על אף שהטיפולים הפסיכולוגיים הפכו לטרנד חם בשני העשורים האחרונים, הורים רבים ממאנים לשלוח את הילד שלהם לפסיכולוג, גם כאשר די ברור, שמשהו מציק לו ושקיימת בעייה. בין אם זה נשמע מוזר לשלוח ילד לפסיכולוג, בין אם מתוך ביטחון של ההורים שהם יצליחו להתמודד עם הבעייה לבד ובין אם בשל אמונה, שהדברים פשוט יסתדרו מעצמם - טיפול פסיכולוגי לילדים הוא קונספט שעדיין נמצא בחיתוליו.
כדי להסיר את הערפל מעל לסוגייה פחות מדוברת, לפניכם שלושה תיאורי מקרה, שצריכים להדליק לכם נורה אדומה, והמחייבים היוועצות עם איש מקצוע.
מקרה ראשון: בעיות שינה
יוגב הוא ילד בן 5, שעד כה לא סבל מהפרעות שינה, ונהנה משנת לילה רציפה ואיכותית של כ-9 שעות בממוצע בלילה. לאחרונה, מסרב יוגב לישון לבד, מבקש להירדם במיטת ההורים, מתעורר באמצע הלילה ומתקשה להירדם חזרה. מזה שלושה שבועות, ההורים מאפשרים ליוגב לישון איתם במיטה, אך גם אז, הוא מתעורר באמצע הלילה כדי לשתות, ללכת לשירותים או ללא סיבה מיוחדת, וקשה לו להירדם בשנית.
מדוע רצוי לשלוח את הילד לטיפול?
הפרעות שינה הן תופעה נפוצה בקרב ילדים, שיכולה להיות קשורה לפחד, חרדה, מחשבות טורדניות, מתח, לחץ או שינויים בחייו של הילד, שיוצרים אצלו הצפה של רגשות לא מעובדים, שהוא לבדו, אינו מסוגל להתמודד עימם. על מנת להקל על הילד רצוי להפנות אותו לטיפול פסיכולוגי, שיסייע לו להגיע לאיזון נפשי, מה שבתורו ישים קץ לבעיות השינה.
מקרה שני: כסיסת צפורניים עד זוב דם ומצמוצים בעיניים
יעל היא ילדה נוחה, אינטליגנטית, בעלת התנהגות מווסתת לרוב, שאינה מתאפיינת בבעיות משמעת, המצליחה בבית הספר והעושה את המוטל עליה בבית. לפני מספר חודשים החלה יעל, לפתע, לכסוס ציפורניים בתדירות גבוהה, ממש "עד לעצם", ובמקביל, החלו להופיע מצמוצים לא רצוניים בעיניים המתרחשים גם הם לעיתים תכופות.
מדוע רצוי לשלוח את הילדה לטיפול?
על אף שמצמוצים בעיניים וכסיסת ציפורניים אינם בבחינת תופעה מסוכנת שיכולה להסב נזק פיזי רציני לילדה, מדובר בהתרחשויות שמתעוררות בדרך כלל על רקע מצבים של לחץ ומתח נפשי, והן עשויות להעיד על קשיים רגשיים-נפשיים שיש לילדה, שימשיכו ללוות אותה במהלך חייה במידה ולא יטופלו.
טיפול פסיכולוגי יסייע לילדה בחיזוק כישורי ההתמודדות שלה, יאפשר לה לעבד את הרגשות הקשים, ועם הזמן, גם ישפיע לטובה על הטיקים ועל כסיסת הציפורניים, עד לכדי הפסקה מוחלטת של ההרגלים הללו.
מקרה שלישי: קווי התנהגות אובססיביים
רועי גדל כילד שמח, רגוע ו"נורמטיבי". בחודשים האחרונים, ההורים החלו להבחין בהתנהגויות אובססיביות של רועי, כמו מחיקות חוזרות ונשנות של החומר במחברת וכתיבתו מחדש, הליכה רק על הקווים (בעת חציית מעבר חצייה למשל) או אי דריכה על הקווים שבין המרצפות בבית, הקפדה יתרה על סדר וארגון ורחיצת ידיים מוגזמת.
מדוע רצוי לשלוח את הילד לטיפול?
למרות שקווים אובססיביים יכולים להיות חלק טבעי מהתפתחותם של ילדים, הקשור לצורך שלהם בשליטה והמתרחש בעיקר בגילאים שלפני גן טרום חובה (סביבות גיל 4-3), אם התופעה נמשכת לאורך זמן עד גילאים יותר מאוחרים, ייתכן שהיא נובעת מחרדות שיש לילד, שההתנהגות הכפייתית נועדה להקל עליהן.
ילד שיש לו חרדות יתקשה לתפקד כרגיל, ואי הפנייתו לטיפול הולם עלול להחמיר את החרדות ולהוביל להתדרדרות במצבו.
לסיום, ברצוננו להדגיש, כי הרשימה המובאת לפניכם כלל איננה ממצה, וכי קיימות תופעות רבות נוספות בהתנהגויות של ילדים, שצריכות לעורר סימני שאלה והמצריכות בירור מקצועי. אם אתם שמים לב להתנהגות חריגה של הילד או לשינוי משמעותי בתפקוד שלו, שנמשכים תקופה ארוכה, אנחנו ממליצים לכם להרים טלפון לגורם מקצועי. מרכז אמירים ישמח לעמוד לרשותכם, להקשיב לכם ולהמליץ לכם מה כדאי לעשות, זאת גם אם תחליטו בסופו של דבר לא לשלוח את הילד לטיפול במרכז אמירים. הבריאות הנפשית של הילדים שלכם חשובה ביותר (לא פחות מהבריאות הפיסית), ואנחנו נשמח לסייע לכם לעזור להם לשמור עליה.
נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים. אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר .
פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152
10 סיבות לבחור דווקא באמירים:
1. מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
2. שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
3. אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
4. אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
5. מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
6. חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
7. באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
8. כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
9. חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
10. באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה.