ילד המתקשה בלימוד מיומנויות שונות, כמו למשל: כתיבה, קריאה, חשבון, קשב או ריכוז, מוגדר כילד עם קשיי למידה. בישראל, כל ילד עשירי לערך, בעל קשיי למידה. מדובר בקושי מתמשך, ברוב המקרים נפתר הקושי באמצעות שיטות הלימוד, שמקובלות בביה"ס. אך, במקרים מסוימים ילדים עם קשיי למידה שרויים במצוקה, המוטיבציה יורדת והם עלולים לפתח דימוי עצמי נמוך. ילדים אלו עלולים לאבד עניין בלימוד ולפעמים אף בפעילויות חברתיות.
מאפיינים שיש לילד קשיי הלמידה
קיימים מאפיינים שונים לילדים עם קשיי למידה. בילד אחד יכולים להופיע מספר מאפיינים, בעוד שלאחר יש רק מאפיין אחד. מעבר לכך, חשוב לנו לציין כי יש לשים לב לשכיחות התופעה מכיוון והתנהגויות מסוימות כאלו או אחרות יכולות להיות לכל ילד, ומה שחשוב לדעת הוא במידה ושכיחות הופעת התופעה גבוהה, המצב עלול להצביע על בעיה.
המאפיינים הינם:
קושי בשיטות הלימוד, שנלמדות בבית הספר, ולפעמים אף צורך בדרכי הוראה, שיתאימו לו באופן אישי ומיוחד.
ילד נבון שאינו מצליח בלימודיו, או כזה שרוצה ללמוד ולא מבין מדוע אינו מצליח בכך.
קושי באחד או כמה מהתחומים: כתיבה, קריאה, חשבון, הבנת הנקרא, ארגון וקשיי זיכרון (כמו גם לזכור ולבצע הוראות).
קושי בהבנה ושימוש של מונחי הזמן ו/או בהתמצאות במרחב (כיוונים: למעלה/למטה או ימין/שמאל, בפנים/בחוץ, מעל/מתחת).
ילד, שמתקשה בהתבטאות בעל פה ובכתב, בעל אוצר מילים דל.
בעל קשיי ריכוז, שקל מאוד להסיח את דעתו.
בעל תנועות מסורבלות וקושי בקואורדינציה.
ילד אימפולסיבי, שפועל במהירות וללא מחשבה מראש.
ילד כועס, שיכול לבוא לידי ביטוי בשני אופנים. האחד, כעס על עצמו מכיוון ואינו מצליח לעמוד בציפיות שיש לו מעצמו. השני, כעס על דרישות העולם כלפיו, דרישות, שלמרות מאמציו הרבים, אינו מצליח לעמוד בהן.
בפעמים רבות, מדובר בילד שהסביבה אינה מבינה אותו, והוא מוענש על ידי מוריו והוריו.
עלול לסבול מחוסר ביטחון עצמי, ולפעמים להיות ממש תלותי במבוגרים.
בנוסף לכך, ילד עם קשיי למידה יכול לנבוע ממקור של קושי בקשב או בריכוז. במקרה כזה, מדובר בילד הנמצא בתנועה מתמדת, שמתקשה לווסת את התנועות שלו ולהיות קשוב. תשובת ליבו מוסחת בקלות והוא מתקשה להתרכז. כדי לאבחן ילד בעל הפרעת קשב וריכוז, צריך לעבור אבחון רפואי.
בהמשך לכתוב לעיל, יש לציין כי לא כל ילד שסובל מהפרעות של קשב וריכוז יסבול גם מקשיי למידה.