רכבים בעלי גיר רגיל, הולכים ופוחתים מעל פני הכביש והשטח מוצף ברכבי גיר אוטומטי. מלבד רכבי שטח מתוחכמים. רכבים אוטומטיים מתאימים לכל מי שרוצה להעביר הילוך, לנסוע ולהתרכז בנהיגה העצמה. צורך, אשר הולך וגובר משנה לשנה.
במאמר הבא, נדבר על מאפייני רכבים בעלי גירים אוטומטיים יתרונותיהם וחסרונותיהם על פני הגיר הרגיל
קצת ידע כללי- סוגי גירים אוטומטיים
כמו בתחומים רבים אחרים, גם תחום הגירים האוטומטיים מתחלק לכמה סוגים, כלומר שני סוגים: סוגי הגירים האוטומטיים כוללים גיר אשר נקרא בשם גיר אוטומטי או בשמו המתוחכם יותר תיבה פלנטרית וגיר אוטומטי מסוג CVT.
כאשר מדברים עלגיר אוטומטי או תיבות פלנטריות,אנו מדברים על גיר אשר שולח פקודות לרכב ומאפשר לו להחליף הילוכים באופן עצמאי ללא מגע יד נהג בהתאם למהירות ותנאי השטח.
גיר אוטומטי מסוג CVT, הנקרא גם גיר אוטומטי רציף פועל באופן דומה מאוד לגיר האוטומטי הרגיל ומעביר הילוכים ללא צורך התערבות הנהג, ההבדל בין שניהן הוא שבתיבת ההילוכים הרציפה ישנן הרבה יותר אפשרויות העברה וסגנונות העברה נמוכים וגבוהים.
החלפת הילוכים בגיר אוטומטי למה זה נחוץ
כפי שציינו, גירים אוטומטיים מאופיינים בכך שמחליפים את הילוך באופן אוטומטי וזאת ללא צורך בהתערבות הנהג. אולם, ישנם מקרים בהם הנהג יכול "לעזור" לרכב להתגבר על תנאי השטח הקשים על ידי העברת הילוכים במצבי שטח שונים כמו מצב של כביש רטוב, עליות וירידות תלולות במיוחד, בעיקר בכבישים לא סלולים, זינוק בעליה באופן משופר. השימוש בהילוכים במצבים כאלה, יכולים לעזור מאוד לייעל את ביצועי רכבים בעלי גיר אוטומט ולהקל על מאמץ המנוע.
גם בחדשנות ובטכנולוגיה ישנם חסרונות- תקלות בגירים אוטומטיים
בחדשנות כמו בחדשנות גם היא כבר וותיקה יחסית ולמודת תקלות ישנם כשלים. כך גם בתחום הרכבים בעלי גירים אוטומטיים.
- תיקון תקלות מיידי- כאשר ישנה בעיה או תקלה כלשהי בגיר בחלקים שונים כמו חלקי מתכת וחלקי מצמד(קלץ'), אם לא מתקנים את הרכב באופן מייד חיי הגיר מתקצרים מאוד כתוצאה מבלאי מהיר, מקרים שכיחים מאוד בעת הניסיון לחסוך על הליכה למוסך אשר אינה זולה היום.
- החלקת הגיר האוטומטי- הגיר האוטומטי נוטה להחליק כאשר ישנו מקרה של לחץ שמן גבוה או נמוך מידי כפועל יוצא מזה, מה שדורש שיפוץ באופן תכוף יותר.
- תפעול ותיקון כל תקלה ניתנת באמצעות מערכות ממוחשבות בלבד- בעבר וגם היום היו תקלות ברכבים ידניים אותם ניתן היה לתקן באופן ידני. גירים אוטומטיים מופעלים אך ורק באמצעות מחשב וניתנים לתיקון באמצעות מערכות ממוחשבות בלבד מה שמייקר את עלויות התיקון והופך אותן למורכבות יותר.
רכבי גירים אוטומטיים טומנים בחובם יתרונות רבים ומהווים את ההמצאה החשובה והיעילה ביותר של המאה ה- 20. בכל זאת קיימים היום נהגים הנשארים נאמנים לגיר הידני. אז מה אתם אומרים, מה כדאי? ידני או אוטומט?