חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשה בפעולה - וארא

מאת: ד"ר אמיר שוורץיהדות26/12/20131028 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "וארא"  - מילים סמויות

עליכם לאתר, בקטע שלפניכם, 14 מילים (שמות, מקומות, מושגים) מן הפרשה, ו-3 מילים מההפטרה.

הערה: ניתן למצוא אותם בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות.

לדוגמא – בצירוף המילים "אבן רגילה" מסתתרת המילה "נר" – אבן רגילה

תרמילון "מילים סמויות":

המילים מן הפרשה: קצר רוח, חצרן, ימין, קהת, עמרם, עזיאל, מררי, אלעזר, פינחס, תנין, דם,

צפרדע, כנים, גאולה, מצרים, חרטמים.

 מההפטרה: בבל, בטח, שממה.

התחלת מסע הגאולה ממצרים והמשיח הגואל

ה' פונה אך משה: "לך לפרעה בצורה גאה ומבריקה. תמיד תהיה עם בטחון עצמי".

אמור לפרעה: פעם רמאי תמיד רמאי. הבטחת שנצא ממצרים ואתה לא מוכן.

ממשיך הקב"ה: תאמר לפרעה גם את הדברים הבאים: כל החרטומים שלך עזי אלילים ולב. לא יעזור לך כלום אנו עם אמונה חזק מחץ רננים סופך.

כל מה שתיתן ינגן נגדך ולכן אל תיתן כלום רק תן לצאת.

 בני עמלק צרר וחיכה לרגע שיוכל להכות ביהודים כי שנא אותם.

 משה יצא לעמו דיבר אל כל העם חשובי העם זקניו ואדמוריו. : " אמר ריבונו של עולם אלי בואו נצא ממצרים.

באו העם עם כלי עבודה שופין חסה וכל מיני ירקות ואמרו לא נצא.

בא אהרון לעם ואמר: ברגע שצופר צפר דע לך שבת נכנסה ואין לעשות מלאכה. יש לקיים ינשופים ולא לצודם מאחר ומסייעים לחקלאות.

 בא אחד הזקנים למשה ואהרון אומר: שכני מעונין לצאת ממצרים אבל המצרים לא רוצים לתת לו לצאת.

אמר יהודי מיואש אחר לבית גלעד מתי כבר נצא מארץ מצרים?

ומה אמר יחיעם?: רמון וגויאבות נאכל בארץ ישראל.

 ומי יודע מה יקרה? כל עם ישראל עזרים לצאת ממצרים ומבצעים המשימה על הצד הטוב ביותר.

וההפטרה של הפרשה?

הפוך ממה שקרה מצרים תהיה ארץ שוממה וישראל תהיה ארץ פוריה. ומי ישתלט על ארץ מצרים?  שליט מצפון להראות להמונים שם מי שולט...

והנביא יחזקאל מתאר: שם מה יקרה בהבחנה בין ישראל למצרים. בישראל תהיה פריחה ושגשוג  ובטחון בתנאי שהעם יבטח בה'. ואילו במצרים, כל בעם יבכה וייבב למה קרה לנו כך? ואילו הקב"ה מוציאינו  מהמצר ימים בים יעברו אונו נהיה בארץ המובטחת. והמסגר לוקח החרט מים סוף ובעזרתו חורט ב10 הדיברות 49 יום לאחר מכן ( לאחר שה' הוריד הלוחות תורה  לבני ישראל מוכנים.

המשיח כחלק מהותי בהגעת ותפיסת הגאולה

תפיסת המשיח כעני, חולה, סובל ומתייסר קיימת כבר במקרא.

למדנו מזכריה (ט' ‎9) שהמשיח הוא "עני ורוכב על חמור" ומישעיהו (נ"ב ‎13 -נ"ג( ‎3 שהמשיח "לא תואר לו ולא הדר...נבזה וחדל אישים, איש מכאובות וידוע חולי. ..". הפסוקים הללו הובנו על-ידי חז"ל כמכוונים למשיח, אף כי בזכריה מדובר על מלך ובישעיהו על עבד ה'.

תפיסה של המשיח כסובל ומתייסר קיימת גם בסיפור התלמודי על פגישתו של רבי יהושע בן לוי , עם אליהו הנביא ועם המשיח.

