְחָר. בְּאֹרַח צְדָקָה אֲהַלֵּךְ, בְּתוֹךְ נְתִיבוֹת מִשְׁפָּט. לְהַנְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ, וְאֹצְרֹתֵיהֶם אֲמַלֵּא.  (משלי ח'/יב'-כא')

מעלות החכמה ביישום מידות טובות ודרך ארץ עם יראת שמיים: "אני חכמה, שכנתי עורמה, ודעת מזימות אמצא" - אומרת החכמה: מקומי במקום שיש פיקחות ושם אמצא מחשבות לעומקם של דברים, מתוך התבוננות בתבונה.

"יראת ה' שנאת רע, גאה וגאון ודרך רע, ופי תהפוכות שנאתי" - יראת ה' היא יראת שמים ותכליתה אמת וצדק תוך שנאת המידות הרעות, גאווה ונטייה מדרך הישר והטוב באמצעות התחברות והתערות עם אדם רשע בעל מידות רעות, כפי שמבאר רש"י.

"לי עצה ותושייה, אני בינה, לי גבורה" - לי החכמה יש חשיבה טובה עם שאפתנות ואמביציה בשפע לפתרון בעיות, ואני בעלת הבינה והתבונה ומכאן הגבורה-האומץ וההצלחה. יישום החכמה כמחשבה ריאלית מציאותית לפתרון בעיות נותנת ומעניקה למיישמה כוח רצון והצלחה.

"כי מלכים ימלכו ורוזנים יחוקקו צדק" - הצלחת החכמה היישומית בדרגים הגבוהים: בעזרתי, אומרת החכמה, ימלכו מלכים ויצליחו בתפקידם, והרוזנים והשרים יחקקו חוקי צדק ואמת באמצעות חשיבה נכונה וחכמה.

"בי שרים ישרו, ונדיבים כל שופטי צדק" - באמצעותי השרים ישלטו והנדיבים האצילים מן המעמד העליון יפעלו בצדק וביושר. כל החלטותיהם תהיינה החלטות כתוצר של משפט צדק של אמת לאמיתה.

"אני אוהבי אהב, ומשחרי ימצאנני" - הסולידריות-ההזדהות והפרגון מצד החכמה: אומרת החכמה - אני אוהב את אוהבַי, אוהבֵי החכמה, ומישמיה אשר משחרים-מחפשים, אחרי ומבקשים אותי והם אכן ימצאו אותי.

"עושר וכבוד איתי, הון עתק וצדקה" - בעקבות החכמה לעשייתה, יבואו עושר וכבוד - הון עתק שבא בדרך של צדק ואמת ויש לו קיום.

"טוב פריי מחרוץ ומפז, ותבואתי מכסף נבחר" - התוצר המעשי של יישומי, אומרת החכמה, כפרי יבולים טוב ומשובח. היא שווה הרבה יותר מזהב טהור לסוגיו ואפילו מכסף נבחר. התוצרת המעשית כפרי בשל וטוב וכתבואה מוצלחת, הוא יותר מכל דבר ערך גשמי-חומרי.

"באורח צדקה אהלך, בתוך נתיבות משפט" - דרך החכמה לפעול רק בדרך של צדקה ומשפט - צדק ואמת. החכמה מנתבת את ההליכה בנתיב של משפט צדק בין אדם לחברו.

"להנחיל אוהבי יש, ואוצרותיהם אמלא" - התכלית, אומרת החכמה, היא להנחיל לאוהבי ישות קיומית של ממש באופן מציאותי, ליישם דברים הגונים ולספק בכך את צורכיהם הבסיסיים שבשבילם באופן אישי זה כמילוי אוצרות - דברים יקרי ערך. ניתן להשיג דברים טובים בחיים באמצעות פעילות חשיבתית ומבינה מתוך אמת וצדק של יושר וכנות. צריך לחשוב טוב, להפעיל שיקול דעת ובכך להקל על החיים ולהשיג הישגים הוגנים וראויים. החכמה מעניקה חשיבה נאותה ליישום ממשי בהצלחה מרבית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' אברהם גוטליב

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות01/07/121183 צפיות
"אַל תְּהִי עֵד חִנָּם בְּרֵעֶךָ, וַהֲפִתִּיתָ בִּשְׂפָתֶיךָ. אַל תֹּאמַר כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לִי כֵּן אֶעֱשֶׂה לּוֹ, אָשִׁיב לָאִישׁ כְּפָעֳלוֹ. עַל שְׂדֵה אִישׁ עָצֵל עָבַרְתִּי, וְעַל כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב. וְהִנֵּה עָלָה כֻלּוֹ קִמְּשֹׂנִים, כָּסּוּ פָנָיו חֲרֻלִּים, וְגֶדֶר אֲבָנָיו נֶהֱרָסָה.

