ישנם חילוקי דעות מדעיים באשר לגורמים ואולם ישנה הסכמה כללית שהליקויים הינם על בסיס נוירולוגי ופוגעים בסיכוי של התלמידים להצליח במידה ואינם מטופלים. על פי משרד החינוך תלמידים לקויי למידה יוגדרו כך ויזכו להכרה במידה ומתקיימים שני הקריטריונים הבאים:
1 . קיים פער משמעותי מתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים ממנו בהתאם לשכבת גילו.
2. קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים כפי שנמצאו במבחני משכל אובייקטיביים.
מהם סוגי לקויות הלמידה?
סוגי הלקויות למידה השכיחות הינן:
דיסלקציה: מתאפיינת בקושי לזהות מילים והתוצאה הישירה היא קריאה משובשת ושגיאות כתיב. הקושי בקריאה עשוי לגרום לקושי בהבנת הנקרא ועשויה להיות לה השלכות גם לגבי יכולת הקליטה של שפות זרות.
דיסגרפיה: התקשות בכתיבה כמו כתב בלתי קריא , כתיבה איטית ופערים משמעותיים בין התבטאות בעל פה להתבטאות בכתב. הקשיים בכתיבה יכולים לרמז על קשיים גרפו- מוטוריים וקשיים בתחום הארגון והתכנון.
דיסקלקוליה: לקות למידה בתחום המתמטי המתבטאת בקושי כמותי, הבנת המבנה העשרוני, נוסחאות, עובדות יסוד כמו לוח כפל וכדומה.
הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות: הפרעות אלו אינן בקטגורית לקויות למידה אך יש להן השלכות על יכולת הלמידה. הפרעות אלו באות לידי ביטוי בקשיים בשמירה על קשב וריכוז. כמו כן בשל אי היכולת להתמיד בריכוז לפרק זמן ממושך מתעוררים קשיים ביכולת הארגון והתכנון.
כיצד מאבחנים לקויות למידה?
במידה ועולה החשד כי הילד סובל מלקויות למידה ישנה המלצה למבחן פסיכו דידקטי המעניק לילד אבחון מקיף הן ברמה הדידקטית והן בהיבט הפסיכולוגי רגשי על מנת לבחון אם לבעיה הדידקטית קיים שורש רגשי. הבדיקה הדידקטית בודקת יכולות תפקוד ולימוד של הילד וכוללת אבחון בעיות קשב, ריכוז, קשיי למידה ושפה, זיכרון, יכולת אלתור וכדומה. הבדיקה הפסיכולוגית כוללת יכולות קוגניטיביות ורגשיות העשויות להיות שורש ללקויות למידה או פועל יוצא מהן. בתום הבדיקות ישנו גיבוש של חוות הדעת תוך המלצה לאופן הטיפול בלקויות למידה שאותרו. במידה ואותרה בעיה של לקות תופנו לבדיקה נוירו כירורגית המכונה "מבחן טובה". זהו מבחן ממוחשב שמבוצע בנוכחות רופא נוירולוג ומטרתו לבחון אם עולה הצורך בטיפול בריטלין. המבחן הוא ממוחשב ומורכב משני שלבים כאשר בשלב הראשון מוטלת על הנבדק משימה רוטינית משעממת באמצעות המחשב בהתאם לגיל המטופל. בתום השלב הראשון יינתן לנבדק ריטלין והוא יבצע את שוב את המשימה. לאחר מכן ינתח הרופא את ההבדלים בין המבדקים ויחליט אם ישנו הצורך בטיפול תרופתי.
ההוראה המתקנת
הוראה מתקנת הינה שיטה העובדת על בסיס שתי מערכות כאשר האחת כוללת סיוע לתלמידים בהתאם ללקויות למידה שנתגלו תוך כדי הגדרת הקשיים. המערכת השנייה כוללת את האספקט הדידקטי ומאבחנת את הילד על מנת להתאים תוכנית לימודים ייחודית עבורו עם שיטות לימוד ייחודיות. בנוסף להוראה המתקנת מעניק משרד החינוך הקלות המכונות "התאמות". ההתאמות כוללות תוספות זמן במבחנים ובהגשת עבודות, התעלמות משגיאות כתיב, שעתוק מבחנים, יתר להשתמש בדפי נוסחאות בבגרויות במתמטיקה ואף שימוש במילוניות אלקטרוניות במבחנים באנגלית.