"משלי שלמה"
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"שְׁמַע בְּנִי וְקַח אֲמָרָי וְיִרְבּוּ לְךָ שְׁנוֹת חַיִּים. בְּדֶרֶךְ חָכְמָה הוֹרֵיתִיךָ, הִדְרַכְתִּיךָ בְּמַעְגְּלֵי יוֹשֶׁר. בְּלֶכְתְּךָ לֹא יֵצַר צַעֲדֶךָ, וְאִם תּרוּץ לֹא תִּכָּשֵׁל. הַחֲזֵק בַּמּוּסָר אַל תֶּרֶף נִצְּרֶהָ כִּי הִיא חַיֶּיךָ. בְּאֹרַח רְשָּעִים אַל תָּבֹא, וְאַל תְאַשֵּׁר בֶּדֶרֶךְ רָעִים. פְּרָעֵהוּ אַל תַּעֲבָר בּוֹ, שְׂטֵה מֵעָלָיו וַעֲבֹר. כִּי לֹא יִשְׁנוּ אִם לֹא יָרֵעוּ, וְנִגְזְלָה שְּנָתָם אִם לֹא יַכְשִׁולוּ. כִי לָחֲמוּ לֶחֶם רֶשַׁע וְיֵין חֲמָסִים יִשְׁתּוּ. וְאֹרַח צַדִּיקִים כִּאוֹר נֹגַהּ, הוֹלֵךְ וָאוֹר עַד נְכוֹן הַיּוֹם. דֶּרֶךְ רְשָׁעִים כָאֲפֵלָה לֹא יָדְעוּ בַּמֶּה יִכָּשֵלוּ". (משלי ד'/י'-יט')
עצת החכם היא לדבוק בהתמדה בדרך החכמה שהיא הדרך הישרה והאופטימלית בחיינו:
"שמע בני וקח אמרי וירבו לך שנות חיים" - המחנך פונה לתלמידו בלשון קירוב - "בני". שמע בני וקח לתשומת לבך את עצותי הטובות על מנת שתזכה בשנים רבות וטובות של בריאות גופנית ונפשית.
"בדרך חכמה הורתיך, הדרכתיך במעגלי יושר" - לימדתי אותך ללכת בדרך החכמה, לחשוב היטב, בתבונה. הדרכתי אותך ללכת בדרכים ישרות, אמיתיות ובטוחות.
"בלכתך לא יצר צעדך ואם תרוץ לא תיכשל" - התוצאה: כשתלך בדרכי החכמה הישרות לא יצטמצם צעדך, כי במישור הבטוח תלך, וגם אם תרוץ ותחיש פעמיך (צעדיך), לא תיכשל - כי תצעד לבטח.
"החזק במוסר אל תרף נצרה כי היא חייך" - הנמשל: לכן דבוק היטב במוסר, בהסקת מסקנות ולקחים להתנהגות נאותה. אל תרפה מן המוסר - אל תניח לו, נצור ושמור אותו "כי היא חייך" - חייך ואושרך תלויים בו.
"באורח רשעים אל תבוא ואל תאשר בדרך רעים" - הכלל הבסיסי הוא: אל תתנהג בשלילה כדרך הרשעים שדרכם מנוגדת לאושר. אל תיטול חלק ואל תצעד בדרכם, במשמעות של התנהגות מתמדת.
"פרעהו אל תעבר בו שטה מעליו ועבור" - העצה היא: אם אתה רואה ומבין שהדרך היא שלילית - עקוף אותה ואל תחבור אליה. אולם בדיעבד - אם כבר הזדמנת לשם באקראי (במקרה), סור ממנה ועבור לדרך אחרת. עדיף לברוח מלכתחילה מן השלילה, אולם בדיעבד יש לעשות הכל כדי לעזוב דרך שלילית זו.
"כי לא ישנו אם לא ירעו, ונגזלה שנתם אם לא יכשילו" - אופי זה אופי: הרשעים לא ילכו לישון לפני שיעשו מעשים רעים - כך מלכתחילה. אך בדיעבד, אם כבר נרדמו, שנתם נודדת אם הם לא שמו מכשול לאנשים. כוח ההתמדה מצוי, לדאבוננו, גם בשלילה כאורח חיים.
"כי לחמו לחם רשע ויין חמסים ישתו" - שהרי את לחמם השיגו הרשעים במעשי רשעות. בדרך משל - הרשעות היא לחמם. כך גם המשקה שהם שותים - יין, הושג במעשי חמס: גניבה, גזל. דרך הרשעות השלילית - פגיעה פיזית בזולת ובייחוד ברכושו, היא מעין אוכל נפש לרשעים - אכילה ושתיה, ובכללה משקה חשוב זה - יין. דרך השלילה מהווה אפוא אורח חיים יום ולילה-מסביב לשעון.
"ואורח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון היום" - לעומת זאת: דרך החיוב היא דרכם של צדיקים העושים מעשי צדק ואמת בין אדם לחברו. דרך הצדיקים החיובית היא דרך מוארת כמו "אור נוגה" - אור מזהיר אשר "הולך ואור" - הולך ומגביר את אורו, "עד נכון היום" - כל עוד היום מאיר.
"דרך רשעים כאפלה לא ידעו במה יכשלו" - ואילו דרך הרשעים היא דרך מעורפלת באפלה רצופה במכשולים. הרשעים הולכים בדרך שלילית שאינה ברורה ואינה בטוחה. הדבר דומה להליכה בחשיכה והתקלות במכשולים מבלי לראותם.
יישום החכמה כדרך לחיים יעילים ובטוחים היא דרך עדיפה, חיובית, אמיתית וברורה כמו אור יום, לעומת הדרך האחרת שאינה מוגדרת ואיננה בטוחה. כמוה כמו לגשש באפלה ולהיתקל במכשולים מבלי לראותם קודם. החכם מייעץ לתלמידו לאמץ את החכמה כדרך חיים,שאז "וירבו לך שנות חיים" - שנים עם איכות חיים פיזית ורוחנית.
ד"ר אברהם גוטליב
המרכז ללימודי יסוד ביהדות
אוניברסיטת "בר-אילן"