|
|
|
|
|
מהיכן יגיע הכסף להפחתות המכסים המתוכננות?
|
|
|
מהיכן יגיע הכסף להפחתות המכסים המתוכננות?
עו"ד גיל נדל
בימים אלו מתגלגלות רפורמות משמעותיות הנוגעות להפחתת מכסים, הן על מוצרי מזון והן על מוצרים אחרים. חלקן נכנסו לתוקף וחלקן ברמת גיבוש מתקדמת וכבר פורסמו טיוטות להערות הציבור.
עלות הרפורמות הללו הוערכו על ידי הממשלה בכמיליארד וחצי ₪ לשנה, והשאלה הנשאלת הינה מהיכן יגיע הכסף?
קודם כל, חשוב לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות: הכנסות המדינה ממכס עומדות, טרם ההפחתה, על כשלושה מיליארדי ₪ לשנה. הסכום אולי נראה גדול, אבל בהשוואה לכלל הכנסות המדינה, העומדות על כ 380 מיליארדי ₪ לשנה, מדובר על פחות מאחוז אחד. כסף קטן. הפחתה של מיליארד וחצי ₪ לשנה היא רעד קל בכנף. לא יותר מזה.
ובכל זאת, תקציב זה תקציב. אז מאין יגיע הכסף?
ביני אשכנזי סיפק בוואלה כסף בתחילת מרץ 2022 את הכותרת היפה: "המתעשרת החדשה היא מדינת ישראל - שיא בהכנסות המדינה ממסים". הוא מספר ש – "הכנסות המדינה הסתכמו בשנת 2021 בכ-384 מיליארד שקל. מדוח הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי מדובר בעליה ריאלית של כ-22% משנת 2020 ושל 22% מ-2019, טרם משבר הקורונה, וכמעט שליש מההכנסות הן כתוצאה מתשלומי מע"מ". אז ברור שבמצב כזה אין שום מניעה לוותר על סכום מס עקיף של מיליארד וחצי ₪ לשנה. כסף קטן כבר אמרנו.
ואפשר להציע עוד הסבר: הלא רק לאחרונה הועברו מספר רפורמות שהטילו מס קניה על משקאות מתוקים, על כלים חד פעמיים, ועל שמנים וממסים (מס קניה ובלו). סכוםהגביה השנתי ממקורות אלו עומד, לפי תחזיות הגביה של רשות המסים, על סכום שבין 1.5 מיליארדי ₪ ל -2 מיליארדי ₪. אז הנה - עוד מקור תקציבי למימון רפורמת ביטול המכסים.
אבל לא נעצור גם פה, כי מתברר השפעת הקורונה על הסחר הבינלאומי הביאה הרבה כסף למדינה ישראל.
כידוע, מחירי ההובלה הימית במכולות המריאו מעלה מעלה, ובמקום עלות של 2000-3000 דולר למכולה 40 רגל מסין לישראל, מדובר היום על סכומים בסביבות 15000 דולר. גידול עצום של 500-600 אחוזים.כתוצאה מנסיקת מחירי ההובלה הימית במכולות גם רשות המסים מרוויחה. ומדוע? כי עלויות ההובלה נכללות במסגרת הערך לצרכי מסי יבוא - מכס, מס קניה ומע״מ. שבעת עשר אחוזי המע״מ החלים על מוצרים מיובאים - יחולו גם על מרכיב ההובלה. מי שנושא בעלויות אלו - גם של מיסי היבוא - הוא ללא ספק הצרכן. ברור שהיבואנים ינסו לגלגל את עלויות המכס על הקונים, אלא שגם במקרה של מוצרים החייבים רק במע״מ יבוא – מבחינת המגזר העסקי המע״מ אמנם ישולם ויקוזז, ומי שיספוג את מלוא המע״מ הוא הצרכן, שאינו יכול לקזז את המע״מ.
החוק מעניק פתרון למצב זה. פקודת המכס קובעת כי בכל הנוגע לעלויות הובלה שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן יכול מנהל המכס לקבוע כי אין לכלול אותן בערך העסקה. בהתאם לכך, פנתה לשכת המסחר בתל אביב כבר בחודש דצמבר 2020 למנהל המכס וביקשה ממנו לקבע את עלויות ההובלה שיתווספו לערך הטובין. ואולם, רשות המסים סירבה להיענות לפניה הזאת, אף שלהבנתנו לא נראה שצריכה להיות מניעה משפטית כבדה להחרגת עלויות ההובלה הכבדות מהערך לצרכי מסי יבוא.
על כמה כסף מדובר? הנה תחשיב גס, על הצד הנמוך, על בסיס נתונים שמצאתי באתר הלמ"ס:
סך כלל המכולות שנפרקו בנמלי אשדוד וחיפה בשנת 2020 עמד על 934 אלף מכולות. אם נתמקד לטובת התחשיב רק בהובלה מהמזרח, ועוד יותר מזה -רק בהובלה מסין, נגיע לכמות של 168000 מכולות בשנה, כי הסחר הימי מסין היווה בשנת 2000 כ - 18 אחוזים מכלל הסחר הימי. הפרש של 12000 דולר למכולה בין 2019 לשנים שלאחריה, מביא לתוצאה של – תחזיקו טוב – למעלה משני מיליארד דולר. רק סכום המע"מ (17 אחוזים) ללא מכס ומס קניה,מביא לתוצאה של כ- 343 מיליון דולר, שהם למעלה ממיליארד ₪ לשנה.
אז הנה עוד מקור מימון להפחתת המכסים.
