איך לפתח שיחה?איך מפתחים שיחה? איך לדעת מה לשאול? פיתוח שיחה, מיומנות שיחה, איך ליצור שיחה?תקשורת בין אישית, איך לדעת לדבר? איך לנהל שיחה?
עכשיו דיברנועל זה כמה פעמים נדבר עוד פעם נגיד שרוצים ללמד מישהו לפתח שיחה, אתה יודע לפתחשיחה?
ש: בדרךכלל.
אליעד: אנימפתח איתך עכשיו שיחה, אוקי מה הנוסחה לפתח שיחה זאת השאלה?
ש: אתה שומעמשהו מניע מטרה.
אליעד:כן.
ש: אתה שומעמה שהוא אומר לוקח את מילים שלו את הנושאים שלו ומוצא אסוציאציות לאותן מיליםוממשיך לדבר איתו על זה, אם אתה רואה שהוא מתעניין.
אליעד: רגע לארגע חכה שנייה, לא אתה בסדר בוא נעצור במשפט הזה. מה אמרנו לוקח את, מה המהות המהותזה לקחת את מה שהוא אמר הוא אמר לך "הלכתי אתמול לטייל" איך אתה מפתח על זהשיחה?
ש: מתוך אנימסתכל על המילים שהוא אמר "הלכתי לטייל" אז אפשר לשאול אותו כל מיני שאלות כמו למההלכת מתי הלכת לפי המטרה שלך.
אליעד: יפהעכשיו השאלה היא מה הנוסחה כדי לעלות על השאלות האלה זאת השאלה, עוד פעם מה שאתהאומר זה נכון רק השאלה היא עכשיו הוא צריך נוסחה אתה מכניס מחשב נגיד, לאו דווקאמחשב שכח מחשב אנחנו צריכים עכשיו ללמד מישהו לעשות את זה.
ש: לוקח את כלמילות השאלה האפשריות.
אליעד: כן אבללא באמת יעשה את כל מילות השאלה האפשריות, מילה מילה איך מי מה למה כמה מדועמתי.
ש: כן זאתהדרך לנוסחה.
אליעד: אםמשהו יותר קצר יותר פשוט יותר הגיוני יותר אינטואיטיבי, לא שמה שאתה אומר זה לאנכון.
ש: לנסותלהבין את המהות של הדבר הזה שהוא אמר.
אליעד: בכלמקרה יש לי עצה כדלקמן העצה אומרת כזה דבר, נגיד שמישהו אמר לך "הלכתי לטייל" עכשיואתה צריך לשאול את עצמך "מה הוא אמר לך? הוא אמר לך הלכתי לטייל", עכשיו שימו לב ישעובדה ופירוש העובדה היא שהוא אמר "הלכתי לטייל" עכשיו תפרש מה נראה לך שהוא אמר,מה לדעתך הוא אמר שהוא אמר "הלכתי לטייל" מה לדעתך מה הוא סיפר תוסיף על הסיפורתוסיף.
ש: יכול להיותשהיה לו קצת רע והוא אולי הלך לטייל כדי להרגיש טוב.
אליעד: שנייהואז אתה מוסיף איזה סיפור אתה מוסיף סיפור אוקי יכול להיות שהיה לו רע הוא הלךלטייל כדי להרגיש טוב, מה עוד יכול להיות שהוא התכוון?
ש: יכול להיותשבאופן סיסטמתי הוא הולך לטייל.
אליעד: מה עודיכול להיות, אוקי מה עוד נגיד?
ש: יכול להיותשהוא רוצה לדבר איתך והוא סתם אומר לך את זה.
אליעד: לאבסדר שנייה אני מנסה להגיד משהו אחר, נגיד שמישהו אומר לך "אתמול הלכתי לטייל",תקשיב תתרכז אתה רואה אותו שם?
ש: כן.
אליעד: נגידשהוא אומר לך "הייתי היום בים" איזה תמונה קופצת לך לראש?
ש: שהוא הלךהיום לים?
אליעד: כן מהקופץ לך בראש כאילו אוקי הוא בים מה קופץ לך מה אתה רואה בראש אתה רואה אותובים?
ש: הוא נפשהוא היה באיזה.
