אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.
השלב הראשון הוא השלב בו המעריך בודק את הפריט. כך הוא גם מזהה באיזה חומרים האומן השתמש על מנת לצור את הפריט. לזיהוי הראשוני ישנה חשיבות עמוקה בתהליך הערכת אומנות בצד המקצועי. למעשה, כל מי שעוסק בנושא הזה יודע שערך ציור שמן על בד שונה למשל באופן מהותי מערך של ציור שמן על נייר וזו הסיבה שנתקלים לפעמים במגוון של נסיונות להעלות שווי של יצירה באמצעות הדבקה והצמדה של ציורים בצבעי שמן שבמקור, הם בכלל על נייר.
יש דוגמאות נוספות עבור סוגי נסיונות להעלאת שווי פריט על מנת שימכר בצורה פגומה. הוספה של צבע שמן לציור גואש והצמדה של הציורים לבד על מנת להציג אותו כיקר בצורה מהותית מהשווי האמיתי שלו. לצערנו יש לא מעט דוגמאות בתחום. על מעריך מקצועי לזהות אם הציורים שהוא מעריך הינם ציורי אקריליק, או שמן. יש אומנים שישנו פער מחירים משמעותי בין סוגי צבעים אלו בציורים שהם יוצרים.
בזמן הערכת אומנות על המעריך לבדוק אם יש קרע בעברו של הציור. אין ספק שזו משימה לא פשוטה, אבל משחזר אומנות מקצועי ובעל עין מדויקת בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים אלו ואחרים. בין אם מדובר בצד החזיתי ובין אם מדובר במיקום אחר.
השלב השני הוא שלב שבו המעריך ינסה לוודא את הזהות של הצייר, מדובר בתהליך שמתבצע על ידי זיהוי של חתימות על התמונה. יחד עם הפרמטר הזה גם זיהוי הסגנון והטכניקה של הצייר מקבלים תשומת לב. לעיתים חתימת האומן גם משתנה עם התקופה, זאת תופעה נורמלית לכל האומנים, ולא רק. אך כאשר מדובר בציירים ואומנים זה משמעותי מאד כי זה אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת האומנות. אומנים ישראליים ששינו את שמם הם למשל אובדובסקי, שמידט, ועוד רבים וטובים. מעריך בעל מקצועיות מספקת ובעל נסיון ידע לבצע את ההקבלה המתאימה של תקופת הציור, החתימה והסגנון.
הערכת אומנות מקצועית ובעלת דיוק צריכה לקחת בחשבון את סגנון התקופה ואת מרכיביה. ישנם לעיתים הבדלים מהותיים בין ציורים בתקופה מוקדמת או בתקופה מאוחרת, ותקופות אלו מושפעות מפרמטרים שונים.