שלא ישתמע אחרת ושלא ניתפס כחמוצים - הפחתות מסים ומכסים הן כמובן דבר טוב ורצוי, במיוחד אם ישיג את מטרתו בהורדת יוקר המחיה. רק רצינו לשים את הדברים במסגרת הנכונה.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל
יבואנית נייר, חברה בע"מ, הגישה תביעה נגד רשות המסים, להשבת תשלומי מכס ששילמה בגין שינוי סיווג נייר מיובא, אשר אותו סיווגה התובעת בעת הייבוא כפטור מתשלום מכס.
|
בית משפט השלום באשקלון קיבל תביעה של יבואן, שהוכיח כי חברות השילוח ועמילות מכס שאיתן התקשר אחראיות מכוח פעולותיהן ורשלנותן לנזקים שנגרמו לו עקב אי התאמה בין תכולת המכולה שייבא לבין המסמכים שהוגשו למכס שהביאה להחרמת המשלוח.
|
יבואן זעיר הגיש עתירה, להורות למשרד התחבורה לחדש רישיון רכב זמני שפקע, וזאת בחלוף המועד שניתן היה לחדש את רישיון הרכב בהתאם לדרישת תקנה 282(א)(3) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 ("תקנות התעבורה") . בית המשפט קבע כי משרד התחבורה התרשל בכך שלא עדכן את היבואן כי רישיון הרכב שקיבל הוא זמני ולכן יש לראות את הרישיון הזמני כקבוע.
|
תובעת הגישה תביעה נגד חברת שילוח ובלדרות ישראלית וכנגד חברה המנהלת את מסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון, בטענה כי משלוחים שהזמינה התובעת מסין לישראל, בעיצומה של מגיפת הקורונה, התעכבו בהגעה לישראל.
|
בסקירה זו נסקור את פסק דינו של בית המשפט השלום בפתח תקווה שדן בבקשה להחזרת התפוס, במסגרתה נדרש בית המשפט לשאלה האם התפוס, מוצר עשוי פלסטיק בדמות חזיר בר ועטוף בשיער אמיתי של בעל חיים, הינו חפץ נוי המותר בייבוא או שמא פוחלץ בעל חיים, האסור ביבוא וכיוצא מכך, נתפס על ידי רשות המכס כדין.
|
לאחרונה במסגרת בקשה שהגישה חברת ספנות לעיכוב הליכים בתיק תביעה שנפתח נגדה בגין נזקים למטען, קבע בית המשפט כי אין לקבל טענה של צד להסכם הטוען שלא ראה את התנאים הכלליים של ההסכם אפילו אם תנאים אלו הופיעו רק במסמך חיצוני או באתר האינטרנט של הצד השני, ובלבד שההסכם שבידיהם הפנה למקום בו מופיעים התנאים הנוספים.
|
במאמר זה נסקור את פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא, שקיבל את עמדת התובע, אדם פרטי שביצע ייבוא אישי, לפיה התנהלות הרשות בעניינו גרמה לו לנזק כספי ולעוגמת נפש.
|
מאמרים נוספים בנושא מכס
יבואנית נייר, חברה בע"מ, הגישה תביעה נגד רשות המסים, להשבת תשלומי מכס ששילמה בגין שינוי סיווג נייר מיובא, אשר אותו סיווגה התובעת בעת הייבוא כפטור מתשלום מכס.
|
בית משפט השלום באשקלון קיבל תביעה של יבואן, שהוכיח כי חברות השילוח ועמילות מכס שאיתן התקשר אחראיות מכוח פעולותיהן ורשלנותן לנזקים שנגרמו לו עקב אי התאמה בין תכולת המכולה שייבא לבין המסמכים שהוגשו למכס שהביאה להחרמת המשלוח.
|
יבואן זעיר הגיש עתירה, להורות למשרד התחבורה לחדש רישיון רכב זמני שפקע, וזאת בחלוף המועד שניתן היה לחדש את רישיון הרכב בהתאם לדרישת תקנה 282(א)(3) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 ("תקנות התעבורה") . בית המשפט קבע כי משרד התחבורה התרשל בכך שלא עדכן את היבואן כי רישיון הרכב שקיבל הוא זמני ולכן יש לראות את הרישיון הזמני כקבוע.
|
תובעת הגישה תביעה נגד חברת שילוח ובלדרות ישראלית וכנגד חברה המנהלת את מסוף המטענים בנמל התעופה בן גוריון, בטענה כי משלוחים שהזמינה התובעת מסין לישראל, בעיצומה של מגיפת הקורונה, התעכבו בהגעה לישראל.
|
בסקירה זו נסקור את פסק דינו של בית המשפט השלום בפתח תקווה שדן בבקשה להחזרת התפוס, במסגרתה נדרש בית המשפט לשאלה האם התפוס, מוצר עשוי פלסטיק בדמות חזיר בר ועטוף בשיער אמיתי של בעל חיים, הינו חפץ נוי המותר בייבוא או שמא פוחלץ בעל חיים, האסור ביבוא וכיוצא מכך, נתפס על ידי רשות המכס כדין.
|
לאחרונה במסגרת בקשה שהגישה חברת ספנות לעיכוב הליכים בתיק תביעה שנפתח נגדה בגין נזקים למטען, קבע בית המשפט כי אין לקבל טענה של צד להסכם הטוען שלא ראה את התנאים הכלליים של ההסכם אפילו אם תנאים אלו הופיעו רק במסמך חיצוני או באתר האינטרנט של הצד השני, ובלבד שההסכם שבידיהם הפנה למקום בו מופיעים התנאים הנוספים.
|
במאמר זה נסקור את פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא, שקיבל את עמדת התובע, אדם פרטי שביצע ייבוא אישי, לפיה התנהלות הרשות בעניינו גרמה לו לנזק כספי ולעוגמת נפש.
|
|
|
|
|