חפש מאמרים:
שלום אורח
08.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הוראה מתקנת

מאת: גל יאיריליקויי למידה08/11/20091985 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הוראה מתקנת:

.1 מהי הוראה מתקנת?

לפעמים, יש מצבים שתלמיד אינו מצליח לרכוש את הקריאה על פי השיטה הנלמדת בכיתתו, עקב קושי.

ישנן סיבות רבות לקשיי קריאה וכתיבה, אשר אותן ניתן לאתר באמצעות אבחון דידקטי ולטפל באמצעות הוראה מתקנת. על מנת לאפשר לילד המתקשה את האפשרות לרכוש את הקריאה בצורה הנכונה לו באמצעות הוראה מתקנת, יש לבחור חומרי עזר ולעתים אף לשנות את שיטת הקריאה לשיטה המתאימה לו, בה הילד יהיה מסוגל לרכוש קריאה עקב שימוש בערוצים החזקים שלו. לפי הוראה מתקנת, לכל ילד יש את הייחודיות שלו ועל כן, יש להכין תכנית אישית של הוראה מתקנת לכל תלמיד, בהתאם לממצאי אבחון דידקטי שעבר. הוראה מתקנת, באה לסייע לילד לרכוש את הקריאה והכתיבה בהתאם ליכולותיו, לחזקו, לעודדו ולעזור לו להשתלב בתכנית הלימודים. כמו שיש הוראה מתקנת בעברית, ישנן שיטות הוראה מתקנת בחשבון ובאנגלית. הוראה מתקנת, מחייבת יחס אישי. כשאני נותן שעורי הוראה מתקנת, אני מנסה להבין את עולמו הרגשי ואת צורת מחשבתו. לפי כללי הוראה מתקנת, תכנית העבודה מצריכה יחס אישי ויצירת קירבה לילד, לעולמו ולצרכיו האישיים מעבר להקניה הטכנית, עד אשר הילד חש כי הוא כבר מסתדר בכוחות עצמו. זוהי ההרגשה הנפלאה ביותר לילד, להוריו וגם לי, כמטפל . הוראה מתקנת אצלי היא מעבר להקניית קריאה בשיטות ואסטרטגיות למידה התואמות ללומד, ונעשית עבודה גם על הפן האישי ובניית דימוי עצמי חיובי ושינוי תפישתו של הנעזר בהוראה מתקנת לגבי עצמו.http://www.galyairi.com

2. מהם המודלים של רכישת קריאה והקשר להוראה מתקנת?

את המודלים העוסקים בחקר תהליכי קריאה ניתן לחלק לשלוש קבוצות עיקריות:

 

א. מלמטה למעלה

BOTTOM UP- לפי מודל זה, ראשית יש להקנות את אבני היסוד, לאחר מכן את המילה, בשלב הבא את המשפט ולבסוף את הטקסט. לפי מודל זה, הלמידה חייבת להיות שיטתית ומדורגת. זהו אחד העקרונות החשובים לפי הוראה מתקנת. הוראה מתקנת תומכת בגישה זו. בהתאם לגישת הוראה מתקנת, מודל זה דוגל בגישה הפונטית הדורשת הבחנה שמיעתית, הבחנה שמיעתית ויכולת סינתזה בין השתיים. כאשר ילד מבחין בקמץ ומעליו האות ג', הוא מסיק מכך שהצליל שעליו להפיק הוא GA. המודל מדגיש את הקשר שבין הצליל לסימן, תוך כדי קצב למידה איטי והדרגתי ולכן מתאים גם לשעורי הוראה מתקנת. מורי הוראה מתקנת משתמשים בשיטות אלו. פעמים רבות תוחלף שיטת ההוראה הפועלת לפי מודל אחר (ראה בהמשך) לשיטה הפועלת לפי מודל זה, התואם את כללי הוראה מתקנת, שכן,הוראה מתקנת מתאימה לקצב ההתקדמות של התלמיד.

 

ב. מלמעלה למטה

(TOP DOWN)- לפי מודל זה המידע זורם מהקורא לדפוס, הקורא מגייס את עולם התוכן שלו ואת יכולת ההקשר ומנחש לפי משמעות. במודל זה כמעט ואינו בשימוש מורי הוראה מתקנת, זאת מכיוון ש

ההקניה מתחילה בטקסט, לאחר מכן מתייחסת למשפט, למילה ולעתים גם לאבני היסוד. המודל אינו בשימוש נרחב בקרב מטפלי הוראה מתקנת. ילדים הזקוקים להוראה מתקנת יתקשו לרכוש קריאה לפי מודל זה כיוון שעל הילד לקלוט את המילה השלמה ולהבין את משמעותה ורק אחר כך לפרקה, בעוד שלילד עם קשיי קריאה פעמים רבות אין את המשאבים לכך מאוד. השיטה מתאימה וטובה לילדים שאינם דורשים הוראה מתקנת.

