מבין פרטי הריהוט הקיימים בבתי כנסת, ללא ספר ארון קודש מהווה את החשוב והדומיננטי ביותר. מזה מאות שנים, אמנים ואומנים ביקשו ליצור ארונות קודש מפוארים עבור בתי כנסת. אמנם סוגי ריהוט אחרים בבית כנסת משרתים תפקידים חשובים, דוגמת הבימה והעמוד לחזן, ויכולים להוות רקע נאה לאמנות עץ. עם זאת, קהל המתפללים מפנה מבטו רוב הזמן אל ארון הקודש אשר ממוקם לאורך הקיר הפונה לירושלים, בייחוד ברגעים המשמעותיים ביותר במהלך התפילה.
סמלים ונושאים יהודיים המשולבים בעיצוב ארונות קודש מעלים למודעות המתפלל ערכי יסוד של מורשתנו. הדבר מעודד את קהל המתפללים להזדהות ולהתחבר למסורת העם היהודי. למעשה, ארון הקודש משמש כצינור להנחלת מסרים וערכים מסורתיים באמצעות סמלים באמנות העץ שבו. פעמים רבות מקובל לצרף בעיצוב של ארון קודש פסוק מן המקורות המגלם את הערך או העניין הספיציפי שכל קהילה מבקשת לשים עליו דגש.
היות וארון הקודש תופס מקום כה דומיננטי בבית הכנסת, ראוי שיזכה להתהדר באמנות עץ יפה ומעוררת השראה. בין הנושאים הנפוצים ביותר בעיצוב ריהוט לבתי כנסת וארונות קודש בפרט ניתן למנות את הנושאים הבאים: עשרת הדברות, עץ החיים, הר סיני, שניים עשר השבטים. כמו כן, ניתן למנות נושאים נפוצים מעט פחות, ביניהם: ירושלים, חושן האפוד של הכהן הגדול, חציית ים סוף, אש התמיד, החרובים נושאי ארון הברית (בבית המקדש), שבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל.
כיום ניתן לראות אמנים ואומנים אשר בעיצוב ריהוט לבתי כנסת, שואבים השראה מן המסורת, אך גם מבקשים לדבר אל קהל המתפללים של ימינו. הם יוצרים אומנות בעץ תוך שימוש בדימויים חדשים או פירוש דימויים מסורתיים מחדש במטרה לעורר את נפש היהודי בעת תפילתו. דימויים ועיבודים חדשים ומקוריים תורמים לשמירה על גחלת מורשתנו, וכן מאפשרים לאומנים להוסיף נגיעות אישיות ולהבליט איכויות ייחודיות שלהם בעבודתם.
כחלק ראשוני בתהליך עיצוב ויצירת ארון קודש, רצוי לקבוע פגישה בין האומן, הרב, הגבאים וחברי ועדת הבניה של הקהילה, במטרה לאפשר לאומן להבין מהי מהות הקהילה. כך יגבר הסיכוי כי היצירה הסופית, ארון הקודש יעוצב כך שיבטא ויעצים את הרוח הייחודית של הקהילה בתוך אולם התפילה של בית הכנסת.