סוגים של ליקויי למידה
כאשר מדובר על ליקויי למידה כל אדם סובל מקושי שונה, בתחום שונה, המתבטא בדרך שונה. סוג אחד ונפוץ למדי של ליקוי למידה הוא דיסלקציה. דיסלקציה מתבטאת בעיקר בקשיים בקריאה, בהם ילד בגיל מסוים קורא ברמה נמוכה מיתר בני גילו.
לא כל קושי של ילד בקריאה נחשב לדיסלקציה וברוב המקרים עם העזרה המתאימה ניתן לפתור בעיות בקריאה. דיסלקציה מתבטאת גם בקשיי ארגון מידע וקשיים בכתיבה וכמו יתר ליקויי הלמידה, אינה קשורה לרמת האינטליגנציה או ליכולת הכללית של האדם הסובל ממנה והיא שכיחה יותר אצל גברים מאצל נשים.
אנשים הסובלים מדיסלקציה בדרך כלל ניחנים באינטליגנציה גבוהה מאוד ורמת איי קיו גבוהה גם כן. בדיסלקציה בדרך כלל קיים פער גדול בין יכולות הביטוי וההתנסחות, לבין היכולות להעביר את הדברים אל הכתב. לאנשים עם דיסלקציה אין בעיה להתנסח בעל פה, אך הקושי בא לידי ביטוי בכתיבה, איות, ניסוח וארגון חומר כתוב. הטיפול בדיסלקציה הוא בדרך כלל עזרה צמודה יותר בהוראה, הקלות במבחנים ואופציות להיבחן בעל פה, או עם עזרה של אדם המקריא את המבחן.
סוג נוסף של ליקויי למידה הוא ליקוי בשם דיסגרפיה, הנובע משוני נוירולוגי ומשפיע על יכולות הכתיבה. הליקוי גורם לאדם לכתוב באופן מעוות, לא מסודר ובעיקר כתיבה עם שגיאות כתיב רבות. אצל ילדים דיסגרפיה בדרך כלל מתגלה כאשר הילד מתחיל ללמוד קריאה וכתיבה. ילדים עם דיסגרפיה מתקשים ללמוד את כתיבת האותיות, את חוקי הפיסוק ולמרות הוראות מפורשות והסברים מדוקדקים, מתקשים לכתוב מילה באיות נכון ומאופיינים בכתב יד קשה לקריאה. ילדים עם דיסגרפיה יכולים לסבול גם מליקויי למידה נוספים, אך בדרך כלל לא סובלים מקשיים חברתיים ובין אישיים.
הסיבות לדיסגרפיה אינן ידועות, אך אצל מבוגרים דיסגרפיה יכולה להופיע לאחר אירוע טראומתי כלשהו, בו נגרם נזק לחלק במוח. הטיפול בדיסגרפיה מתמקד בעזרה לכתיבה נכונה ואיות נכון אך בדרך כלל יכול לשפר במעט את הבעיה ולא להעלימה לחלוטין. ילדים צעירים הלומדים לראשונה קריאה וכתיבה יכולים להתקשות בהתחלה ולא צריך למהר להחליט כי מדובר בדיסגרפיה. הקושי ההתחלתי בדרך כלל חולף עם הזמן והניסיון.
סוג שלישי של ליקוי למידה הוא דיסקלקוליה. דיסקלקוליה היא בעצם סוג של דיסלקציה רק בתחום החשבון והמתמטיקה ואנשים רבים הסובלים מדיסלקציה, יכולים לסבול גם מדיסקלקוליה. התופעה באה לידי ביטוי בקשיים במתמטיקה, בהבנה של חשבון בסיסי וקושי בפתרון בעיות הכוללות מספרים וחישובים מתמטיים. כמו ביתר ליקויי הלמידה, עצם העובדה כי אדם מתקשה עם פתרון בעיות מתמטיות לא מעידה על דיסקלקוליה וניתן לצפות מילדים צעירים להתקשות במתמטיקה בשנים הראשונות ללימודים.
רק במידה וילד נתקל בבעיה מתמשכת במתמטיקה, או שמצליח מאוד בתחומים ומקצועות הקשורים בקריאה, כתיבה והתנסחות אך מתקשה במתמטיקה, ניתן לחשוד בדיסקלקוליה. הטיפול בדיסקלקוליה דורש זיהוי של הקושי הספציפי עם בעיה מתמטית מסוימת או יותר ועזרה בשיטות למידה וזיכרון.