פיתוח עסקי יכול להיות מטלה לא פשוטה שדורשת זמן מחשבה ועבודה יקר אבל שתכנית פיתוח עסקי מנוהלת כהלכה היא יכולה להגדיל באופן משמעותי את ההצלחה של העסק. אסטרטגיה חדשה של פיתוח עסקי עוזרת לך למשוך לקוחות חדשים לעסק וכמו כן עוזרת לך לחדור לשווקים חדשים או קיימים. פיתוח עסקי יכול לעזור לך בזמן המידי וכן בעתיד של החברה על ידי כך שהוא מאפשר לך לנהל את העסק שלך בצורה האפקטיבית ביותר בהווה ועל ידי כך שהיא עוזרת לך לתכנן קדימה.
בחייו של כול עסק צעיר או ותיק מגיע השלב בו החברה מגיעה לרוויה קרי מוצה הפוטנציאל המידי של הלקוחות, ישנה הכנסה קבועה ורווחים פחות או יותר קבועים שממצים את תום את פוטנציאל השוק זה בדיוק הזמן לשנות כיוון או אסטרטגיה על מנת לא לגרום לעסק שלך להיתקע באותו מקום כי עסק שלא מתחדש באופן דינמי עלול למצוא את עצמו עם זרם לקוחות יורד והולך במקרה הרע וקפיאה על השמרים במקרה הטוב ולכן פיתוח עסקי הוא התשובה לצומת הדרכים שמתגלגל לפתחו של כול עסק.
אם ניקח לדוגמה חברת סודה סטריים שהייתה השם הבולט במשקאות מוגזים בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 אבל מכיוון שהשוק השתנה ובעצם הצריכה השתנתה שנכנסו כול המותגים הגדולים ולא היה משתלם לקנות סודה סטרים אלא משקה קל בחנות ולכן החברה החליטה על שינוי חשיבה והתחילה לשווק רק לעולם הגדול טוויסט שלא היה מוכר קודם, סוג של שוק בתולי ובחרה שלא להתמודד עם השוק בארץ ואכן הייתה הצלחה מרובה עם שינוי תפיסתי וצבעוני שהחזיר את החברה לרווחיות ולחזרה אירונית לשוק הישראלי בהצלחה, חך שונה יכול לפעמים להיות ההבדל בין הצלחה וכישלון.
פיתוח עסקי הוא בראש ובראשונה "השיטה" להגדיל את הכנסות החברה על ידי פנייה לאפיקים חדשים ומשיקים כלומר הנישה יכולה להיות חדשה אבל קרובה למהות המקורית של העסק קרי חברת תרופות שמוכרת תרופות לקהל לקוחות מסוים, תרופה היא מצרך הכרחי לאדם אבל בשלב מסוים יכול להיות שההכנסות יואטו או לא יגדלו ולא תהיה צמיחה עקב סיבה זו או אחרת ואז הרעיון פה הוא לפתוח חברת מחקר על מנת לייצר תרופה חדשה שתפנה לקהל לקוחות חדש וגדול ואז חברת התרופות לא תצטרך לקנות את הידע מחברה אחרת וכך גם תחסוך כסף וגם תגדיל את ההכנסות שוב זוהי נישה חדשה הקרובה למקצוע או לעסק המקורי.
פיתוח עסקי גם יכול לבוא בצורה של פיתוח מוצרים משלימים לחברה/לארגון כמו לדוגמה חוגים בחדר כושר, בוא ניקח לדוגמה אדם שעושה מנוי בחדר כושר, מדובר על לקוח קבוע שהוא בעצם לקוח שבוי הוא מייצר לנו את ההכנסה אבל נוכל לספק לו ערך מוסף תמורת תשלום נוסף, הרי אם הוא בעצם נמצא כבר בחדר הכושר נוכל להציע לו שרות שלא נכלל במינוי, אימון מסוים, הרצאה מסוימת או כול פעילות אחרת שתוכל להעשיר אותו זו המהות המדויקת של פיתוח עסקי.
פיתוח עסקי הוא תהליך ממושך שאמור לעבוד לכול אורך חיי החברה. חשוב מאוד להמשיך ולפתח את העסק על מנת להבטיח שהוא נשאר מעודכן משתנה ומתפתח לאורך השנים. עסק בריא הוא עסק שמסוגל לשינויים דינמיים ומהירים בסביבה תחרותיות שמשתנה ללא הרף כמו סוגים שונים של חברות מתחרות או של פיתוח של טכנולוגיות חדשות שבמכה יכולים להפוך שירותי החברה למיושנים וחסרי תועלת, כמו כן אחד האלמנטים החשובים בפיתוח עסקי הוא לפתח עסק קטן לעסק גדול יותר על ידי יצירת תחומי נישה חדשים.