בבלי, סנהדרין דף צ"ח ע"א:

"ר' יהושע בן לוי אשכח לאליהו דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי אמר ליה אתינא לעלמא דאתי אמר ליה אם ירצה אדון הזה אמר רבי יהושע בן לוי שנים ראיתי וקול ג' שמעתי אמר ליה אימת אתי משיח אמר ליה זיל שייליה לדידיה והיכא יתיב אפיתחא דקרתא ומאי סימניה יתיב ביני עניי סובלי חלאים וכולן שרו ואסירי בחד זימנא איהו שרי חר ואסיר חר אמר דילמא מבעינא דלא איעכב אזל לגביה אמר ליה שלום עליך רבי ומורי אמר ליה שלום עליך בר ליואי א"ל לאימת אתי מר א"ל היום אתא לגבי אליהו א"ל מאי אמר לך א"ל שלום עליך בר ליואי א"ל אבטחך לך ולאבוך לעלמא א"ל שקורי קא שקר בי דאמר לי היום אתינא ולא אתא א"ל הכי אמר לך היום אם בקולו תשמעו"

תרגום חופשי של הארמית (בסוגריים - הערות המתרגם:

רבי יהושע בן לוי מצא את אליהו שהיה עומד בפתח מערתו של רבי שמעון בן יוחאי. אמר לו (ריב"ל): בא אני לעולם הבא ? אמר לו (אליהו): אם ירצה האדון הזה. אמר ר' יהושע בן לוי: שנים ראיתי וקול ג' שמעתי. אמר לו (ריב"ל): מתי יבוא משיח? אמר לו (אליהו): לך, שאל אותו. (ריב"ל): והיכן הוא יושב? (אליהו): בפתח העיר. (ריב"ל): ומה סימניו? (אליהו): יושב בין עניים סובלי חלאים, וכולם מתירים וקושרים (תחבושות לפצעיהם) בזמן אחד, והוא מתיר אחד וקושר אחד.אמר: שמא יצטרכוני - שלא אתעכב. הלך אליו (ריב"ל אל המשיח). אמר לו (ריב"ל): שלום עליך רבי ומורי. אמר לו (המשיח): שלום עליך בר ליואי (בן לוי). אמר לו (ריב"ל): מתי יבוא מר? אמר לו (המשיח): היום. בא (ריב"ל) אל אליהו. א"ל (אמר לו אליהו): מה אמר לך? א"ל (אמר לו ריב"ל): שלום עליך בר ליואי. א"ל (אמר לו אליהו): הבטיח לך ולאביך לעולם הבא ? א"ל (אמר לו ריב"ל): שקר שיקר לי, שאמר לי היום אני בא ולא בא. א"ל (אמר לו אליהו): כך אמר לך: היום - אם בקולו תשמעו.

מוסר ההשכל העולה מתוך הסיפור הוא שהמשיח יבוא, כאשר עם ישראל ישמע כקול ה'. תשובה פשוטה, הנמסרת ברובד הגלוי.

   הכין:  ד"ר אמיר שוורץ

אתר "החוויה היהודית" -    www.h-y1.coi.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אמיר שוורץ

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע02/01/14997 צפיות
עליכם לאתר, בקטע שלפניכם, 18 מילים (שמות, מקומות, מושגים) מן הפרשה, ו-4 מילים מההפטרה. הערה: ניתן למצוא אותם בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות. לדוגמא – בצירוף המילים "אבן רגילה" מסתתרת המילה "נר" – אבן רגילה

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/13957 צפיות
בניו של יעקב, בני ישראל, משפחה אחת "בלבד" הופכת במהירות בפרשתנו - לעם. דמויות בודדות ופרטים "קטנים" שנראים לכאורה לא כ"כ רלוונטיים, מתגלים דווקא כחשובים לאין שיעור בתהליך העיצוב של פני ההיסטוריה כולה.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/131000 צפיות
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (בראשית מט, א) "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה". (התלמוד. הסבר זה מעלה את השאלה המתבקשת:

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/13991 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/133297 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע21/11/13742 צפיות
לילה לא קל עבר על יעקב אבינו. הפגישה שהוא כל כך חושש ממנה עומדת להתרחש למחרת והוא בקושי מצליח להירדם. הוא סוקר את החלטותיו. הוא משוכנע כי ההחלטה לפתוח דף חדש ולנקות את מערכת היחסים בינו ובין אחיו התאום הייתה נכונה,

מאת: ד"ר אמיר שוורץיהדות11/11/131177 צפיות
נעסוק בנושא הצניעות, מתוך דמותה של רחל אימנו, הגמרא במגילה [יג, א] מקדישה קטע ארוך יחסית לבירור הלחץ שלחץ אחשורוש את אסתר לגלות את עמה ואת מולדתה, לגלות את הזהות שלה.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107908 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196093 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica