"משלי שלמה"
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"שמעו בנים מוסר אב, והקשיבו לדעת בינה. כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו. כי בן הייתי לאבי, רך ויחיד לפני אמי. ויורני ויאמר לי יתמוך דברי לבך, שמור מצוותי וחיה. קנה חכמה, קנה בינה, אל תשכח ואל תט מאמרי פי. אל תעזבה ותשמרך, אהבה ותצרך. ראשית חכמה - קנה חכמה, ובכל קניינך קנה בינה. סלסלה ותרוממך, תכבדך כי תחבקנה. תתן לראשך לווית חן, עטרת תפארת תמגנך" (משלי ד' א'- ט').
סוד התבונה בחכמת החיים מקורה ב"מוסר אב". המורה המלומד בעל החכמה, קורא לתלמידיו-חניכיו בלשון החיבה בנים:
"שמעו בנים מוסר אב, והקשיבו לדעת בינה" - שמעו את תוכחת האב תוך יישום מעשי, כדי לדעת ולהבין בינה.
"כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו" - התורה הקדושה היא "לקח טוב", הדרכה לטוב שנתתי לכם לואותה כלל וכלל "אל תעזבו", אלא תדבקו בה היטב.
"כי בן הייתי לאבי, רך ויחיד לפני אמי" - הייתי בן יחיד ואהוב מאוד אצל אבי שלימדני מוסר לחכמת חיים ו"רך ויחיד" - צעיר ואהוב ביותר "לפני אמי", בעודני נתון לרשותה והשגחתה.
"ויורני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמור מצוותי וחיה" - הורה אותי ה' - לימד אותי את תורתו ואמר לי שדבריו יתמכו את לבי, דהיינו: יתקבלו מצדי ברגש ובהבנה. היסוד הוא: "שמור מצוותי וחיה"- תשמור את מצוותי ותחיה חיים טובים.
"קנה חכמה, קנה בינה, אל תשכח ואל תט מאמרי פי" - תרכוש חכמה מפי, וכשתגדל, אל תשכח אותה ואל תטה ממנה כהוא זה.
"אל תעזבה ותשמרך, אהבה ותצרך" - אל תעזוב כלל את החכמה, שנן אותה היטב והיא תשמור עליך. תאהב אותה מתוך הלב, מתוך הראש, והיא תנצור-תשמור אותך חזק.
כיצד משיגים חכמה?
"ראשית חכמה - קנה חכמה, ובכל קניינך קנה בינה" - תחילת החכמה היא באמצעות רכישתה-למידתה מאביו. לאחר שיצא מרשות אביו, מזרזו ואומר לו: "ובכל קניינך קנה בינה"- בכל האמצעים שבידך קנה בינה, שיקרה היא מכל חפץ.
"סלסלה ותרוממך, תכבדך כי תחבקנה" - תסלסל אותה כביכול כמו שערות חביבות, דהיינו חבב אותה, את החכמה, אמץ אותה כדרך חיים עניינית-מעשית והיא תרומם אותך, שהבריות יכבדו אותך. תוקיר אותה כך שכביכול תחבק אותה. תיישם את החכמה ביעילות - באופן מעשי, בהתמדה, ותראה ברכה בעמלך.
"תתן לראשך לווית חן, עטרת תפארת תמגנך" - החכמה תכבד אותך כמו קישוט הנוי המוסיף חן לראשך ותהווה לך כתר תפארת אשר "תמגנך" - תהווה לך כמגן בפני קשיי החיים, מתוך התמודדות נבונה.
החכמה היא אתגר מעשי לקיום נאות וראוי עלי אדמות תוך התמודדות יעילה עם קשיי החיים. התוצאה: חיים הגונים, מתוך יושר וכבוד עצמי המעניקים הרגשת סיפוק חיובית בעשייה ראויה וברוכה.
ד"ר אברהם גוטליב
המרכז ללימודי יסוד ביהדות
אוניברסיטת "בר-אילן"