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות15/06/121190 צפיות
"כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל, בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ. וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה. אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים. אַל תִּיגַע לְהַעֲשִׁיר, מִבִּינָתְךָ חֲדָל. התעוף (הֲתָעִיף) עֵינֶיךָ בּוֹ וְאֵינֶנּוּ, כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה לּוֹ כְנָפַיִם, כְּנֶשֶׁר ועיף (יָעוּף) הַשָּׁמָיִם.

מאת: דר' אברהם גוטליבפרשת השבוע31/05/121183 צפיות
"אַל תְּקַנֵּא בְּאַנְשֵׁי רָעָה, וְאַל תִּתְאָו לִהְיוֹת אִתָּם. כִּי שֹׁד יֶהְגֶּה לִבָּם, וְעָמָל שִׂפְתֵיהֶם תְּדַבֵּרְנָה. בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת, וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן. וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ, כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים. גֶּבֶר חָכָם בַּעוֹז, וְאִישׁ דַּעַת מְאַמֶּץ כֹּחַ. כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה, וּתְשׁוּעָה בְּרֹב יוֹעֵץ. רָאמוֹת לֶאֱוִיל חָכְמוֹת, בַּשַּׁעַר לֹא יִפְתַּח פִּיהוּ. מְחַשֵּׁב לְהָרֵעַ, לוֹ בַּעַל מְזִמּוֹת יִקְרָאוּ. זִמַּת אִוֶּלֶת חַטָּאת, וְתוֹעֲבַת לְאָדָם לֵץ".

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות12/05/121238 צפיות
"לְמִי אוֹי לְמִי אֲבוֹי, לְמִי מדונים (מִדְיָנִים) לְמִי שִׂיחַ, לְמִי פְּצָעִים חִנָּם, לְמִי חַכְלִלוּת עֵינָיִם. לַמְאַחֲרִים עַל הַיָּיִן, לַבָּאִים לַחְקֹר מִמְסָךְ. לא, אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם, כִּי יִתֵּן בכיס (בַּכּוֹס) עֵינוֹ, יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים. אַחֲרִיתוֹ כְּנָחָשׁ יִשָּׁךְ, וּכְצִפְעֹנִי יַפְרִשׁ.

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות30/04/121307 צפיות
"שְׁמַע לְאָבִיךָ זֶה יְלָדֶךָ, וְאַל תָּבוּז כִּי זָקְנָה אִמֶּךָ. אֱמֶת קְנֵה וְאַל תִּמְכֹּר, חָכְמָה וּמוּסָר וּבִינָה. גול (גִּיל) יָגִיל אֲבִי צַדִּיק, יולד (וְיוֹלֵד) חָכָם וישמח (יִשְׂמַח) בּוֹ. יִשְׂמַח אָבִיךָ וְאִמֶּךָ, וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךָ.

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות25/03/121282 צפיות
"בְּנִי אִם חָכַם לִבֶּךָ, יִשְׂמַח לִבִּי גַם אָנִי. וְתַעְלֹזְנָה כִלְיוֹתָי, בְּדַבֵּר שְׂפָתֶיךָ מֵישָׁרִים. אַל יְקַנֵּא לִבְּךָ בַּחַטָּאִים, כִּי אִם בְּיִרְאַת ה' כָּל הַיּוֹם. כִּי אִם יֵשׁ אַחֲרִית, וְתִקְוָתְךָ לֹא תִכָּרֵת. שְׁמַע אַתָּה בְנִי וַחֲכָם, וְאַשֵּׁר בַּדֶּרֶךְ לִבֶּךָ. אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי-יָיִן, בְּזֹלְלֵי בָשָׂר לָמוֹ. כִּי סֹבֵא וְזוֹלֵל יִוָּרֵשׁ, וּקְרָעִים תַּלְבִּישׁ נוּמָה". (משלי כ"ג/טו'-כא')

מאת: דר' אברהם גוטליביהדות15/03/121125 צפיות
"בְּאָזְנֵי כְסִיל אַל תְּדַבֵּר, כִּי יָבוּז לְשֵׂכֶל מִלֶּיךָ. אַל תַּסֵּג גְּבוּל עוֹלָם, וּבִשְׂדֵי יְתוֹמִים אַל תָּבֹא. כִּי גֹאֲלָם חָזָק, הוּא יָרִיב אֶת רִיבָם אִתָּךְ. הָבִיאָה לַמּוּסָר לִבֶּךָ, וְאָזְנֶךָ לְאִמְרֵי דָעַת. אַל תִּמְנַע מִנַּעַר מוּסָר, כִּי תַכֶּנּוּ בַשֵּׁבֶט לֹא יָמוּת. אַתָּה בַּשֵּׁבֶט תַּכֶּנּוּ, וְנַפְשׁוֹ מִשְּׁאוֹל תַּצִּיל". (משלי כ"ג ט'-יד')

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19108448 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196081 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196135 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196161 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196134 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196132 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196160 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica