ארבע האסכולות של האסלם הסוני
•1. החנפית - על שם האימאם הגדול - אבו-חניפה - הוא היה סוחר (המלומדים תמיד למדו בעידן העתיק, כך יש להם מימד השפעתי והם מחוברים לחיים), סוחרים אוהבים את הפלפול, על כן ההיקש היה חשוב אצלו, הדברים שיש בהם דינאמיות. האסכולה הזו נפוצה מאוד כי היא הייתה האסכולה של אימפריה העות'מאנית, היא כפתה אותה בכוח על כל האימפריה. היא מצויה כיום בכל איזור הים התיכון והיא המקלה ביותר. המג'לה היא למעשה כתיבה של התפיסה החנפית. (המג'לה ספר חוקים בתקופה עותומנית - חנפית)
•2. מאלכית - על שם האימאם מאלכי - זוהי אסכולה מחמירה, שמגיעה מחצי האי ערב, היא נפוצה בצפון אפריקה.
•3. השאפאית (מעזה)- על שם האימאם השפאעי - מקורה בעזה והיא שילוב בין שני המקורות הראשונים - נהוגה במקומות מרוחקים יותר - אינדונזיה.
•4. חנבלית - על שם האימאם חנבל, היא החמורה ביותר ועל פיה יש לפרש את הקוראן כמו שהוא. היא מפרשת את המודרנה על פי המאה השביעית - עשירית 0 אישה לא תסתובב לאבד, היא זקוקה לשומר. במאה ה - 19 פעל פקיה בשם ווהאבי - ועל שמו נקראת הווהאביות שלקח את החנבליות לקצה, וחינכו כך דורות בסעודיה, על ברכי הגישה הזו התחנכה אל-קעידה.
ההבדל בין האסכולות הוא סדר הירידה למקורות, ארבעתם ירדו קודם כל לקוראן, אך החנפית תלך אחרי הקוראן לקיאס (המקור הרביעי). האחרות ילכו לחדיף (המקור השני). הדבר משנה את התשובות המשפטיות. מודרניסטים ישאפו להגיע ללכת לקיאס.
השיעים - ילכו לקיאס -
• א. ג'עפארית.
• ב. ז'אידית -נהוגה בתימן.