אליעד: יפה אזקופץ לך נגיד בראש שהוא יושב על כיסא, מה צייר לי אוקי בא נעשה את זה אחרת הוא אמרלך "הייתי בים" עכשיו אני אומר לך קח דף ונייר ותצייר תכתוב על זה סיפור עבודה אוחיבור בזה תכתוב סיפור, מה אתה יכול לספר לי על מה שהוא אמר קח איזה משפט שהוא אמרותהפוך את זה לסיפור מה הסיפור שאתה יכול נגיד לספר על זה?
ש: נקרא לזהלדוגמא ספציפית לזה.
אליעד: בשתייםבצהריים.
ש: בשתייםבצהריים לקח כיסא.
אליעד: לאשתיים בצהריים החליט שהוא היה בבית היה מאוד חם החליט שהוא נוסע לים, כן החליט שהואנוסע לים נסע לים התלבט מה לקחת לים לקח לים שמשייה ישב בים לקח כיסא הזמין קפה,ראה את השמש שחה סיפור. עכשיו הוא אמר שהוא היה בים ויש לך סיפור מסביב, עכשיואוטומטית כשהוא אומר לך "באתי מהים" נגיד הוא אומר לך "הייתי היום בים" במוח שלךהיה על זה סיפור שהוא מעבר לשלוש מילים של "הייתי בים".
כשהוא אומר לך"הייתי בים" בראש שלך בטוח היה איזה סיפור, נגיד שהוא אומר לך את המילה "שולחן" ישבראש איזה סיפור על המילה שולחן.
ש: למה זהבטוח?
אליעד: כיהמשמעות של המילה "שולחן" היא נגזרת מהסיפור שאתה מספר על המילה "שולחן", אוקיעכשיו מה אני חותר.
ש: לא, בסדרזה נשמע טוב ומעניין מה שאתה אומר אבל כאילו.
אליעד: אתההבנת את התיאוריה לפני שזה נשמע טוב ומעניינת.
ש: אוקי באתסביר לי את התיאוריה הזאת עוד פעם.
אליעד: אניאומר כזה דבר כשמישהו אומר לך "הייתי היום בים" אוטומטית בראש מצטיירת איזה תמונהיש איזה image, יש איזו משמעות המוח עושה עם זה משהו עם המידע הזה אוקי הוא מפרש אתזה באיזו צורה. כל מה שאתה צריך לעשות כדי לפתח שיחה זה לקחת את מה שפירשת ולהפוךאת זה לשאלות, "הייתי היום בים" אוקי מה קופץ לך לראש הוא יושב בים, ישבת בים מהקופץ לך לראש הוא שחה "שחית בים? לא שחיתי היה חם מדי, אוקי רגע היה חם מדי למה הואלא שחה בים".
"אוקי אז למהלא שחית בים כי היה חם? לא יודע, אז מה עשית בים? שיחקתי מטקות, רגע אז עם מי שיחקתמטקות?" עוד פעם כי במוח כשבן אדם אומר משפט אוטומטית המוח מצייר על זה איזה ציור,אוטומטית כשמישהו אומר לך את המילה "שולחן" אתה מצייר על זה ציור מסביב מישהו אומרלך "מיץ תפוזים" אתה מצייר על זה ציור.
ש: מה זאתאומרת לא הבנתי למה אתה מתכוון.
אליעד: המילה"מיץ תפוזים" אומרת לך משהו?
ש: יש להמשמעות כלשהי כן.
אליעד: יפה מהאומר לך "מיץ תפוזים"?
ש: לוקחיםתפוזים סוחטים אותם.
אליעד: יפהעכשיו האם זה יהיה נכון לומר שהמילה "מיץ תפוזים" המשמעות שלך עבורה היא מיץתפוזים, האם כל מה שאתה יודע על מיץ תפוזים זה מיץ תפוזים מה המידע שקופץ לך לראשכשאומרים את המילה "מיץ תפוזים" מיץ תפוזים? נגיד שהייתי אומר לך איזה מילהבג'יבריש סתם ממציא מילא בג'יבריש ואומר לך מה אתה יודע על זה כלום רק את הצליל.אומר לך טאטא מה זה אומר כלום אתה לא יודע על זה כלום, ברגע שאמרתי לך מילה אחרתאמרתי לך מילה "בית" בראש יש משהו יש איזה משהו על המילה בית.
