הקלה ליבואנים ביבוא רכב
עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זיתון,ירדן ברוך
רקע:
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו- 2016, מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים, ובכלל זה: ייצור , יבוא וסחר ברכב וייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה,מתן שירותי תחזוקה לרכב, שמאות רכב.
בחודש יוני האחרון התקבלו בקריאה שנייה ושלישית תיקונים לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 שהוצעו על ידי משרד התחבורה, במטרה להקל על הקשיים שהתגלו ביישום החוק. התיקונים שהוצעו עוסקים בעיקר בהסרת הגבולות על יבואן זעיר ביבוא רכב משומש, אוטובוס, משאית וכו'.
עיקרי התיקון:
בעקבות קשיים שהתעוררו ביישום החוק מאז נכנס לתוקף בחודש אוקטובר 2016, החוק תוקן בנושאים העיקריים הבאים:
הגבלת ההיקף הנסועה המרבי (קילומטרז') לרכב חדש לשם קבלת רישיון ייבוא, תחול רק לגבי רכב נוסעים,רכב מסחרי עד 3.5 טון ואופנוע ולא לגבי כל סוגי הרכבים.
רשימת סוגי הרכבים המותרים לייבוא על ידי יבואנים זעירים הורחבה, כך שאלה רשאים לייבא כל רכב נוסעים, רכב מסחרי,גרור או נתמך, אופנוע או מכונה ניידת. אמנם, אושר כי רכב נוסעים ורכב מסחרי שמשקלם עולה על 3.5 טון, יהיה מותר לייבוא על ידי יבואן זעיר אך ורק במקרה בו יבואן ישיר מייבא רכב מסוג זה, מאותו התוצר.
יוכל יבואן זעיר לייבא גם רכב משומש, ובלבד שלא חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו.
בכדי להקל על יבואנים עקיפים וזעירים הרשאים לייבא על פי ההגדרה "רכב שנרשם במדינת חוץ" הוארכה התקופה בין מועד רישומו במדינת החוץ ועד להשטתו לארץ מ- 30 ימים ל-90 ימים.
בוטלה המגבלה על יבוא אישי לשם הסעת נוסעים או הובלת טובין בשכר בלבד, כך שהותר ייבוא אישי של רכב לכל שימוש עסקי של היבואן.
בעלי רישיון לייצור מוצרי תעבורה ייחשבו כבעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה וזאת מאחר שמובן שמי שמייצר מוצרי תעבורה עושה זאת לשם שיווקם ומכירתם, הרי שאין הצדקה לחייבו, משקיבל רישיון לייצור מוצרי תעבורה , להוכיח גם את עמידתו בתנאים לקבלת רישיון לסחר במוצרי תעבורה.