ועד הבית הינו מוסד ותיק בישראל ומתוקף היותו כזה ישנם כללים המגדירים לנו כיצד לנהל את ועד הבית על הצד הטוב ביותר.בשנים האחרונות עם התפתחות הנדל"ן, וריבוי הבנייה קפץ מספר היחידות דיור בבניין משותף ל20, 30 ואפילו48 דירות בבניין אחד. נתון זה לא תרם לכאב הראש של ועדי הבית השונים ונוצר צורך בחברות ניהול נכסים. ואם הנך דייר בבניין מגורים אשר לא מתנשא לגובה רב, סביר להניח שבבניין מגורך עוד קיים ועד בית.
אז איך בוחרים ועד בית?
פעם בשנה דיירי הבניין קובעים אסיפה כללית לשם קביעת דרכי ניהול ועד בית כמוהרכוש המשותף והשימוש בו, קביעת ההוצאות הכרוכות בכך, מינוי ועד הבית, אישור חשבונות והסדר העניינים האחרים הנובעים מהשכנות בבית המשותף. במהלך האסיפה על חבריה לבחור בנציג אחד לפחות ועד חמישה לכל היותר, כשאחד מהם גם יזכהבמשרת הגזבר.
תפקידיו של ועד הבית-
לועד הבית קיימות זכויות וחובות שקיומם יהווה תנאי לניהול תקין של בניין המגורים.
זכויות-
· התקשרות עם נותני שירותים לצורך אחזקת הרכוש המשותף: מנקה, גנן.
· ייצוג כל בעלי הדירות בהליך משפטי או במשא ומתן בנושא הקשור לאחזקת הבית.
חובות-
· פתיחת חשבון בנק על שם ועד הבית.
· הפקדת הכנסות הוועד לחשבון הבנק של ועד הבית.
· ניהול ספר הוצאות והכנסות על ידי גזבר הועד.
· ביצוע דין וחשבון כספי אחת לשישה חודשים, והצגתו באסיפה השנתית.
במקרים ויש דרישה להחליף את ועד הבית יהיה ניתן לעשות זאת רק לאחר אסיפה כללית נוספת, ובה יהיה ניתן לקבוע זאת. חשוב לציין שפעילות הועד היא פעילות התנדבותית ולא ניתן לכפות אותה על אף אחד מדיירי הבניין, במקרים כאלו ניתן לפנות לסניף האגודה לתרבות הדיור כדי שמנהלו יוכל לסייע בתהליך הבחירה לועד.
אופציה נוספת היא לפנות ללשכת המפקח על רישום המקרקעין כדי שימנה אדם שיעשה זאת בתשלום או
כפי שצוין בראשית הדברים- למנות חברת ניהול ואחזקת מבנים אשר תהיה אחראית על ניהול הבניין במקום ועד הבית, במקרה כזה תפקיד ועד הבית יהיה לעבור על הדוחות השוטפים שהחברה תצטרך לספק לו.
-->