ש: איזהקישורים וכל מיני דברים.
אליעד: משהויש שמה לא יכול להיות זה לא רק המילה "בית" כי המילה "בית" לכשעצמה אין לה משמעות.זאת אומרת שכשהוא אומר לך "הייתי בים" הייתה לזה איזו משמעות עבורך, מה שאתה צריךלעשות אם אתה מפתח שיחה זה לראות מה המשמעות של זה עבורך ובסך הכל להבדיל ביןהעובדה לפירוש ולהפוך את זה לשאלה. נגיד שמישהו אומר לך "הייתי בים" מה מצטייר לךבראש ציור?
ש: "איזה יםהיית?".
אליעד: אזשנייה אז בראש מצטייר לך ציור "אוקי הוא היה באיזה ים, נגיד היה באיפה זה היה?" ואזאתה הופך את זה לשאלה "באיזה ים היית?" לדוגמא. מה שאני מנסה לחדד זה כזה דבר, מהשהוא אמר הדרך הארוכה זה פשוט לקחת את כל המילים לקחת את כל מילות השאלה האפשריותולהוסיף את מילת השאלה וגם לקחת את כל צירופי המילים "באמצע הלכתי לים" זה גם משהובפני עצמו להוסיף לזה את כל השאלות האפשריות.
בסדר אבל אזזה לא, לא מנסה עכשיו לעשות את זה אני מנסה להסביר משהו אחר בן אדם שרגיל להיצמדלאמת אוטומטית הוא גם יודע לפתח שיחה, למה כי מה זה להיצמד לאמת להיצמד לאמת זהמישהו מספר סיפור אתה שואל את עצמך "האם אני בטוח שהפירוש שאני מפרש האם אני בטוחשהוא נכון" ואת זה אתה הופך לשיחה.
אם מישהו מספרלך סיפור הילדה שלך אומרת לך "אני בבית" ואז בראש שלך קופץ "כנראה שעכשיו היא עושהמשהו מסוים" עכשיו אם אתה בראש שלך כבן אדם רגיל, לדעת לבודד את העובדה והפירושואתה יודע לשאול את עצמך "רגע מי אמר שהיא בבית הרי היא רק אמרה אני בבית, מה אבלהיא הגיעה עכשיו הביתה" כי בראש שלך הצטייר איזה ציור "היא עכשיו חזרה מהלימודיםהיא עושה שיעורים".
הצטייר איזהציור משהו משהו הצטייר לך מעבר למילים "אני בבית" זה לא "אני בבית, טוב יש בית היאעומדת" זה לא מה שהצטייר לך הצטייר לך עוד מעבר לזה, אפילו אתה אומר "היא עומדת"היא לא אמרה "אני עומדת" מי אמר לך שהיא עומדת אולי היא יושבת. ועכשיו אם בן אדםרגיל לקחת את מה שאומרים לו וכל פעם כשהוא מפרש פירוש לשאול האם הפירוש הזה נכון אזאת השאלה הזאת הוא הופך לפיתוח השיחה.
בעצם פיתוחשיחה זה לקחת את מה שאמרו לך לראות מה ניתן לפרש את זה ולשים סימן שאלה בסוף, "ניתןכשהוא אמר הייתי בים ניתן לומר שהוא עשה סקי גלישת גלים ניתן לומר את זה בוא נשיםסימן שאלה". עכשיו שימו לב עכשיו אם אנחנו נגיד לו לדוגמא נגיד כזה דבר "בים הייתיבים ועשיתי גלישת גלים" זאת אומרת "עשיתי גלישת גלים" זאת תשובה לאיזה שאלה "מהעשיתי בים" אז נשאל "מה עשית בים".
זאת אומרתבמוח קפץ לך איזה פירוש "אוקי בים" נגיד היה בים ואז אתה מדמיין את הבן אדם נגידיושב ומשתזף "אוקי מה הוא עשה בים השתזף, אני יכול לשאול אותו...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מאמן עסקי, מטפל רב תחומי, איך..., תקשורת,חשיבה חיובית, שכנוע, שכנוע, לדעת, תקשורת בין אישית, פיתוח שיחה ועוד...