|
|
|
|
|
מהם 2 גלגלי השיניים של ההצלחה שלך?
|
|
|
יום רביעי, 13 ביוני 2012
הצלחה
מהם 2 גלגלי השיניים של ההצלחה שלך?
הצלחה בכל תחום בחיים ובפרט בתחום המקצועי (או העסקי), היא בעצם משחק אשר מתנהל בשני מישורים: המשחק הפנימי והמשחק החיצוני. על מנת "לנצח" במשחק הזה שנקרא הצלחה, אנחנו חייבים להבין את שני המישורים שלו, לדעת איך לשחק בכל אחד מהם וגם ללמוד איך לשלב בין שניהם במקביל כך שיפעלו בהרמוניה זה עם זה.
דמיינו מערכת או מכונה מסוימת שמורכבת משני גלגלי שיניים, כאשר האחד מניע את השני ולהיפך. אף אחד מהגלגלים לא יכול להפעיל את המכונה לבדו. שניהם קריטיים לתפעול היעיל שלה. המכונה הזו היא ההצלחה שלכם וכעת בואו ונראה מהם הגלגלים שמניעים אותה...
הגלגל הפסיכולוגי
הגלגל הראשון הוא הגלגל הגדול יותר מבין השניים והוא אחראי על 80% מההצלחה שלכם. זהו המשחק הפנימי, המישור הפסיכולוגי של ההצלחה שלכם. בתוך הגלגל הזה ישנם 4 אלמנטים שמזינים זה את זה בשלבים, בצורה מעגלית שחוזרת על עצמה שוב ושוב.
האלמנט הראשון נקרא "אמונה". המילה אמונה משמשת כאן כשם כולל למערכת הרגלי החשיבה, האמונות והתפיסות שלכם: לגבי עצמכם, לגבי היכולות שלכם ולגבי מה שאפשרי ומה שלא אפשרי עבורכם. התוכן של מערכת האמונות שלכם הוא תוצאה של תכנות- תהליך שאותו אנחנו עוברים החל מגיל קטן מאוד ומושפע על ידי גורמים רבים, כגון: גנטיקה, חינוך, סביבה, נורמות חברתיות, קהילה, משפחה, ניסיון חיים ועוד.
ישנן 3 רמות עיקריות של תכנות: תכנות ורבאלי (מה ששמענו כל החיים מאנשים סביבנו), "מודלינג" (מה ראינו כל החיים סביבנו) וחוויות ספציפיות שלנו מהחיים. התהליך כולו נקרא תכנות מכיוון שבמהלכו אנחנו מתוכנתים לחשוב, להגיב, לדבר ולהתנהג באופן מסוים ובצורה שהיא מותנית.
האלמנט השני נקרא "פוטנציאל". זהו מאגר בלתי נלאה של פוטנציאל אנושי, שיש לו רובד אישי ורובד קולקטיבי. או במילים אחרות: רובד של פוטנציאל ייחודי שלכם ורובד של פוטנציאל כללי של בני האדם (כלומר, מה בני האדם מסוגלים לעשות או להפגין). הקשר בין שני האלמנטים (האמונה והפוטנציאל) מתבטא בצורה הבאה: ככל שאתם יותר מאמינים בעצמכם וביכולות שלכם, כמות הפוטנציאל שתעמוד לרשותכם לשימוש תהיה גדולה יותר. כלומר, אתם תיהנו מגישה חופשייה ורחבה יותר למחסן הפוטנציאל, תיקחו משם כמויות גדולות יותר של פוטנציאל ותשתמשו בהן.
האלמנט השלישי נקרא "פעולות" והוא מתייחס ליכולת שלכם להוציא דברים לפועל. מדובר כאן גם בהיקף הפעילות שלכם וגם באיכות הפעולות שלכם. האלמנט הזה כמובן מוזן בעקבות האלמנט הקודם בגלגל- הפוטנציאל שלכם. ככל שהאמונה גדולה יותר, אתם משתמשים ביותר פוטנציאל ונוקטים פעולה בהיקף רחב ואיכותי יותר.
האלמנט הרביעי נקרא "תוצאות" וכשמו כן הוא: התוצאות שלהן אתם זוכים בהמשך לפעולות שלכם. זהו כביכול האלמנט האחרון, אבל היות ומדובר במודל מעגלי שחוזר על עצמו שוב ושוב, בדיוק כפי שגלגל מסתובב, אז לתוצאות שלכם יש תפקיד קריטי להמשך פעילותו של הגלגל.
ככל שהתוצאות שלכם גבוהות יותר ומספקות יותר, זה מגדיל את האמונה שלכם ביכולות שלכם והתהליך חוזר חלילה. כל סבב מוצלח שכזה מגדיל גם את הנפח הכולל של גלגל השיניים כולו. אמנם הגלגל הזה נקרא הגלגל הפסיכולוגי והוא מהווה 80% מההצלחה שלכם, אך כפי ששמתם לב הוא בעצמו מכיל גם אלמנטים שאינם פסיכולוגיים בלבד.
וכפי שציינתי בהתחלה, הגלגל הזה לא יכול להניע את מכונת ההצלחה שלכם לבדו. יש לו מערכת יחסים עם גלגל שיניים נוסף- הגלגל הקטן.
הגלגל המכאני
זהו הגלגל השני והקטן יותר שאחראי על 20% מההצלחה שלכם. הגלגל הזה משקף את המשחק החיצוני של ההצלחה. הוא בעצם כולל תהליך פשוט והכרחי שעלינו לעבור כדי להתקדם לעבר המטרות שלנו, להשיג אותן וגם לצמוח בדרך לכל מטרה. גם הגלגל הזה, בדומה לקודם, כולל סט של שלבים או אלמנטים שמזינים זה את זה בצורה מעגלית.
קודם דיברנו מעט על הפסיכולוגיה של ההצלחה (הגלגל הראשון). עכשיו בואו נראה ממה מורכבת המכאניקה של ההצלחה (הגלגל השני). האלמנט הראשון של הגלגל המכאני נקרא "להעתיק אסטרטגיות שעובדות" והוא מתייחס ללמידה ממודלים לחיקוי וליישום שיטות, טכניקות ופעולות שעבדו לאחרים. זאת להבדיל מהניסיון של רוב האנשים לנסות להמציא את הגלגל מחדש בעצמם.
השלב הבא בתהליך הוא לפתח מיומנויות ולרכוש כלים. בכל פעם שבה אנחנו רוצים להגדיל את מידת ההצלחה שלנו, עלינו לפתח את סט המיומנויות שלנו, להרחיב את "ארגז הכלים" שלנו וגם להשחיז כל כלי וכלי בתוך הארגז. לאחר שאנחנו עושים את זה, אנחנו עוברים הלאה ופועלים בעצמנו על פי אותן אסטרטגיות וטכניקות שכבר עבדו לאחרים. ומה קורה אחר כך ברוב המקרים?אנחנו נכשלים! כן כן...זה מה שקורה בדרך כלל וזה חלק בלתי נפרד מהתהליך.
הכישלון הוא בפירוש אחד האלמנטים בגלגל המכאני וככל שנלמד לקבל אותו כחלק מהתהליך מבלי להזדהות איתו, כך המכונה שלנו תעבוד בצורה יעילה יותר. מה עושים אחרי שנכשלים? פשוט מאוד...קמים, מחייכים, נותנים לעצמנו משוב מקדם, לומדים את הלקחים להבא, עושים תיקונים והתאמות ואז פועלים שוב. רק שהפעם אנחנו כבר חכמים ומנוסים יותר ולכן הפעולה שלנו תהיה אחרת. לפעמים היא תהיה מאוד אחרת ולפעמים קצת אחרת.
ומה קורה אז? אנחנו מצליחים! אנחנו משיגים תוצאות טובות יותר, מפגינים ביצועים גבוהים יותר. לא בהכרח מיד לאחר מכן.לפעמים נדרשים עוד כמה סיבובים, אבל ככל שנתעל את התהליך המכאני הזה, כך נצליח יותר ויותר. האם פה המעגל הזה מסתיים? עדיין לא.
אחרי ההצלחה מגיע האלמנט הבא בגלגל המכאני- הלמידה מההצלחה האישית שלנו. זהו שלב חשוב מאוד בתהליך מכיוון שכאן ובשלב המקדים לו, יש למעשה חוויה ישירה של הצלחה אצלנו. זה כבר לא בתיאוריה, כבר לא בספרים, כבר לא אצל מישהו אחר, זה פה אצלנו- אנחנו עשינו זאת במו ידינו. זוהי הפעם הראשונה שבה אנחנו באמת יודעים את מה שחשבנו שאנחנו יודעים.
ומה אז? הגלגל חוזר חלילה, אנחנו ממשיכים ללמוד "איך להצליח" (גם מעצמנו וגם מאחרים), מפתחים מיומנויות וכלים, פועלים, נכשלים, מקבלים את הכישלון, קמים, מחייכים, לומדים את השיעור שלנו, מתקנים, פועלים אחרת ומצליחים.
וכזכור לכם, על מנת שהמכונה תעבוד כראוי, שני גלגלי השיניים צריכים להזין זה את זה בהרמוניה. אז מה עושים כשהמכונה לא עובדת? בדיוק מה שעושה הטכנאי שבא לתקן את המכונה. הוא בודק האם כל החלקים של המכונה מתפקדים כראוי. כנראה שהוא מתחיל מהחלקים הגדולים והחשובים ביותר ועובר הלאה לחלקים הקטנים יותר והפחות חשובים. ולפעמים אנחנו מגלים שהחלק הקטן ביותר הוא דווקא החשוב ביותר במקרה שלנו. גם זה קורה...
בסופו של יום, אם מכונת ההצלחה שלכם לא עובדת, יכולות להיות לכך 3 סיבות ראשיות או עיקריות: הראשונה היא שיש בעיה בגלגל הפסיכולוגי. השנייה היא שיש בעיה בגלגל המכאני. והשלישית היא שיש בעיה בשניהם.
האם בזה מסתכמת ההצלחה שלכם? האם אין עוד גורמים שמשפיעים עליה? בודאי שהיא לא מסתכמת רק בזה ובטח שיש עוד גורמים שמשפיעים עליה. אחרי הכל, במאמר הזה בכלל לא נגעתי ברובד הרוחני. אבל אם מסתכלים על ההצלחה מנקודת המבט של מדע אשר ניתן לניבוי, אז אכן ניתן לראות בה כמכונה המורכבת משני גלגלי שיניים.
אשמח לקבל תגובות מכם כאן למטה.
בהצלחה!
יואב
אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם. רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
לחיי ההצלחה שלך! יואב זילכה
יואב זילכה הוא מייסד Mentor Me ומדריך אנשים לצמיחה רוחנית כבסיס להצלחה בחיים ובעסקים ולחיים עשירים בכל המובנים!
אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם. רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה באמת עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת יואב זילכה
לפני מספר ימים, בעודי יורד מהבניין בו אני גר בדרכי לפגישה, התחלתי לשמוע צעקות במורד הרחוב. אישה אחת צרחה על איש אחד שחנה את רכבו באחת החניות הקרובות לבניין שלה. היא השליכה עליו את כל הקללות האפשריות ואפילו בשלב מסוים היא אמרה לו שאם הוא לא מפנה את האוטו שלו מיד, היא תבעט לו בביצים. מהיכרות שטחית ביותר של האישה הזו, לדעתי אין לה אפילו רכב. מה גם שהחניה בה האיש חנה, אינה חניה שמורה של אף אחד!
|
בסוף המאמר הקודם ("מתי בפעם האחרונה בכית מהתרגשות חיובית?") הבטחתי לתת לכם תהליך פשוט שיסייע לכם לגלות מהן 5 התשוקות הגדולות ביותר שלכם. אז הנה אני עומד בהבטחה שלי...אני רוצה לחשוף בפניכם 3 שלבים פשוטים שיאפשרו לכם לצלול פנימה אל תוך הלב ולהבין מה אתם באמת רוצים מהחיים.
|
צפייה בטלוויזיה נחשבת לפעילות די נדירה בחיי, אלא אם כן מדובר בסרטים מעוררי השראה או בתוכניות ערכיות שניתן ללמוד מהן דבר או שניים. לאחרונה, מצאתי את עצמי עומד ומזיל דמעות בעודי צופה בילדים קטנים שמוציאים מעצמם קולות גדולים בבית הספר למוסיקה. איך אפשר שלא? אני לא יודע מה איתכם, אבל הלב שלי לא יכול לעמוד בפני כישרון טהור ותמימות של ילד שמבחינתו "הכל אפשרי" זה לא רק סיסמא או קלישאה.
|
בטח כבר שמעתם אותי יותר מפעם אחת מדבר על החשיבות של השראה בחיינו. היום בחרתי לכתוב לכם על אחד ההרגלים האהובים עליי, הרגל שזיהיתי אותו אצל הרבה אנשים מצליחים. הרגל חשוב שיכול להצית את ליבנו בכל פעם מחדש ולעורר בנו את ההשראה לה אנחנו זקוקים בעקביות. ההרגל הזה נקרא "שיחות משמעותיות" והוא התבהר לי מאוד כאשר יום אחד נתקלתי במשפט הבא: "מוחות קטנים מדברים על אנשים, מוחות ממוצעים מדברים על אירועים, מוחות גדולים משוחחים על רעיונות".
|
כשהייתי בן 16 גיליתי תופעה מדהימה בעת שביליתי שעות רבות בעבודתי כאורז בסופרמרקט. כן כן, זו הייתה אחת העבודות הראשונות שלי. 3 פעמים בשבוע, לאחר שהלימודים הסתיימו, הייתי נוסע לסופרמרקט (שעד היום נמצא ברחוב ארלוזורוב בתל אביב), עומד ליד הקופאית ואורז לאנשים את המצרכים שלהם בשקיות. בהתחלה שנאתי את העבודה הזו, הגעתי מהר מאוד למסקנה שלאנשים יש הרבה הערות וזה כלל לא משנה על מה. אבל זו לא הייתה התופעה המדהימה שגיליתי...
|
אתגרי החיים לא פוסחים על אף אחד. זאת למרות שאנחנו מאוד אוהבים להפוך אותם לבעיות אישיות ומיוחדות שיש רק לנו (זה עושה טוב לאגו שלנו). אבל המציאות היא שבמוקדם או במאוחר, כל אחד מאיתנו נאלץ להתמודד עם אתגרים מסוימים: אתגרים פיננסיים, אתגרים בריאותיים, אתגרים במערכות יחסים ועוד. אחת השאלות הפופולאריות ביותר של כל אותם אנשים יקרים שעולים על המסלול של צמיחה רוחנית, היא: "איך אפשר למצוא שלווה פנימית ולהישאר עם שלווה, תוך כדי התמודדות עם אתגרי החיים?"
|
לפני מספר חודשים צפיתי בסרטון קצרצר של אחד המורים הרוחניים שהשפעתם עליי הייתה הגדולה והמשמעותית ביותר – אקהרט טול. בסרטון הזה רואים את אקהרט מקבל שאלה בכתב ממישהו שנחשף לתכנים שלו. השאלה הייתה: "איך זה מרגיש להיות אקהרט טול?" (במילים אחרות: כאדם מואר, כיצד אתה חווה את עצמך?). תשובתו החלה בכך שזה מאוד קשה לתאר מכיוון שאין יותר מדי מה לתאר. "יש פשוט תחושה של הכרה חובקת כל, איזשהו מרחב של מודעות, חלל...ישנה זהות חיצונית (צורה), אבל היא בפריפריה". ואז הוא סיים עם משפט שלדעתי ממחיש יותר מהכל את הת...
|
מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?
|
לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...
|
יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...
|
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.
|
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד
|
למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...
|
האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...
|
|
|
|
|