ג. אינטרקטיבי, אקלקטי:

(INTERACTIVE, ECLECTIC) - לפי מודל זה, שלעתים תואם את הכללים של הוראה מתקנת ולעתים לא, יש להקנות את המילה השלמה ולאחר מכן לפרקה לצלילים. לפי מודל זה שני התהליכים "מלמעלה למטה" ו"מלמטה למעלה" שלובים זה בזה וקיימת הדדיות בין תהליך הפענוח לתהליך ההבנה. מודל זה דוגל בשילוב בין ההתמקדות במשמעות לבין פיתוח מיומנויות פענוח, תוך יחסי גומלין ביניהם. כאמור, ישנן בתוך המודל המוצע שיטות המתאימות גם לשעורי הוראה מתקנת וישנן שיטות שאינן מתאימות לשעורי הוראה מתקנת. תלוי במצב הילד ובסוג הלקות.פריט שיעורי הוראה מתקנת

להלן תפריט שעורי הוראה מתקנת. ניתן להזמין הוראה מתקנת אחת או יותר:

 

הוראה מתקנת להקניית בסיס אוריינות איתן:

הוראה מתקנת לשיפור מודעות פונולוגית- הוראה מתקנת בשיטת גל יאירי מתייחסת לכל רובדי השפה. הוראה מתקנת בשיטת גל יאירי שמה דגש על הוראה מתקנת בתחום המודעות הפונולוגית בפרט. מודעות פונולוגית היא אבן היסוד לקריאה יעילה. כדי לרכוש קריאה הילד חייב לפצח את הקוד האלפביתי, להבין את הקשר בין הסמל הגראפי לבין הצליל שאותו הוא מייצג, ולהפיק מהסימנים הכתובים את הצלילים שיוצרים מילה. בעת הוראה מתקנת בשיטת גל יאירי נבדקת המודעות הפונולוגית של הילד כשלב ראשון ובסיסי להמשך טיפול. הוראה מתקנת בשיטת גל יאירי מתמקדת בקשיים בעיבוד הפונולוגי של השפה, שהם הגורם העיקרי ללקויות קריאה וכתיב ולכן בעת הוראה מתקנת בשיטת גל יאירי, הטיפול במודעות הפונולוגית הינו שלב ראשוני והכרחי בהקניית הוראה המתקנת בקריאה. בשלב השני בהוראה מתקנת בשיטת גל יאירי, מושם דגש רב על הקניית אבני היסוד, לפי סדר שפותח במיוחד לשיטת גל יאירי - הוראה מתקנת, כך שהילד רוכש ביעילות רבה את היכולת לקרוא נכון, תוך הטמעת הרגלי קריאה יעילים .

לפרטים נוספים התקשרו עכשיו ונשמח לעזור לכם: 0253 077-757-או בקרו באתר: http://www.galyairi.com

 

מצליחים לקרוא נכון בשיטת גל יאירי - הוראה מתקנת בדגש על מודעות פונולוגית והקניית אבני היסוד


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גל יאירי ממוחה ללקויות למידה, אבחון וטיפול.  077-7570253

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גל יאירי

מאמרים נוספים בנושא ליקויי למידה

מאת: vodplaceליקויי למידה22/03/173728 צפיות
על אבחון קשב וריכוז ומה צריך לעשות כשילד מראה סימנים

מאת: vodplaceליקויי למידה26/05/161924 צפיות
סיפור אישי של רווית ע. על הילד ועל אבחון דידקטי

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152231 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: Droxitליקויי למידה14/10/152526 צפיות
בישראל, על פי חוק חינוך חובה, נכנס כל ילד למסגרת חינוכית החל מגיל חמש. בתחילה זהו גן - כבר שם נדרש כל ילד לגלות כישורי למידה, התארגנות והסתגלות. בכיתות הנמוכות בבית הספר לומד הילד כי הדרישות ממנו הופכות מורכבות יותר.

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/144081 צפיות
ללקויות למידה יש השלכות תפקודיות. אולם עיקר התסמינים השליליים נובע דווקא מהשלכות משניות של התופעות, שבסיסן בתסכולים הנובעים מהפער בין ציפיות הסביבה לבין ההתנהגויות של בעלי הלקויות. המאמר מסביר את מהות הפער וגורמיו, ונוגע באפשרויות הטיפול היעיל, שיסייע להתגבר על הקשיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143622 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144235 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica