מכונות רבות צריכות להיבנות באופן, שכאשר חלקים מסוימים שלהן נעים, אפשר יהיה להפסיק את תנועתם של חלקים אחרים. בדרך כלל מועברת תנועתה של מכונה מחלק אחד לאחר באמצעות גלים, גל הוא מוט הסובב על ציר. המנגנון המפריד בין שני הגלים במכונה, והמצמיד אותם זה לזה קרוי מצמד. כדי למנוע הצמדה פתאומית של שני גלים, משתמשים במצמד העושה זאת בהדרגה, על ידי ניצול החיכוך.
מצמד חיכוך נפוץ הוא זה המשמש במכונית. מנוע השריפה הפנימית בנזין או דיזל המניע את רוב סוגי המכוניות, יכול להפיק הספק שדי בו להניע את המכונית העומדת רק אם מהירותו היא כאלף סיבובים לדקה. הצמדת גל הארכובה של המנוע אל גל ההינע באמצעות תיבת הילוכים, יכולה להיעשות רק בעזרת מצמד, שיאפשר גידול הדרגתי במהירותו של גל ההינע, המסובב את גלגלי המכונית. המצמד עשוי מדיסק מצופה בחומר בעל מקדם חיכוך גבוהה, הדיסק מורכב על גל הסובב בתוך תיבות הילוכים.
תיבות הילוכים לחוצות בקפיצים אל משטח ישר שעל גבי גל התנופה של המנוע, המחובר אל גל הארכובה. כאשר לוחץ הנהג על דוושת המצמד, נחלש לחץ הקפיצים על הדיסק חד שהוא מפסיק לגמרי, וסיבוב גל הארכובה אינו מועבר אל גל ההינע.
כאשר משחרר הנהג את דוושת המצמד בהדרגה, גדל בהדרגה החיכוך בינה ובין המשטח שעל גלגל התנופה המחובר כאמור, לגל הארכובה. נהג מאומן יודע להגביר את סיבובי המנוע ובאותו הזמן לשחרר את המצמד, וכך עוברת מכוניתו מתנוחה לתנועה ללא זעזועים.
גירים אוטומטיים בעלי מצמדים אוטומטיים מצמידים שני גלים בהדרגה כאשר מהירות הסיבוב של אחד מהם עולה על רמה קבועה. כאשר מורכב מצמד כזה במכונית, יכול הנהג לבלום את המכונית בלי ללחוץ על דבשת המצמד ובלי לעבור להילוך ניטראלי. כל זמן שהמנוע מסתובב לאיטו, אין הוא מניע את המכונית. כאשר מגביר הנהג את סיבובי המנוע בלחיצה על דבשת הדלק, מצמיד המצמד האוטומטי בהדרגה את גל הארכובה ואת גל ההינע והמכונית עוברת ממצב של מנוחה למצב של תנועה.