שילוב עולה נקרא שילוב ההילוכים מן ההילוך הראשון לשני וממנו לשלישי, וכן הלאה, כדי להאיץ את מהירות נסיעתה של המכונית. שילובים אלה נעשים לפי הסדר בדרך זו: תחילה דורכים על דבשת המצמד, מסיטים את מנוף ההילוכים למצב ביניים, ואחר כך מסיטים אותו בכיוון הדרוש לשילובו של הילוך מסוים, תוך הרפיה מדוושת הגז.
כשדורכים על דוושת המצמד לשם שילוב ההילוך השני, לאחר ההילוך הראשון, ניתק הקשר בין מצמד המנוע ובין תיבת הילוכים, וגל הביניים מאיט את מהירות סיבובו, הגל הראשי לעומת זאת מוסיף להסתובב במהירות שהגיע אליה בהילוך הראשון, בגלל הקשר שבינו ובין הגלגלים האחוריים של המכונית. כיוון שגלגל השיניים של ההילוך השני בגל הראשי קטן מבן זוגו שבגל הביניים, נוצר תיאום בין מהירויות סיבובם והודות לכך הם משולבים ללא חריקה בתוך תיבת הילוכים. דבר דומה נוצר בתוך תיבת הילוכים בעלת ארבעה הילוכים במעבר בין הילוך השני להילוך שלישי.
שילוב יורד – פירושו, שילוב של הילוך איטי מקודמו, למשל, מהילוך שלישי לשני, ומהילוך שני לראשון. בשילוב כזה שונים התנאים שבתיבת ההילוכים. לשם מעבר מהילוך שלישי לשני, דורכים על דבשת המצמד ומסיטים את מנוף ההילוכים למצב ביניים. הקשר בין מצמד המנוע ובין גל הביניים ניתק, וגל הביניים מאיט את סיבוביו, אולם הגל הראשי ממשיך לקבל את תנועתם של הגלגלים האחוריים של המכונית המסתובבים במהירות. בגלל שגלגל השיניים שבגל הראשי, של ההילוך השני קטן מבין זוגו שבגל הביניים, שבו הוא צריך להשתלב, יש להגדיל את מהירות הסיבוב של האחרון כדי ששניהם ישתלבו ללא חריקה. לשם כך מרפים לרגע מדוושת המצמד, דורכים בקלות על דוושת הדלק ודורכים שוב על דוושת המצמד. גל הביניים מסתובב יותר מהר ושילוב שני גלגלי השיניים נעשה ללא חריקה. באותה הדרך מעבירים להילוך ראשון מהילוך שני.
לאחר ניסיון מוצא הנהג את המידה הדרושה של דריכה על דוושת הדלק לשם שילוב יורד, שאינה שווה בכל המכוניות והיא תלויה גם בצמיגות השמן שבתוך תיבות הילוכים, צמיגות השמן מושפעת גם מהטמפרטורה החיצונית. הדברים כאן מתייחסים לתיבות הילוכים רגילות, של גלגלים ישרי-שיניים, ולתיבות הילוכים סינכרוניות, שבהן ההילוך הראשון ישר שיניים, כלומר לא סינכרוני.